Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
8 Det politiske systemet i Norge
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Manduksjoner i statsrett
Manduksjoner i statsrett - med paralleller til EØS-rett, folkerett og menneskerettigheter Våren 2014 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det.
Manduksjoner i statsrett - med paralleller til EØS-rett, folkerett og menneskerettigheter Våren 2012 av Benedikte Moltumyr Høgberg Førsteamanuensis.
130206jpj.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Hildegunn Heinum, rådgiver
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring offentlig rett – EU og EØS
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Manduksjoner i statsrett
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
Manduksjoner i statsrett - med paralleller til EØS-rett, folkerett og menneskerettigheter Våren 2007 av universitetsstipendiat Benedikte Moltumyr Høgberg.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2015 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Den politiske styringskjeden
CEDAW Helga Aune.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regjeringens funksjoner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2016 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Kurs i forvaltningsrett
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
Årsaker til og funksjoner av ny lovgivning
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesning i statsrett - Dag 1 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Elektronisk forvaltning og jus
Regionreformen – status og veien videre
Forelesninger i statsrett - Dag 1 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Manuduksjoner JUS Særlig statsrett og menneskerettigheter Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
DA NORGE BLE EN EGEN, SELVSTENDIG STAT
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Forelesninger i statsrett -Rettighetsdelen Lovskrav, tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO

Tema for forelesningen Den utøvende makt Kongen Kongen i statsråd Regjeringen Provisoriske anordninger Kongelige prerogativer Utenriksstyret

1. Den utøvende makt Hjemlet i Grunnloven § 3 Består av Konge, regjering, forvaltning, politi og påtalemyndighet. Bruker/anvender makt i samfunnet og overfor borgerne Oppgavene til den utøvende makt kommer fra: Grunnloven (kgl prerogativer) Delegert lovgivning fra Stortinget Håndhever/følger opp Stortingets lover, beslutninger og instrukser

2. Kongen «Kongen» Kongen er statsoverhode, Grl §§ 1 og 3 Med Kongen menes også regjerende Dronning, § 3 annet pkt. Arv, ikke valg, Grl § 1 (men kongehuset valgt ved folkeavstemning i 1905) Kongen er immun mot rettsforfølgelse, Grl § 5 Konstitusjonelle rettigheter og plikter på Kongen og tronarvingen, Grl § 35 (tronarving i statsråd) og § 41 (tronarvingen overtar oppgaver ved sykdom hos Kongen)

2. Kongen Grunnloven legger kompetanse til Kongen. Dette er kongelige prerogativer eller grunnlovsumiddelbar kompetanse. Hvem som har kompetansen må tolkes: Er det Kongen personlig, Kongen i statsråd eller den utøvende makt? Eksempler på Kongen personlig: Sanksjonering av lover, Grl § 81 Boplikt i riket, Grl § 11 Innvilgelse av avskjedssøknad v/mistillit, Grl § 15 annet ledd Tildeling av ordener, Grl § 23 Ansettelser til hoffet, Grl § 24

3. Kongen i statsråd ”Kongen i statsråd” Hvem er statsrådet Grl § 12 Regjeringen samlet med Kongen (eller Kronprinsen) på slottet. Det har vært avholdt to statsråd uten Konge/kronprins til stede. Hvem er statsrådet Grl § 12 Eksempler på at kompetansen følger av ordlyden Saker av viktighet behandles i statsråd, Grl § 28 Benåde forbrytere, Grl § 20 Utnevnelse av embetsmenn, Grl § 21 Eksempler på at kompetansen ikke følger av ordlyden: Utenriksstyre, Grl § 26 første ledd Organisasjonskompetansen, Grl § 12 annet ledd Utnevnelse av statssekretærer, Grl § 14

4. Regjeringen «Regjeringen» I dagligtale snakker vi om regjeringen uten Kongen Reelle beslutninger treffes normalt i regjeringskonferanse eller i øvrige politiske møter Regjeringen har ingen konstitusjonell funksjon og kan ikke treffe formelle (rettslige) beslutninger. Beslutninger treffes av: Statsråden Kongen i statsråd Grunnloven kjenner egentlig ikke «regjeringen», men benytter uttrykket noen steder: I §§ 9, 13 og 101 benyttes regjeringen som synonym til den utøvende makt I §§ 32 og 53b benyttes regjeringen som betegnelse på «Kongen i statsråd»

5. Provisoriske anordninger Hva? Formell lovgivningsmyndighet tillagt Kongen Hvem og hvordan? Kongen i statsråd, grl § 28.Foreslås av departementet, slik som formelle lover Hvorfor og når? Tidligere var Stortinget samlet sjelden (max 3 mnd på 3 år) Når man ønsker raske lovendringer P.a. av 5. oktober 2001 (terrorfinansiering) P.a. av 25. juni 2004 (tvungen lønnsnemd) P.a. av 10. august 2007 (hjemfall – eierskap til vannkraft) P.a. av 13. august 2010 (tvungen lønnsnemd) P.a. av 10. august 2012 (tvungen lønnsnemd) P.a. av 19. september 2014 (tvungen lønnsnemd) Hvilket innhold? «handel, toll, næringsveier og offentlig forvaltning og regulering» Hvilken trinnhøyde? Må ikke stride mot Grl og formell lov (men kan utfylle lov) Kan stride mot tidl. plenarbeslutn., men senere plenarbeslutn. kan oppheve p.a. Hvor lenge? Til neste Storting oppløses

6. Kongelige prerogativer Gjøremål/oppgaver som grl særlig tillegger Kongen Eks: Grl §§ 12, 17, 19, 20, 21, 26 Direkte innblanding fra Stortinget Utøvelse av forvaltningsmyndighet regulert i lov Generelle direktiver/instrukser fra Stortinget i plenum Stortingets kontrollfunksjoner Indirekte innblanding fra Stortinget Stortinget som grunnlovstolker Stortinget som bevilgningsmyndighet Legalitetsprinsippet Parlamentarismen

7. Utenriksstyret Grl § 26, 1. ledd Kongen er øverste leder av utenriksstyret Stortingets innflytelse på utenriksstyret Konsultasjoner i den utvidede utenriks- og forsvarskomite Regler om organisering av utenriksstyret Lov om utenrikstjenesten 3. mai 2002 nr. 13 Generelle direktiver/instrukser i plenum Parlamentarisme Ved traktatinngåelse, jf. Grl § 26, 2. ledd og § 115 (tidl. § 93)

7. Utenriksstyret, grl § 26, 2. ledd § 26, 2. ledd regulerer internrettslige prosedyrer for traktatinngåelse Traktat er en folkerettslige avtale (forpliktelse og/el rettighet) inngått mellom stater/internasjonale organisasjoner Traktatinngåelse kan delegeres fra Kongen i statsråd, men ikke for saker av viktighet, jf. Grl § 28

7. Utenriksstyret Hvordan inngås traktater? Forhandlinger Hver enkelt stat bestemmer som utgangspunkt hvem som skal forhandle frem en traktat. I Norge er det regjeringen som bestemmer; sender gjerne ansatte i UD. Vedtakelse Parafering Forhandlingsledere setter sine initialer på hver side av traktaten. Undertegning Undertegnes gjerne av forhandlingsledere m/fullmakt eller av utenriksminister Ratifisering Av statsoverhodet; i Norge er det Kongen i statsråd som ratifiserer, jf § 26. Ikrafttredelse, evt. midlertidig ikrafttredelse Enten ved undertegnelse, ratifisering, når x antall stater har ratifisert eller en bestemt angitt dato.

7. Grl § 26, 2. ledd forts. Regjeringen trenger Stortingets samtykke for traktatinngåelse …når traktaten er av særlig viktighet, …når det er nødvendig med ny lov eller stortingsbeslutning ved overføring av norsk statsmyndighet til internasjonale organisasjoner, se Grl. § 115, (tidl. § 93)

7. Grl § 26, 2. ledd forts. Når må det foreligge samtykke? Etter signering/parafering/undertegning Før ratifisering Virkningen av manglende samtykke Internrettslig; ugyldig traktat og parlamentarisme Eksternrettslig; bindende traktat? Wienk. art 46

7. Utenriksstyret, Grl. § 115 (tidl. § 93) Overdragelse av statsmyndighet til internasjonal organisasjon Grenser/vilkår for myndighetsoverdragelse Ikke endre Grunnloven Formålsbetraktning ”internasjonal sammenslutning” Tilsluttet eller slutter seg til organisasjonen Saklig begrenset område Læren om lite inngripende myndighetsoverdragelse Lite inngripende myndighetsoverdragelse reguleres av § 26 annet ledd. Det må gjøres en konkret vurdering.