Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Forbrukeratferd og kjøpsatferd i organisasjoner
De profesjonelle markedene
Finansiering og risikodekning
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Distribusjonskanaler
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Forelesning i mikroøkonomi.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Sett inn bilde av produktet her
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Sett inn bilde av produktet her
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Organisasjoners kjøpsadferd
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Kraljic matrise.
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet Kapittel 5 Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet

Typiske trekk ved bedriftsmarkedet Konjunkturfølsomhet Antall kunder er begrenset ”Rasjonelle” avgjørelser Flere personer deltar i kjøpsbeslutningen Direkte distribusjon Økt fokus på service Preget av langsiktige relasjoner

Klassifisering av produkter på bedriftsmarkedet Råmaterialer Bearbeidede varer Deler og komponenter Tungt kapitalutstyr Lett kapitalutstyr Rekvisita Tjenester Forsknings- og utviklingsprosjekter Nyanskaffelse Rent gjenkjøp Overveid gjenkjøp Type produkt og type kjøp avgjør hvordan kjøpsatferdsprosessen forløper.

Tre typer kjøpstilnærming Transaksjonsorientering * Oppnå best mulig avtale mht pris, kvalitet, tilgjengelighet * Maksimere makt ovenfor leverandører * Unngå risiko om mulig Integrasjonsorientering * Forbedre kvalitet * Redusere totale kostnader * Samarbeide med leverandører Nettverksorientering * Fokusere all innsats mot å levere kvalitet til sluttbruker * Sette ut alt som ikke er egen kjernekompetanse * Bygge et verdinettverk som understøtter forretningsprosesser * Etablere sterk integrasjon med mange ledd i verdiskapningssystemet

Eksempel på industrielt nettverk

Kjøpsprosessen 1. Problem / behov 2. Kriterier / kvanta 3. Spesifikasjoner 4. Søking blant leverandører 5. Vurdering av leverandører 6. Valg av leverandører 7. Ordreplassering 8. Oppfølging

Hvilke av disse rollene er med i ulike deler av beslutningsprosessen ? Kjøpssenteret Initiativtakere Brukere Påvirkere Innkjøpere Besluttere ”Portvakt” Problem- erkjennelse Kriterier / kvanta Spesifikasjoner Søking etter leverandører Vurdering av Leverandører Valg av leverandør Hvilke av disse rollene er med i ulike deler av beslutningsprosessen ?

Viktige kjøpskriterier på bedriftsmarkedet

Segmentering på bedriftsmarkedet Geografiske karakteristika Organisasjonskarakteristika Størrelseskarakteristika Innkjøpskarakteristika Brukskarakteristika Kjøpssenterkarakteristika Relasjonskarakteristika

Nærmere beskrivelse av relasjoner på bedriftsmarkedet 40-70% av all verdiskapning i en bedrift settes ut til andre aktører.

Faktorer som forklarer relasjonsstyrke Legale bånd Økonomiske bånd Teknologiske bånd Geografiske bånd Tidsbånd Kunnskapsbånd Sosiale bånd Kulturelle bånd Ideologiske bånd Psykologiske bånd Skaper det vi kaller BYTTEKOSTNADER !

Transaksjonskostnader forklarer også styrken i relasjoner …for å skifte leverandør vil følgende ”kostnader ” påløpe i en bedrift…… * Søkekostnader * Informasjonskostnader * Forhandlingskostnader * Avgjørelseskostnader * Reklamasjonskostnader * Gjennomføringskostnader

E-handelens betydning i bedriftsmarkedet Hvorfor E-handel ? Kan være et kommunikasjonshjelpemiddel En alternativ distribusjonskanal Et medium for å levere service til kunder Et verktøy for å samle markedsinformasjon Et verktøy for å integrere medlemmer i en verdikjede eller verdinettverk

E-handelsmodeller

Det offentlige marked Det offentlige har spesielle kjøpsmotiver (holde samfunnet i gang) Faste rutiner ved innkjøp Anbud er påkrevd regulert av EØS- og WTO-reglementet