Kjerneelementer under arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Advertisements

Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Elever som forskere i naturfag – med wiki
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Borre ungdomsskole
Verdensrommet 1. – 2. trinn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Valg av matematikk og realfag
Matematikkvalg  Alle elever skal ha matematikk i vg2  enten velger eleven fellesfaget som heter 2P  eller et av programfagene samfunnsfaglig matematikk.
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Velkommen til møte med foresatte. Program for dagen.
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Søkning og inntak til vg3 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Alle fag i vg2 må være bestått Unntak: Kan tas inn dersom avgiverskole mener.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Realfagskommunen Asker
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Foreldremøte november 2017.
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
REalfagskommune!.
Informasjon om fagvalg ST vg1
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Edvard Munch videregående skole
Hetland videregående skole
Foreldremøte 3. september 2018
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
Hva er realfag? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FAGVALG TIL VG2.
Ved Kongsskogen videregående skole
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Informasjon om fagvalg til Vg2
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Nå er de revidert!.
Teknologi og utforsking Elektrisitet
Hva vil det si å være studieforberedt?
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Velkommen til møte om fagvalg
Engebråtenmodellen.
Utskrift av presentasjonen:

Kjerneelementer under arbeid Naturfaget i skolen 2020-2032? Kjerneelementer under arbeid

KE ferdigstilles i disse dager

5 kjerneelementer · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier · Teknologisk kompetanse i et naturfaglig perspektiv · Energi, stoffer og partikler · Jorda og livet på jorda · Kroppen som system

Kulepunkter til de enkelte kjerneelementene:

Kulepunkter erstattes av læreplanmål

Beskriver hvordan elevene skal arbeide med fagstoffet 5 kjerneelementer Beskriver hvordan elevene skal arbeide med fagstoffet · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier · Teknologisk kompetanse i et naturfaglig perspektiv · Energi, stoffer og partikler · Jorda og livet på jorda · Kroppen som system

5 kjerneelementer · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier Beskriver hvordan elevene skal arbeide med fagstoffet · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier · Teknologisk kompetanse i et naturfaglig perspektiv · Energi, stoffer og partikler · Jorda og livet på jorda · Kroppen som system Beskriver det faglige innholdet

5 kjerneelementer · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier Beskriver hvordan elevene skal arbeide med fagstoffet · Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier · Teknologisk kompetanse i et naturfaglig perspektiv · Energi, stoffer og partikler · Jorda og livet på jorda · Kroppen som system Beskriver det faglige innholdet

Progresjon

Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier 1.-4.-trinn Observere, kategorisere og eksperimentere Enkel argumentasjon og diskusjon Lage enkle modeller Tradisjonell kunnskap og kunnskapsformidling*

Naturvitenskaplige metoder, tenkemåter og verdier 1.-4.-trinn Vg1 Observere, kategorisere og eksperimentere Enkel argumentasjon og diskusjon Lage enkle modeller Tradisjonell kunnskap og kunnskapsformidling* Utføre eget forskningsprosjekt Vurdere validitet, kausalitet og korrelasjon Utøve fagfellevurdering Utvikle, anvende og kritisk vurdere ulike modeller

Jorda og livet på jorda Arters tilpasninger til miljøet 1.-4.-trinn 5.-7.-trinn Arter, mineraler og bergarter i lokalmiljøet Lokale naturressurser* Observere årstidsvariasjoaner Fortellinger, myter og stjernebilder* Arters tilpasninger til miljøet Norske landformer   Tektonikk  Høsting fra naturen* Døgn, årstider, månefaser og solsystemet*

Jorda og livet på jorda Arters tilpasninger til miljøet 1.-4.-trinn 5.-7.-trinn Arter, mineraler og bergarter i lokalmiljøet Lokale naturressurser* Observere årstidsvariasjoaner Fortellinger, myter og stjernebilder* Arters tilpasninger til miljøet Norske landformer   Tektonikk  Høsting fra naturen* Døgn, årstider, månefaser og solsystemet*

Jorda og livet på jorda Arters tilpasninger til miljøet 1.-4.-trinn 5.-7.-trinn Arter, mineraler og bergarter i lokalmiljøet Lokale naturressurser* Observere årstidsvariasjoaner Fortellinger, myter og stjernebilder* Arters tilpasninger til miljøet Norske landformer   Tektonikk  Høsting fra naturen* Døgn, årstider, månefaser og solsystemet*

Jorda og livet på jorda Arters tilpasninger til miljøet 1.-4.-trinn 5.-7.-trinn Arter, mineraler og bergarter i lokalmiljøet Lokale naturressurser* Observere årstidsvariasjoaner Fortellinger, myter og stjernebilder* Arters tilpasninger til miljøet Norske landformer   Tektonikk  Høsting fra naturen* Døgn, årstider, månefaser og solsystemet*

Hovedtrekk i endringene Naturfag blir i større grad allmennfag med verdi for den enkelte eleven Naturfag blir et mer elevaktivt fag Økt vekt på samarbeid, kreativitet og praktisk rettede aktiviteter Bedre progresjon og grundigere læring som programfagene kan bygge videre på

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Hovedtrekk i endringene Mindre vekt på reproduksjon Mindre fagomfang (får vi da håpe!) Mer dybdelæring (Kommer ikke av seg selv!) Læring gjennom å bruke teknologi (Nybrottsarbeid!)

Strategiske valg Noen tradisjoner i naturfaget bør brytes Teknologi og programmering skal inn (politisk bestemt). Bør skje i samarbeid med andre fag! Kompetansemål uten forhåndsbestemt innhold

Hva er tatt ut? Kjemiske reaksjoner i gammel versjon varmepumper hudkrem ladbare og ikke ladbare batterier Universet

Hva er satt inn? Teknologi Åpent emneområde i VG1 En introduksjon til kvantemekanikk i vg1 Resten er i stor grad gjenkjennbart?

Begrensninger Lite er nytt. Endringene går i stor grad ut på å forsterke elementer som allerede finnes Det legges til rette for tverrfaglighet. Det vil si at læreplanene legger til rette, men skolen blir fortsatt organisert i hovedsak som før? Får vi til en ny utdannelse innenfor disse rammene?

Frampek mot programfag ToF Det nye sentrale realfaget i videregående? Fysikk og kjemi Biologi Geofag

Frampek mot programfag ToF Det nye sentrale realfaget i videregående? Fysikk og kjemi Biologi Geofag

Hva skal til for at naturfaget blir bedre med ny læreplan? Slutt

Frampek mot programfag Bør vitenskapshistorie høre til historie? Bør teknologi høre til naturfag? Bør programmering høre til matematikk? ToF ToF gir en dimensjon til undervisningen som kan videreutvikles.

Frampek mot programfag Utfordring når det gjelder vurdering Utfordring når det gjelder konkurranse mellom fag Er det ene faget som skiller seg ut ToF

Frampek mot programfag Hvorfor bør ToF ha en plass i neste generasjon vgs? Hvordan bør neste generasjon ToF evt. være? Hvilken skole bør ToF være en del av? ToF Fag- og timefordeling Vurdering Kan realfagene gå foran?