Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosial ulikhet i skolen
Advertisements

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo?
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Foreldremøte 26.september 2012
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Valg av programområde og fag til Vg2
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Foreldremøte 2. trinn
Vet du hva du får i samlet pensjon ved 67 år? Base: 2014: N= 818, 2013: N= 850, 2012: N= 862.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
NORSKKURS GRUPPE A.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Foreldremøte på vg3 Onsdag Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven er over 18 år? Ung i Oslo 2015.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Statistikk Dette er Norge
Utvalgte resultater for SVGS
Bortvalg og kompetanse
Topplederne i kommunesektoren
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Fremtidige boligbehov
Kompetanse for manfgfold
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utvalgte resultater for SVGS
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Prosent.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utdanning Lister En presentasjon.
Grue - Kommunesammenslåing.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Idrettsfag Utvikle hele mennesket!.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Adjunkt født i 1963 Pensjon i prosent av sluttlønn
Matglede for barn og unge i Trøndelag
Velkommen til foreldremøte om skolemiljø 8. trinn
Barnehagenorsk Samling 13 Ingvild Alfheim.
Kompetanseutvalget (2017- )
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Studiespesialisering
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018

Om studien Ungdataundersøkelser gjennomført på 250 videregående skoler over hele landet 68.000 elever 14 prosent av elevene har innvandrerbakgrunn (to utenlandsfødte foreldre) Endre bunntekst via menyen Sett inn -> Topptekst/bunntekst

Botid i Norge

Innvandrergrupper

Karaktergjennomsnitt i ulike innvandrergrupper Gjennomsnitt av selvrapporterte karakterer i norsk, engelsk og matematikk

Andel som er født i Norge

Andel som flyttet til Norge i ungdomsalderen

Karakterer

Karakterer – justert for botid Gjennomsnitt av selvrapporterte karakterer i norsk, engelsk og matematikk

Trivsel og tilhørighet

Jeg trives på skolen

Jeg føler at jeg passer inn blant elevene

Sosioøkonomisk status

Sosioøkonomisk status

Karakterer

Karakterer – justert for sosioøkonomisk status Gjennomsnitt av selvrapporterte karakterer i norsk, engelsk og matematikk

Karakterer – justert for sosioøkonomisk status Gjennomsnitt av selvrapporterte karakterer i norsk, engelsk og matematikk

utdanningsdriv

Tid brukt til lekser en vanlig dag

Tid brukt til lekser en vanlig dag

Tid brukt til lekser en vanlig dag

Andel som tror de vil ta høyere utdanning

Karakterer

Karakterer – justert for sosioøkonomisk status

Karakterer + justert for utdanningsdriv

Konklusjoner Store karakterforskjeller etter landbakgrunn Skoletrivsel og tilhører forklarer ikke forskjellene Sosioøkonomisk familiebakgrunn betyr mye Botid bidrar til å påvirke karakterforskjellene mellom innvandrergrupper Stort utdanningsdriv i mange innvandrergrupper Bidrar til å kompensere for andre ulemper? Alt er ikke forklart