Arkivsjef Grete Gavelstad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Advertisements

E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Arkivering av nettsider
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
Offentlighet og partsinnsyn
Regler om offentlighet og åpenhet
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Arkivene i 2030 – hvordan blir fremtiden? IKA Kongsberg, møte i Larvik 6. juni 2013 Ranveig Gausdal, Norsk kulturråd.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Velg digital postkasse på Norge.no. Hva er en digital postkasse? - en sikker løsning for å få og oppbevare viktig post digitalt Digital postkasse tilsvarer.
Regnskap og regnskapsrutiner
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune
3 Marius Stub.
Saksgangen i ansettelsessaker
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Universitetslektor Lars Baklund
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Håndtering av digitale arkiv
IKA Kongsbergs tjenestetilbud Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Dag Wiese Schartum, AFIN
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Digital forvaltning og lovreform
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
3 Marius Stub.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utredningsgruppe samferdsel
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Enkel brukerveiledning
Seniorråd og ny Kommunelov
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Arkivsjef Grete Gavelstad ORGANISASJON Kommunens eierstrategi – Dokumentasjonsplikt i interkommunale samarbeid og selskap Arkivsjef Grete Gavelstad

Interkommunale samarbeid og selskaper Offentleglova § 2 angir lovens virkeområder Juridisk vurdering om samarbeidet/selskapet ikke omfattes av offentleglov og dermed ikke pålagt dokumentasjonsplikt iht denne omfattes av offentleglov og dermed kravene om tilrettelegging for innsyn omfattes av både offentleglov og arkivlov og dermed tilrettelegging for innsyn og full arkivplikt med tilhørende bevaring av dokumenter https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16?q=offl Selskapsformen (AS, IKS osv) er uvesentlig, det er punktene under som angir om et selskap er underlagt offentleglov og ev. også arkivplikt Punkter som må vurderes juridisk b)Har selskapet myndighet til å gjøre enkeltvedtak eller lage forskrifter, c)Har det offentlige en eierandel som indirekte eller direkte gir mer enn halvpartene av stemmene i øverste organ d)Har det offentlige indirekte eller direkte rett til å velge mer enn halvparten av medlemmene med stemmerett i øverste organ Selv om bokstav c eller de er oppfylt, er likevel ikke selskaper som hovedsakelig driver næring i direkte konkurranse med og på samme vilkår som private ikke offentleglova Se aktuell paragraf i sin helhet https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1 ORGANISASJON

Dokumentasjonsplikten Ingen dokumentasjons- plikt Dokumentasjonsplikt iht offentleglov Dokumentasjons- plikt iht arkivlov Grønn – ingen dokumentasjonsplikt iht offl eller arkivlov - Sidestilt med privat næringsliv. Behovet for å ha orden i dokumentasjonen er ikke noe mindre selv om det ikke reguleres av det off lovverket. Eiere kan ved opprettelse av selskaper stille krav til hvordan dokumentasjonen lagres for å få ut statistikker, besvare spørsmål fra eierkommuner inkl kontrollutvalg og revisjon. God forretningsskikk bør alltid ligge til grunn i selskapene. Lys blå – for å oppfylle kravene i offentleglova må selskapet journalføre all inn- og utgående korrespondanse. Det må kunne produseres en offentlig journal (oversikt over korrespondansen der eventuelle opplysninger som er unntatt fra offentlighet er skjermet). Dette for at presse, media og allmennheten skal kunne be om innsyn. Selskapets dokumenter må oppbevares slik at disse kan gjenfinnes og leveres ut på spørsmål. Det er ikke likevel ikke krav om bevaring av dokumentene for ettertiden, kun journalen. Bevaringstid anslås til ca 10 år. Det er ikke oppgitt noe i offentleglov om tidspunkt for eventuell kassasjon. Mørk blå – all korrespondanse må journalføres iht kravene i arkivlov og offentleglov slik offentlig forvaltning for øvrig må. I tillegg til de forvaltningsmessige kravene til bevaring av saksdokumenter så skal det tilrettelegges for innsyn, åpenhet og transparens. Dokumentene skal som hovedregel bevares for all ettertid i depot ORGANISASJON

Eksempler Selskaper som driver næring direkte i konkurranse med og på samme vilkår som private vil ofte ikke være underlagt dokumentasjonsplikten i verken offentleglov eller arkivlov Selskaper der det offentlige har mer enn 50% styring over stemmene i øverste organ er underlagt offentleglov og tilrettelegging for innsyn det offentlige har en eierandel som indirekte eller direkte gir mer enn halvpartene av stemmene i øverste organ det offentlige indirekte eller direkte rett til å velge mer enn halvparten av medlemmene med stemmerett i øverste organ Dersom selskaper har myndighet til å gjøre enkeltvedtak er de alltid underlagt både offentleglov og arkivloven Jurister må ofte vurdere hvilken gruppe et selskap/samarbeid havner i. Ikke sjelden kommer to ulike vurderinger fram til ulikt svar. Det viktigste er at det er selskapsformen som avgjør hvilket lovverk som regulerer selskapet, men innholdet i oppgavene og de øvrige punktene i offentleglova § 2. Det er viktig at eiere har dette avklart før selskapene opprettes. ORGANISASJON

Selskaper og samarbeid som ikke reguleres av offentleglova Sidestilles med privat næringsliv God orden i dokumentasjonen viktig selv om det ikke er lovpålagt iht arkivlov eller offentleglov Eierkommuner, kontrollutvalg og revisjon skal kunne utbe og motta verifiserte opplysninger raskt Det skal framgå av selskapsavtale at samarbeidet / selskapet er underlagt offentleglov eller arkivlov eller ingen av dem God forretningsskikk alltid viktig Ingen eier selskapets dokumenter, så IKKE bruk egen Outlook, egne filområder osv. Filer eller papirdokumenter må oppbevares på områder der de er sikre og der alle som skal ha tilgang finner dem (arkivsystem anbefales…) ORGANISASJON

Selskaper som reguleres av offentleglova Interkommunale samarbeid som er underlagt offentleglova har journalføringsplikt iht reglene i arkivlov med forskrift Åpenhet og gjennomsiktighet sikres via innsyn i offentlige journaler eller registre Dokumentene som er journalførte må kunne framlegges ved innsynsforespørsler Dokumentene er ikke omfattet av arkiv- og bevaringsplikt iht arkivlov (!) En kan ikke organisere seg bort fra innsynsretten….. Åpenhet og innsyn skal sikres uavhengig av om det er kommune eller et selskap som har det daglige ansvaret for en oppgave. En må journalføre dokumenter for å sikre innsynsmuligheter for allmennheten. Hvem som helst kan likevel be om det meste dersom et selskap er underlagt offentleglova. Det er nok at en vet en opplysning eller et dokument finnes – presse, media eller andre trenger ikke oppgi referanser eller annet. ORGANISASJON

Selskaper som reguleres av offentleglov og arkivlov Selskapsavtalen skal inneholde opplysninger om følgende Arkivansvarlig Øverste leder alltid ansvarlig. Myndighet kan delegeres – navn eller rolle må framgå Arkivordning og -organisering Kjøpes arkivtjenesten av en av eierkommunene eller drifter selskapet dette selv, valg av arkivsystem, backup-løsninger, publisering av offentlig journal mm Depotløsning Hvilket depot skal eldre/avsluttede arkiver avleveres til Finansiering av arkivuttrekk, digital bevaring for ettertiden og henvendelser om innsyn . Selskapsavtale eller reglement eller andre styringsdokumenter må inneholde opplysninger om arkivplikten og hvordan den ivaretas. Selskaper og samarbeid på tvers av fylkesgrenser – skal Vest-Agders depot eller Aust-Agders depot bevare for ettertiden? Skal eierkommunene eller selskapet betale for utgiftene til å ha arkivene i depot? Dette må avklares ved oppstart av selskapet- ORGANISASJON

Eierkommunenes ansvar i forhold til dokumentasjonsplikten Ha oppdatert oversikt over alle interkommunale samarbeid og selskaper og om de er underlagt offentleglov eller arkivlov eller ingen av dem Påse at alle selskapsavtaler har opplysninger om hvilket lovverk vedr dokumentasjon som regulerer det interkommunale samarbeidet eller selskapet Ved arkivplikt skal det framgå av selskapsavtalen hvilket depot som skal bevare arkivet for ettertiden Oversikt (aktuelt å ha i både eierskapsmelding og arkivplan) ORGANISASJON

Arkivsjef Grete Gavelstad ORGANISASJON Arkivsjef Grete Gavelstad