FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leiepriser for hybler og leiligheter halvår 2013
Advertisements

Ferdige veiledere høring fra –
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advokat Trond Ingebrigtsen
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Frederic Ottesen 23. september 2011
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
På vei til egen bolig i Stavanger
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
KomRev Trøndelag IKS Mva kompensasjon Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Knut Tanem Registrert revisor.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Fremtidige boligbehov
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Husbanken og kommunene
Demografikostnader Luster kommune ( )
Momskompensasjonsordningen
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Splitte 254? (Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende)
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Advokat Trond Ingebrigtsen
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Ny finansieringsmodell til private barnehager
ÅRSREGNSKAP 2017.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Undervisning og barnehage
GRATIS SKOLEFORKOST for elever ved fylkeskommunale skoler i Rogaland
Notat om BPA
Undervisning og barnehage
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016

FoU - momskompensasjon Bakgrunn: Skattekontorenes nye og strengere fortolkningspraksis; særlig aktuelt innen området boliger, sosial-rus/ psykiatriboliger, samt innen kultur og idrett. Problemstillinger : Rettsgrunnlaget for skattedirektoratets nye lovfortolkningspraksis Hvor mye kan kommunesektoren tape på disse nye fortolkningene? Hva betyr dette for tilbudet til befolkningen?

Merverdiavgiftskompensasjon – vurdering av endret praksis i Skatteetaten Utarbeidet av EY på oppdrag for KS Ansvarlig partner: Advokat John Olav Auran Larvik, 25. februar 2016 25.12.2018

Rapporten tar for seg forskjellene mellom Skatteetatens og kommunenes praksis innenfor kommunale kulturhus og boliger Hovedforskjeller i fortolkningen av regelverket Det er foretatt følgende overordnede avgrensninger: Tema: Kommunale boliger Kommunale kulturhus Tidsavgrensning: 2006-2015 for kommunale boliger 2008-2015 for kulturhus Regnskapsavgrensning: Kun investeringsutgifter Det er benyttet en kombinasjon av casestudier av kommuner og bruk av KOSTRA i vurderinger og beregninger. Juridiske problemstillinger knyttet til tilrettelagte boliger Juridiske problemstillinger knyttet til konkurranseunntaket Formålet avgjørende for retten til kompensasjon Boliger Tilrettelagt for helseformål eller sosiale formål? / Rett til kompensasjon Hovedspørsmål Begrepet «sosiale formål» ? § Hovedregelen er rett til Unntak ved konkurranse med andre Begrepet «økonomisk aktivitet i konkurranse med andre» Søkelys på unntaket Kulturhus Hovedforskjellene i Skatteetatens og kommunenes praktisering av regelverket er knyttet til innholdet i begrepene «sosiale formål» og «økonomisk aktivitet i konkurranse med andre» 25. desember 201825. desember 2018

Grunnlag for å vurdere praksis Hovedforskjellen innenfor boligområdet er praktiseringen av regelverket på rus-/psykiatriboliger Skatteetaten Skatteetatens og Finansdepartementets uttalelser/vedtak Vurdering: Momskompensasjon gis i hovedsak på boliger med beboere med fysisk tilretteleggingsbehov Praktiserer i all hovedsak full kompensasjon til fysisk tilrettelagte boliger, men ikke til boliger for beboere med rus-/psykiatrirelaterte problemer Casekommuner Informasjon fra kommunene om hvor mye de har investert og hvor mye kompensasjon de har krevd i ulike kategorier Beregning: Andel krevd kompensasjon i ulike kategorier. Andelen brukt på nasjonale KOSTRA-tall per kategori Kommunene krever full kompensasjon for fysisk tilrettelagte boliger og til dels til rus-/psykiatriboliger Grunnlag for å vurdere praksis Beregning/ vurdering Konklusjon Hovedforskjell: Praktiseringen av regelverket knyttet til rus-/psykiatriboliger 25. desember 201825. desember 2018

Kommunene krever momskompensasjon for flere boliger enn det Skatteetaten vurderer er kompensasjonsberettiget Skatteetatens praktisering: Fokuserer på boligens beboer og dennes behov for fysisk tilrettelegging i sammenheng med boligens beskaffenhet Gir i all hovedsak ikke momskompensasjon for boliger som er tilrettelagt for sosiale formål. Gir kompensasjon for kommunale boliger som er fysisk tilrettelagt for beboere med behov for slike tilpasninger (på grunn av alder eller funksjonshemminger) Casekommunenes praktisering: Krever kompensasjon for flere boliger enn det skatteetaten aksepterer Krever lite/ingen momskompensasjon for boliger knyttet til flyktninger, «ordinære» sosiale boliger og boliger til økonomisk vanskeligstilte (oppfatning av regelverket er mer lik Skatteetatens praktisering innenfor disse boligtypene) For boliger for beboere med rus- /psykiatriproblematikk er det til dels store forskjeller i oppfatning av hvilke boliger som er kompensasjonsberettiget Kommunene kan ha mottatt kompensasjon på om lag 1,9 milliarder kroner knyttet til investeringer som Skatteetaten ikke anser som kompensasjonsberettiget EY sin vurdering: Basert på rettskildene er Skatteetatens tolkning og praktisering av regelverket for streng Dokumentasjonskravet (enkeltvedtak) med sladding er ressurskrevende og bryter med taushetsregler 25. desember 201825. desember 2018

Kommunene krever momskompensasjon for langt mer enn det Skatteetaten mener er kompensasjonsberettiget Skatteetatens praktisering: «Økonomisk aktivitet i konkurranse med andre» tolkes svært bredt. Bredere enn det som ble lagt til grunn i lovens forarbeider Praksis fra kulturhussakene i Kristiansand og Stavanger viser at tilnærmet «all» aktivitet i kulturhusene anses å være økonomisk aktivitet i konkurranse med andre Casekommunenes praktisering: Casekommunenes praktisering viser at kommunene krever kompensasjon i større grad enn det Skatteetaten aksepterer Kommunene kan ha mottatt kompensasjon på mellom 1,3 og 1,4 milliarder kroner knyttet til investeringer som Skatteetaten ikke anser som kompensasjonsberettiget EY sin vurdering: Basert på rettskildene er Skatteetatens tolkning og praktisering av regelverket for streng 25. desember 201825. desember 2018

De mulige samlede økonomiske konsekvensene er beregnet til om lag 3,3 mrd. kroner ekskl. driftsutgifter og andre områder Beregningene tilsier mulig tap på 3,3 mrd. for investeringer innenfor kulturhus og kommunale boliger i perioden Samlet potensielt tap for kommunesektoren er langt større fordi det her kun er beregnet momskompensasjon på investeringer Driften av den bygningsmessige delen av boliger og kulturhus utgjør alene betydelige beløp som vil øke et slikt krav kraftig I henhold til KOSTRA hadde kommunesektoren samlet omkring 5,8 mrd. i brutto driftsutgifter for kommunalt disponerte boliger (funksjon 265) i 2014, noe som tilsier et mulig avvik på minst 150-250 millioner kroner årlig bare innenfor dette området. Det betyr ytterligere minst 1 milliard i løpet av de siste ti årene I tillegg vil konkurranseunntaket helt eller delvis også omfatte drift og investering av blant annet svømmehaller, enkelte tannhelsetjenester, asylmottak, leirskoler, elev-/student- kantiner, vederlagsfri fergetransport, småbåthavner, vederlagsfrie museer m.m. Det potensielle tapet for kommunene er derfor høyere enn 3,3 milliarder kroner. 25. desember 201825. desember 2018