KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Den ideelle kommunesammenslåing
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Strategi og handlingsplan
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Regional transportplan Agder
Vi skal bygge videre på det vi har!
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Plan- og beslutningsprosesser av bompengepakker/bypakker - lokale vedtak - statlig godkjenning - KVU/KS1 Thomas Tvedt, ass. fylkesdirektør Avd for Regional.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Samhandling for effektive planprosesser
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Orientering om Solli skianlegg
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E18 Akershus grense - Vinterbro
Kontorlokaler for sentraladministrasjonen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utredningsgruppe samferdsel
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen Morten Ask, senioringeniør, Samfunnsseksjonen, Statens vegvesen Region sør

Bedre styring på store prosjekter Å styre ressursbruken på planlegging Hvorfor KVU / KS1? Staten ønsker: Bedre styring på store prosjekter Å styre ressursbruken på planlegging Høyere kvalitet på planleggingen 2

Prosessen BESLUTNING BESLUTNING OM KS1 KVU KS 1 NEI JA KOMMUNEDEL PLAN REGULERINGS- PLAN BYGGE PLAN KS 2 ANLEGG 20.09.2018 KVU intro

4

Bør det det planlegges videre? Anbefaling … Bør det det planlegges videre? Hvilke løsningsmuligheter (konsept) skal i så fall være gjenstand for videre planlegging? 5

Konseptvalgutredning – innhold Situasjonsbeskrivelse Behovsanalyse, alle interessenter Visjon/mål Krav Hensikt Tekniske / økonomiske krav Miljøkrav Løsningsmuligheter / konsepter Effekter Anbefaling om videre planlegging 6

Situasjonsbeskrivelsen - hva er spesielt? Positiv / nøytral beskrivelse av hva som finnes Samferdsel Næring Areal Naturverdier Utvikling Trender NB! Situasjonsbeskrivelsen skal ikke være problemorientert

NB! Dette er kun en illustrasjon! Den er ikke utfyllende! Behov og interesser Behovsanalysen starter med en interessentanalyse: Hvem er det som kan ha en interesse som blir påvirket av et mulig prosjekt? Politiske Miljø Leverandører Utbyggere Areal Vern Andre Ukjente NB! Dette er kun en illustrasjon! Den er ikke utfyllende! Transportører Myndigheter 8

Mer om behov Prosjektutløsende behov - Hva gjør at vi begynner å planlegge (eller ønsker å gjøre det?) Viktige behov - Hva er ellers viktig å oppnå når vi først er i gang med planlegging?

Samfunnsmål Er et ønsket fremtidsbilde for samferdsel og utvikling i området (visjon) Tar utgangspunkt i de overordna målene som er definert i NTP 2010-2019, og gjør dem relevante for tiltaket Samfunnsmål: Mål for ”AS Norge” Effektmål: Mål for brukerne (Resultatmål, det vil si mål for prosjektet (tid / kostnad), er ikke en del av KS1)

Effektmål

Krav Det er ulike grader av krav. Eksempler: Absolutte krav (formålet) Skal-krav (vegnormalen) Bør-krav (andre gode ønsker)

Krav

Konseptutvikling – fra idé til mulig løsning Firetrinnsprinsippet Tiltak som kan påvirke transportbehovet og valg av transportmiddel Tiltak som gir mer effektiv utnyttelse av eksisterende infrastruktur og kjøretøy Begrensede utbyggingstiltak Større ombygginger eller ny trase 14

Konsept 1 K1 – Mindre utbygging Konsept 2 K2 – Kollektivkonseptet Konsept 0 K0 – Referanse – dagens vegsystem, med de tiltak som ligger inne i vedtatt budsjett Konsept 1 K1 – Mindre utbygging Konsept 2 K2 – Kollektivkonseptet K2a – Kollektivkonseptet med parkeringsrestriksjoner og miljøsoner Konsept 3 K3a – H-konseptet – med ny omlegging av veg ved jernbanekryssing K3a1 – H-konseptet – med parkerings- og gjennomkjøringsrestriksjoner K3a2 – H-konseptet – med parkeringsrestriksjoner og miljøsoner Konsept 4 K4a – Omkjøringsveg vest – med ny omlegging ved jernbanekryssing K4a1 – Omkjøringsveg vest – med parkerings- og gjennomkjøringsrestriksjoner K4a2 – Omkjøringsveg vest – med parkeringsrestriksjoner og miljøsoner 15

Utvelgelse Mål- og kravoppnåelse Regionale virkninger Samfunnsøkonomisk analyse Prissatte konsekvenser Ikke-prissatte konsekvenser Realopsjoner Fordelingseffekter

Vurderinger Konsept Mål/krav prissatte Ikke prissatte Regionale virkninger 1 2 3 4

Fokus fra departementet Hva er spesielt? «Hvor syk er pasienten»? Hva er det vi vil oppnå? Hvor stor er måloppnåelsen? Hvordan er samfunnsøkonomien?

Roller og oppgaver Konseptvalg- KVU Utredning (Statens vegvesen) KS1 Ekstern kvalitetssikring av KVU (Ekstern kvalitetssikrer) Høring Regjeringsnotat Anbefaling (Samferdselsdepartementet) Regjeringen 19

Riksveg 7 over Hardangervidda

Styringsgruppe: Prosjektgruppe: Prosjektleder Referansegruppe: Leder av Styrings og strategistab, Region vest (leder) Leder av Styrings og strategistab, Region sør Leder av Vegavdeling Hordaland , Region vest Leder av Vegavdeling Buskerud, Region sør Representant fra Veg- og transportavdelingen, Vegdirektoratet   Vegdirektoratet Prosjektgruppe: Statens vegvesen Jernbaneverket Prosjektleder (Morten Ask) Samfunnsseksjonen, Region sør Referansegruppe: Bestående av politisk og administrativt ansatte fra kommuner og fylkes­kommune, regionale, statlige etater, næringsliv og interesseorganisasjoner Kontaktutvalg: Ordførere i kommunene Ordførere i fylkene Representanter fra Styringsgruppen

Utfordringsnotatet Legger grunnlag for mandat og samfunnsmålet Utkast er laget ferdig Nær sammenheng med øst-vest- utredningen

Utfordringer knyttet til Reiseliv Godstransport Fremkommelighet/vinterregularitet Fauna

Sentrale møter Verksted i begynnelsen av september September/oktober, situasjon, behov November/desember, mål krav, løsningsmuligheter Februar konsepter, foreløpig resultater Mars/april, oppsummering, oversendelse Mai/ juni pressekonferanse/ utsendelse av høring