Prosjekt internasjonalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Gjennomføring av tilsynet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Overordnet strategi SV-fakultetet
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Prodekan bachelorutdanning IV
Instituttledermøte 5. desember 2017
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag v/Bente Aina
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Førstelektorprogram ved UiT
Internasjonalisering ved OD
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Internasjonalisering
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Standardisering av IT-virksomheten
Hvordan lykkes med utveksling?
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for studieadministrasjon
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt internasjonalisering Benedicte Solheim, tidligere prosjektleder Seksjon for internasjonalisering Utdanningsavdelingen

Prosjektstruktur Formål: Operasjonalisere og implementere tiltak for økt internasjonalisering av alle deler av HiOAs (nå: OsloMets) virksomhet. Målet for tiltakene i prosjektet var å utvikle rutiner, retningslinjer, prosedyrer og kompetansetiltak som legger til rette for mer og bedre internasjonalisering av utdanning og forskning. Prosjekteier og styringsgruppe: Prorektor for utdanning Nina Waaler og rektoratet Arbeidsgruppe: Ti deltakere fra Studentparlamentet, fakultetene, Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, Senter for profesjonsstudier, HR og FoU administrasjonen Oppstart:1. februar 2016, prosjektet avsluttes 31.12.2017 Samlet budsjett: 7 450 000 kroner

Fem delprosjekter 1. Plandokumenter og prosesser 2. Programplaner 3. Ansatte 4. Parallellspråklighet 5. Studentmobilitet

Tiltak 12 Gjennomført 6 I prosess Ikke startet 24 tiltak

Plandokumenter og prosesser Handlingsplaner for fagmiljøene for økt internasjonalt samarbeid inkludert utvelgelse av prioriterte internasjonale partnerinstitusjoner (gjennomført) Rollebeskrivelse for faglige og administrative internasjonale koordinatorer (gjennomført) Kartlegge alternative indikatorer for internasjonalisering (ikke gjennomført) Institusjonell handlingsplan for internasjonalisering (ikke gjennomført): punkter om internasjonalisering er i stedet inkludert i den kommende handlingsplanen for utdanning

Programplaner Reviderte retningslinjer for programplaner med økt fokus på internasjonalisering (gjennomført) Kompetansehevingstiltak for internasjonalisering av programplaner (gjennomført) Institusjonell plan for revisjon av programplaner i henhold til reviderte retningslinjer (under arbeid) Institusjonell plan for utvikling av emner og programmer på engelsk (under arbeid)

Ansatte Retningslinjer og prosesser for rekruttering, mottak og oppfølging av internasjonale ansatte, inkludert ph.d.- og postdoktorkandidater og støtteordning for internasjonale gjesteforskere (gjennomført) Retningslinjer for utlysninger av vitenskapelige stillinger (gjennomført) Norskkurs for internasjonale ansatte og deres partnere (pilot) (gjennomført) Retningslinjer for støtte til bolig for internasjonale forskere (gjennomført) Revidert format for medarbeidersamtale for vitenskapelig tilsatte, økt fokus på internasjonal kompetanse (gjennomført) Internasjonalisering inn i lederopplæring (gjennomført) Karriereveiledning for ph.d. kandidater (under arbeid) Tydeliggjøre krav til instituttleders ansvar for internasjonalisering av utdanning og forskning (under arbeid) Rutiner for kartlegging av kandidaters erfaring med EU søknader (ikke gjennomført) Kurs i OsloMet Akademiet- internasjonalt partnersamarbeid (ikke gjennomført)

Parallellspråklighet (norsk og engelsk) Institusjonelle retningslinjer for tospråklighet (gjennomført) Økonomisk støtteordning for oversettelse av programplaner til engelsk og utarbeidelse av gode engelske nettsider (gjennomført) Kartlegging av behov for kompetansehevingstiltak blant faglige tilsatte som underviser/skal undervise på engelsk (gjennomført) Institusjonell mal for presentasjon av fakulteter og sentre på engelsk (ikke gjennomført): utarbeidelse av malen inngår i stedet som en del av prosjektet nye www.oslomet.no

Studentmobilitet Felles digitalt rapporteringssystem for studenter som har vært på utveksling, prosjekt og praksis (under arbeid) Aktiv valgløsning for "vil du reise på utveksling" i Studentweb (ikke gjennomført): Studieavdelingen jobber med tilsvarende muligheter i den digitale læringsplattformen Canvas

Erfaringer fra prosjektet Manglet en forprosjektfase hvor mål, innhold og eierskap til prosjektet, delprosjekter og tiltak ble tilstrekkelig utviklet i organisasjonen Antall tiltak var for ambisiøst i forhold til tilgjengelige ressurser Flere av tiltakene skulle vært gjennomført sekvensielt i stedet for å starte opp samtidig Siden prosjektet fokuserte på retningslinjer, strukturer og planarbeid vil gevinster først kunne tas ut i ettertid av prosjektet- dette må det settes av ressurser til og ansvaret for gevinstuthentingen må være avklart.