Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann SKuL seminar 25.12.2018
Design og artikkel format Innledning med forskningsspørsmål/problemstilling/mål Forskningsoversikt Teori Metode Analyse Drøfting Konklusjon First name Last name | Faculty 25.12.2018
Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling Et godt forskningsspørsmål/problemstilling er avgjørende for kvaliteten på forskningsprosjektet https://www.youtube.com/watch?v=_0HxMpJsm0I
Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling En god problemstilling Hvordan, hvorfor eller hvilken…. (hva – mer beskrivende) Ikke ja/nei spørsmål Rett på sak Håndfast, konkret og avgrenset Ingen ord som kan misforstås Tidlig ute med et verb – ikke normativt Ramme inn med tema, kontekst og målgruppe
Elementer i problemstillingen Spørreord Verb (innby til drøfting og nyanser) Fenomen Aktører Kontekst First name Last name | Faculty 25.12.2018
Formuler forskningsspørsmål/problemstilling First name Last name | Faculty 25.12.2018
Ny utgave av forskningsspørsmål First name Last name | Faculty 25.12.2018
Innledning Hvorfor (aktualisering) Hva (mål og forskningsspørsmål) Hvordan (metode og materiale) Struktur på teksten First name Last name | Faculty 25.12.2018
Forskningsoversikt Du skal ha en oversikt over tidligere forskning på tema/feltet – nasjonal og internasjonalt FØR du begynner Avgrense egen forskning Begrunne behovet for egen forskning Skape en debatt med tidligere forskning i din artikkel/kapittel https://www.youtube.com/watch?v=fwG4vVdGxaI https://www.youtube.com/watch?v=2IUZWZX4OGI First name Last name | Faculty 25.12.2018
Hvordan begynne Formuler forskningsspørsmål (metode og mål) Les tidligere forskning (ide til teori kanskje) Forbered deg på metoden – les metodelitteratur Forbered datainnsamling godt Datainnsamling – logg Bestem tidsskrift – sett deg inn i sjanger og lengde Innledning First name Last name | Faculty 25.12.2018
Et eksempel fra Odd Tore Tittel Tensions for primary school pupils when working with multiplication tools Mål The aim of the present study is to contribute to the research on using tools in elementary classrooms by characterising possible tensions when pupils discuss with their teacher and among themselves the relationship between physical tools and intellectual tools such as symbols while working on multiplication. Problemstilling What are the tensions in pupils’ appropriation of tools while working on multiplication in primary school? Tidligere forskning Appropriation, tensions and tools. Multiplication in primary school. Use of tools in mathematics instruction. Metode From a sociocultural perspective, we do not regard classroom practices as a window to individual cognitive processes. Instead, these practices should be viewed as a process of participation in classroom activities. Therefore, suitable units of analysis for capturing the tensions in the appropriation processes are the interactions (or rather subsections of interactions) that occur when the pupils are working on multiplication. These interactions include the dialogues among the participants, the activities they perform and their discussions about the tools they use during these activities. 25.12.2018
Lag en oversikt Tittel Mål Problemstilling Områder for forskningsoversikt Metode First name Last name | Faculty 25.12.2018