Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Advertisements

Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms,
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Writing essays 24. August Eli Støa. Contents What kind of text? What are the characteristics of a good text? –Addressing a question –Using knowledge.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Forelesning Diskursanalyse
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lecture 29.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Euopeisk mastergrad i inkluderende pedagogikk Salamancaerklæringen
Sustainability as practice
bruk av spill i tverrfaglig engelsk/IKT- undervisning
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann SKuL seminar 25.12.2018

Design og artikkel format Innledning med forskningsspørsmål/problemstilling/mål Forskningsoversikt Teori Metode Analyse Drøfting Konklusjon First name Last name | Faculty 25.12.2018

Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling Et godt forskningsspørsmål/problemstilling er avgjørende for kvaliteten på forskningsprosjektet https://www.youtube.com/watch?v=_0HxMpJsm0I

Fra tema til forskningsspørsmål/problemstilling En god problemstilling Hvordan, hvorfor eller hvilken…. (hva – mer beskrivende) Ikke ja/nei spørsmål Rett på sak Håndfast, konkret og avgrenset Ingen ord som kan misforstås Tidlig ute med et verb – ikke normativt Ramme inn med tema, kontekst og målgruppe

Elementer i problemstillingen Spørreord Verb (innby til drøfting og nyanser) Fenomen Aktører Kontekst First name Last name | Faculty 25.12.2018

Formuler forskningsspørsmål/problemstilling First name Last name | Faculty 25.12.2018

Ny utgave av forskningsspørsmål First name Last name | Faculty 25.12.2018

Innledning Hvorfor (aktualisering) Hva (mål og forskningsspørsmål) Hvordan (metode og materiale) Struktur på teksten First name Last name | Faculty 25.12.2018

Forskningsoversikt Du skal ha en oversikt over tidligere forskning på tema/feltet – nasjonal og internasjonalt FØR du begynner Avgrense egen forskning Begrunne behovet for egen forskning Skape en debatt med tidligere forskning i din artikkel/kapittel https://www.youtube.com/watch?v=fwG4vVdGxaI https://www.youtube.com/watch?v=2IUZWZX4OGI First name Last name | Faculty 25.12.2018

Hvordan begynne Formuler forskningsspørsmål (metode og mål) Les tidligere forskning (ide til teori kanskje) Forbered deg på metoden – les metodelitteratur Forbered datainnsamling godt Datainnsamling – logg Bestem tidsskrift – sett deg inn i sjanger og lengde Innledning First name Last name | Faculty 25.12.2018

Et eksempel fra Odd Tore Tittel Tensions for primary school pupils when working with multiplication tools Mål The aim of the present study is to contribute to the research on using tools in elementary classrooms by characterising possible tensions when pupils discuss with their teacher and among themselves the relationship between physical tools and intellectual tools such as symbols while working on multiplication. Problemstilling What are the tensions in pupils’ appropriation of tools while working on multiplication in primary school? Tidligere forskning Appropriation, tensions and tools. Multiplication in primary school. Use of tools in mathematics instruction. Metode From a sociocultural perspective, we do not regard classroom practices as a window to individual cognitive processes. Instead, these practices should be viewed as a process of participation in classroom activities. Therefore, suitable units of analysis for capturing the tensions in the appropriation processes are the interactions (or rather subsections of interactions) that occur when the pupils are working on multiplication. These interactions include the dialogues among the participants, the activities they perform and their discussions about the tools they use during these activities. 25.12.2018

Lag en oversikt Tittel Mål Problemstilling Områder for forskningsoversikt Metode First name Last name | Faculty 25.12.2018