Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Advertisements

Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Eksperimentelt arbeid
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Eksempler, eksperiment
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hvordan skrive en god utredning?
Prognose av framtidig etterspørsel
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Design, evalueringsstudie 06/07
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Eksperimentell metode - I
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Testing, måling og forskningsdesign.
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Kvalitative forskningsmetoder
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Siste forelesning er i morgen!
Randomiserte kontrollerte studier
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Kvalitative og kvantitative metoder
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Kapittel 3 Metode.
Forskningsdesign: eksperiment
Forskningsprosjekt, tittel
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Hypotesetesting: Prinsipper
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
SIV : Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Gjennomgang før eksamen
Oppsummering fra forrige gang
Kapittel 3 Produsere data
Utskrift av presentasjonen:

Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring EKSPERIMENTER Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk DAGENS TEMA: EKSPERIMENTER: Hva er et eksperiment ? Sanne vs. Kvasieksperimenter Ulike typer sanne eksperiment og kvasieksperiment VALIDITET Intern og Ekstern validitet Trusler mot eksperimentell validitet NB MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk Hva er et eksperiment? Et eksperiment er en teknikk hvor en eller flere variabler (forklarings, eksperiment, uavhengig) manipuleres, hvorpå man observerer endringer i en eller flere andre variabler (avhengig). Eksperimenter er regnet som svært velegnet for å ivareta de 3 kausalitetskravene. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

To hovedtyper eksperiment: 1) Sanne eksperimenter Det benyttes ALLTID kontrollgrupper. Tildelingen til eksperiment- og kontrollgrupper skjer etter tilfeldighetsprinsippet. Fordel: Man isolerer vekk andre variablers effekt på Y, da denne effekten vil kunne påvises i både eksperiment- og kontrollgruppen, og således tas hensyn til MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Hovedtyper eksperiment forts. 2) Kvasieksperimenter Det benyttes ikke alltid kontrollgrupper Tildelingen til eksperiment og kontrollgrupper skjer ikke etter tilfeldighetsprinsippet. Problem: Vi vet ikke om endringer i Y skyldes X, forskjeller mellom gruppene, eller andre årsaker MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk Kvasieksperimenter 3 typer som går igjen: a) One-shot-casestudy X O En gruppe utsettes for eksperimentvariabel (stimuli), deretter foretas måling. Problem: Vi kan ikke kontrollere for utenforliggende forhold ( dvs. isolasjonsproblem) MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Kvasieksperimenter forts. b) En-gruppe pretest-posttest O1 X O2 Y måles i en gruppe, eksperimentvariabelen manipuleres , deretter foretas ny måling av Y. Problem: Vi kan enda ikke kontrollere for utenforliggende forhold ( isolasjonsproblem) MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Kvasieksperimenter forts. c) Matchet kontrollgruppe (M) X O1 (M) O2 (M) forteller at gruppene er matchet, dvs. ikke tilfeldig fordelt. En gruppe utsettes for stimuli, en annen ikke. Deretter observeres Y i begge to. Problem: Vi vet ikke om evt. endringer skyldes X, gruppe- forskjeller eller andre årsaker MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk Sanne eksperimenter a) Bare etter med kontrollgruppe (R) X O1 (R) O2 Eneste forskjell fra Matchet kontrollgruppe er at tildeling til gruppene er gjort tilfeldig. Dermed fjernes muligheten for at forskjeller i Y skyldes forskjeller mellom gruppene Problem: Kan ikke identifisere effekten av X i forhold til effekten av andre variabler (isolasjon) MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Sanne eksperimenter forts. b) Før og etter med kontrollgruppe (R) O1 X O2 (R) O3 O4 Eneste forskjell mellom gruppene er nå at den ene ikke utsettes for stimuli. Dermed fjernes andre variablers effekt, fordi disse kan estimeres i begge gruppene. Ved (O4 - O3) finner vi hvor mye Y har endret seg som følge av utenforliggende variabler. Ikke isolasjonsproblem. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Sanne eksperimenter forts. Beregning av stimuliets effekt på Y: Endring i eksperimentgruppen : (O2 - O1) = ?  Endring i kontrollgruppen : (O4 - O3) = ? = Effekten av eksperimentvar. X : ? MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Sanne eksperimenter forts. c) Solomon’s 4-gruppers design (R)E1 O1 X1 O2 (R)K1 O3 O4 (R)E2 X2 O5 (R)K2 O6 Før & etter m/ kontr.grp. Bare etter m/ kontr.grp Ved konsistente funn i de to del-eksperimentene gir dette en meget sterk indikasjon på at X virkelig påvirker Y. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk VALIDITET INTERN validitet gjelder spesielt ved kausalforhold, og har å gjøre med vår mulighet til å si at X virkelig har en effekt på Y. Oppnås først og fremst gjennom fokus på isolasjon og temporæritet. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Metodefilosofi og utredningsmetodikk Validitet forts. EKSTERN validitet omfatter vår evne til å generalisere resultatene. Dvs. i hvilken grad disse gjelder for andre personer, i andre situasjoner, på andre tidspunkt, osv. For å bedre ekstern validiteten må vi desverre ”slakke” på kravene til intern validitet. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Trusler mot eksperimentell validitet. Historie: Variabler andre en dem vi manipulerer endrer seg fra eksperimentets begynnelse til slutt. Modning: Endringer som skjer med gruppene mens eksp. pågår. Eks. at man blir sulten, trøtt, osv. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Trusler mot eksperimentell validitet forts. Instrumentvariasjon: Forskjeller/endringer som skyldes intervjuer/observant eller måleinstrument/observasjonsteknikk Utvalgsfeil Systematiske forskjeller mellom test- og kontrollgruppen, eller mellom disse og populasjonen som helhet. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Trusler mot eksperimentell validitet forts. Frafall: Tap av hele grupper eller deltakere underveis i eksperimentet. Problem: Er de som trekker seg systematisk forskjellig fra dem som blir igjen ? Gjennomsnittsregresjon: Tendensen til å nærme seg den atferd som er ”vanlig” eller gjennomsnittlig i løpet av eksperimentperioden MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk

Trusler mot eksperimentell validitet forts. Test-effekt: Bi-effekt som skyldes at gruppene vet at de er med i et eksperiment / en test. To typer: Tidligere observasjoners effekt på senere observasjoner. Interaktiv effekt av tidligere målingers effekt på måling etter stimuli. Test effekt: 1) Man husker hva man svarte sist eller hvordan man oppførte seg sist. 2) Man forstår hva som er den eksperimentelle variabel, og endrer sin atferd slik man tror forskeren forventer. Eks. Man tror X1 er stimuli, og at denne henger sammen med Y. Neste gang man skal svare på/utføre Y, endrer man svar/oppførsel i forhold til forrige måling. MET 9810 Metodefilosofi og utredningsmetodikk