Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrearbeid i Norwegian
Advertisements

Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Den økonomiske utviklingens geografi
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Markedsstruktur - teori og empiri
Dyktighet Ærlighet + + ÷ ÷ ÷ ÷÷÷ Andrews, Kenneth. The Concept of Corporate Strategy for practising managers.Homewood, Ill.: Dow Jones-Irwin, 1971.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Dyktighet Ærlighet + + ÷ ÷ ÷ ÷÷÷ Andrews, Kenneth. The Concept of Corporate Strategy for practising managers.Homewood, Ill.: Dow Jones-Irwin, 1971.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Internprising F. Zimmer V06.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
IXP – Samtrafikk i Norge NIX, BIX, TIX, TRDIX, SIX.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Internasjonal Økonomi
The Gains from International Trade
Economic growth around the world
Costs and the changes at firms over time
The Gains from International Trade
Kapittel 7: Stordriftsfordeler og ufullkommen konkurranse
Konkurrerende økonomiske teorier
Internasjonale investeringer
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Det internasjonale valutamarkedet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Game Theory and Competitive Strategy
Finanspolitikk og pengepolitikk
Internasjonal finansiering
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Utskrift av presentasjonen:

Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk Emner i kapittel 13 Hva menes med direkte investeringer ? Hvem er eiere og vertskap for FDI ? Modeller for utenlandsetableringer OLI – paradigmet

Sekvenser i FDI - beslutning

Hva menes med FDI ? UNCTAD definision: “ Foreign direct investment is defined as an investment involving management control of a resident entity in one economy by an enterprise resident in another economy. FDI involves a long-term relationship reflecting an investor`s lasting interest in a foreign entity.”

Markedsimperfeksjoner og FDI Multinasjonale bedrifter forsøker å utnytte imperfeksjoner i nasjonale markeder for produkter, produksjons-faktorer og finansmarkeder Store bedrifter kan lettere utnytte disse enn mindre bedrifter FDI finner ofte sted i markeder med oligopolistisk konkurranse

Hvorfor blir bedrifter multinasjonale ? Strategiske motiver ligger ofte bak målet om utenlandsetableringer. Bedrifter sies ofte å være på jakt etter følgende: Markeder Råmaterialer Produksjonseffektivitet Kunnskap Politisk sikkerhet

Oligopolistiske markeder Strategiske motiver kan ofte sies å være: Proaktive investeringer som skal øke vekst og lønnsomhet for bedriften selv Defensive investeringer som skal redusere konkurrenters muligheter til vekst og lønnsomhet

Globale FDI strømmer

Innkommende FDI

Hvor kommer investorene fra ?

Største mottakere av FDI, 2000

Største sendere av FDI, 2000

Hva kan forklare FDI ? Økonomer har lenge forsøkt å forklare hvorfor FDI oppstår Dette er et komplisert område, hvor teorier hentes fra flere deler av økonomien I en økonomi med perfekt konkurranse, ville FDI ikke forekomme Økonomer fokuserer derfor på imperfekt konkurranse for å forklare FDI

Stephen Hymer I sin dr. avhandling spurte Stephen Hymer – hvordan kan en utenlandsk bedrift konkurrere i et fremmed marked, hvor lokale bedrifter vil ha flere fordeler Fremmede bedrifter må ha en eller annen fordel som kan oppveie ulempene ved å operere i et fremmed land

Stephen Hymer Hymer forklarte FDI ut fra enkelte bedrifters konkurransefortrinn (monopol) som kan veie opp for økte kostnader ved å operere i fremmede markeder - firm specific (or owner specific) advantages merkenavn og differensierte produkter ledelsesekspertise economies of scale and scope teknologi konkurransefortrinn på hjemmemarkedet

Firm specific advantages Det er en nødvendig men ikke tilstrekkelig betingelse for FDI at bedrifter som blir multinasjonale har et “unikt fortrinn” Hvorfor blir ikke det utenlandske markedet betjent med eksport ? Hvorfor blir ikke en lokal bedrift lisensiert til å produsere for det lokale markedet ? Vi må forstå hvorfor bedriften ønsker å gjøre bruk av fordelen selv

Markedsimperfeksjoner På grunn av markedsimperfeksjoner (særlig i markedet for kunnskap) kan det være en rekke grunner til at bedrifter ønsker å gjøre bruk av konkurransefordelen selv Imperfekte markeder gir høye transaksjons-kostnader Buckley og Casson (influert av Coase), hevdet at bedrifter løser markedsimperfek-sjonen ved å lage sitt egen marked - internalisere

Internalisation Teorien om internalisering ble lenge sett på som en generell teori om hvorfor FDI finner sted Ved å internalisere over landegrenser blir en bedrift multinasjonal Det blir likevel hevdet at dette fremdeles ikke er tilstrekkelig for å forklare FDI – et marked kan fremdeles betjenes med eksport

John H. Dunning John Dunning hevder at spesielle konkurransefortrinn og internaliserings-fordeler er nødvendige, men han hevder at , men han hevder at i tillegg må det være slik at bedriften må bruke noen produksjonsfaktorer lokalisert utenlands - location specific advantages

John H Dunning, forts.. Dunning kombinerer Ownership specific advantages, Internalisation specific advantages and Location specific advantages til en generell teori – det såkalte O-L-I paradigmet for internasjonal produksjon O-L-I paradigmet blir av mange sett på som “state of the art” innen FDI-teori

O-L-I paradigmet A firm must possess ownership specific advantages to make up for the extra costs incurred when operating in an unfamiliar market It must be in the firms best interest to internalise these rather than to sell them or otherwise make them available to others It must be in the firms best interest to use its advantages in combination with some factor inputs located abroad - location specific advantages

Atferdsteorier Internasjonalisering som en prosess – fra en sterk posisjon på hjemmemarkedet Internasjonal nettverksteori Alliance Capitalism Globale nettverk Joint ventures og strategiske allianser