Standardisering – hvorfor det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Advertisements

Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Terminologi og kodeverk
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Elektronisk samhandling
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Elektronisk henvisning og epikrise
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Brukerstøtte  Kodeansvarlig på sykehusavdelingen  Primær brukerstøtte på lokalnivå  Øvrig brukerstøtte:  Diskusjonsgruppe på internett  Telefax -
Standardisering i KS Line Richardsen, KS. KS Folkestyre og regional utvikling eKommune 2009 Standardiseringsaktiviteter i regi av KS Standardiseringsinitiativ.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Felles klinisk terminologi Workshop Sandefjord, 3-4. november, 2005
~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Overvåking Feilhåndtering
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Informasjonsteknologi for et bedre helsevesen NTNU 5. November 2003Bjørn Buan Kodeverk og terminologier i helsevesenet Innledning og oversikt NTNU 5. November.
v/seniorrådgiver Asbjørn Haugsbø
Tekstgenerering i en elektronisk pasientjournal Jostein Ven, stipendiat i datalingvistikk, Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 26 august 2005 Margunn Aanestad
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk henvisning
Standardisering av IT-virksomheten
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Standardisering – hvorfor det? Grete Bach grete.bach@kith.no Seniorrådgiver eKommune 2008

KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren KITH AS etablert i 1990 Aksjeselskap, not-for-profit Aksjeeierne i dag: Helse- og omsorgsdept: 70% KS: 19,5% Arbeids- og inkluderingsdept: 10,5% Hovedkontor i Trondheim med Oslo-kontor på Karl Johan

Hvorfor? - standardisering snakke samme språk både teknisk og helsefaglig

Hvorfor (forts.)? - standardisering forstå hverandre ulike ”uttrykk” med samme mening? samme ”uttrykk” med ulik mening?

I følge ISO, International Organization for Standardization: En standard beskriver de felles regler, retningslinjer og/eller egenskaper ved produkter eller arbeidsprosesser som må følges for å oppnå optimalt resultat i en gitt kontekst

Hvem har sendt inn opplysningene? Opplysningene må ikke blir endret underveis fra avsender Opplysningene må være korrekte og riktige fra avsender sin side Opplysningene må ikke havne til andre enn de som skal ha dem Mottaker må kunne gi elektronisk tilbakemelding Epikrise .1234 .mmxxy etc. EPJ .1234 .mmxxy etc. OK

HOD stiller krav………. Fra statsbudsjettet 2008 (HOD): ”For å stimulere til økt samhandling og utvikling av elektroniske tjenester har departementet pålagt regionale helseforetak å stille krav til sine leverandører om at alle meldinger i helsesektoren skal være standardiserte og godkjent av Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren (KITH).”

Ulike typer standarder, eksempler: Innholdsstandardarder – f.eks epikriser, henvisninger, labsvar med mer EPJ-standarder (standarder for elektronisk pasientjournal) Standarder for kommunikasjon og informasjonssikkerhet (elektroniske meldinger) Kodeverk, klassifikasjoner og terminologi

Internasjonal/nordisk - mange hensyn å ta Finansiering/takster Statistikk Helsefaglig Internasjonal/nordisk Teknisk Administrativ

- IT-støtte (for brukere) Kodeverk m.m. ”Kodere” web-services kode- regler finnkode volven Bedre arbeidsflate IT-leverandør KITHs testserver

Oppsummering Hvorfor standardisering? Hvilke standarder behøves? viktig å ha entydig definisjon og bruk av informasjon Hvilke standarder behøves? ikke bare helsefaglige også administrative dessuten IT-støtte Hvordan? delvis programtilskudd, delvis andre tilskudd utvikling/etablering, vedlikehold, brukerstøtte nasjonal/tverrsektoriell og internasjonal standardisering etc.

E-post: firmapost@kith.no KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim E-post: firmapost@kith.no Web: www.kith.no Tel.: 73 59 86 00, Fax: 73 59 86 11