Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ferdige veiledere høring fra –
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Tidsfrister i planleggingen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Tilsynsmyndighetens rolle
Offentlighet.
Nasjonale kvalitetsregistre
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
Personopplysningsloven
BIOBANKLOVEN: STØTTE ELLER HEMSKO FOR FORSKNINGEN ? OLE DIDRIK LÆRUM.
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Informert samtykke Pasientrettighetsloven (lovbestemt regel)
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Journalføring.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Klinisk og epidemiologisk forskning i Norge
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen

Forvaltningsansvar SHdir har fortolkningsansvar for biobankloven og er delegert myndighet for § 4 - Melding om opprettelse av forskningsbiobanker (fbb) § 10 – Utførsel av biobankmateriale § 13 – Endret, utvidet eller ny bruk av fbb § 15 – Andres tilgang til materiale i biobank 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Meldinger Antall meldinger om forskningsbiobanker til direktoratet fra 1. jan 2005 til i dag, er ca 200. Direktoratet har kommet med innsigelser i 3 tilfelle. Kommentarer til meldingene fra direktoratet gjelder Anonymisert / avidentifisert Tilbakekall av samtykke (bestemmelsen i § 14 vanskelig å tolke) 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Utførsel - hovedregel Hovedregelen er at en biobank eller deler av en biobank bare kan sendes ut av landet i samsvar med samtykke fra giver og etter godkjenning fra departementet (SHdir). Unntak er gitt for helsehjelp og som ledd i internasjonalt samarbeid (forskning) Vurderingstema: Hensikten med utførselen Samtykke Forutsetter: Datatilsynets krav oppfylles, godkjenning fra SLV, ingen innvending til opprettelse av biobank. 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Utførsel Direktoratet har behandlet ca. 60 utførselssaker fra 01.01.05. til 01.06.05 Ingen søknader er avslått Saksbehandlingen er ikke spesielt komplisert 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Endret, utvidet eller ny bruk Direktoratet skal behandle søknader om unntak fra regelen om at det skal innhentes nytt samtykke. Det er behandlet ca 10 saker fra 01.01.05. til 01.06.05 Herav 1 avslag. I tillegg kommer saker som har tilknytning til søknader om dispensasjon fra taushetsplikt. Sakene kan være meget kompliserte 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Andres tilgang Direktoratet skal behandle klager fra personer som er nektet tilgang til materiale i en biobank. Her er det få saker 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Erfaringer Antall meldinger er høyt, og økende? Direktoratet har få innsigelser/gir sjelden avslag Definisjonen av ”humant biologisk materiale” er ikke tilstrekkelig presis Tolkning av bestemmelsen om tilbaketrekking av samtykke (§14) er problematisk Endringer i samtykkebestemmelsene synes nødvendig Biobankloven og regelverket om klinisk utprøving av legemidler er ikke tilstrekkelig samordnet Behov for å forenkle og effektivisere saksbehandlingen hos de instanser som er involvert 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Framtidig forskning (basert på uttalelse til NOU 2005:1) Direktoratet understreker at helsefaglig forskning er avgjørende for behandlingstilbudet og en lovpålagt oppgave for helsetjenesten. Vi støtter målet om å heve kvaliteten og øke volumet av forskningen Vi støtter målet om økt tilgjengelighet, åpenhet og innsyn som en forutsetning for legitimitet og tillit 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Framtidig forskning Vi er positive til at forskning på mennesker blir bedre regulert Avgrensning av forskning i forhold til klinisk virksomhet, utprøvende behandling, metodeutvikling og markedsføring er vanskelig. Vi ønsker bedre organisering av forskning Å skille mellom biobank og forskningsprosjekt synes hensiktsmessig 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Framtidig forskning Klinisk utprøving av medisinsk utstyr er også medisinsk og helsefaglig forskning Saksbehandling i tilknytning til nødvendige godkjenninger bør forenkles Vi er positive til fortegnelse over prosjekter og forskningsbiobanker. Samordnes med eksisterende registre ? 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal

Framtidig forskning Frivillig og informert samtykke må være hovedregelen ved forskning på materiale fra personer som direkte eller indirekte kan identifiseres Det bør åpnes for å kunne innhente bredere samtykke Det bør åpnes for forskning på personer uten samtykkekompetanse etter regler som gir godt vern Deltakere bør ha rett til innsyn i opplysninger om seg selv 19.09.2018 | Ny powerpoint-mal