Mot en raskere og mer stabil bosetting

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltaking, inkludering og velferd
Advertisements

Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
10Velstand og velferd.
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Fakta om asylankomster Hvordan kan UDI og mottakene bidra i bosettingsarbeidet? Direktør Ida Børresen, UDI 9. juni 2008.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Bosetting av flyktninger
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Seminar om bosetting av flyktninger
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Bosetting Eivind Holen IMDi
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo Hvem skal bosettes? Hilde Rasmussen Nilsen, seniorrådgiver IMDi Vest.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Rammebetingelser på flyktningfeltet
Flyktningsituasjonen – utfordringer og muligheter for kommunene Audun Kvale, Spesialrådgiver KS.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
2005 til 2015 Svanhild Alver ny stilling sakkyndig pålegg.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Rutiner for første gangs helseundersøkelse for flyktninger.
Status flyktningsituasjonen i Møre og Romsdal Utfordringsbilde – status Møre og Romsdal Flyktningekoordinator Sverre Veiset, Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Bosetting, integrering og radikalisering
Mot en raskere og mer stabil bosetting
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Husbanken og kommunene
Evalueringens problemstillinger
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Evalueringens problemstillinger
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Boligsosialt utviklingsprogram
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Mot en raskere og mer stabil bosetting Mot en raskere og mer stabil bosetting? Evaluering av bosettingsmodellen for flyktninger Jon Horgen Friberg og Monica Lund Forskningsstiftelsen Fafo, Arbeidsliv og velferdsforskning (AVF) Avdeling for studier av Arbeid, Inkludering og Kompetanse (AIK)

Bakgrunnen for ny bosettingsmodell Går bosettingen raskere? Disposisjon Om evalueringen Bakgrunnen for ny bosettingsmodell Går bosettingen raskere? Hva påvirker bosettingstempoet? Hva påvirker stabiliteten i bosettingen? Utfordringer og muligheter i bosettingsarbeidet

Evalueringens problemstillinger Går bosettingen raskere? Bosetter kommunene i tråd med behovet? Har gj.snittlig ventetid i mottak gått ned? I hvilken grad nås målet om bosetting innen 6 mnd. etter innvilget oppholdstillatelse? 2. Er sekundærflyttingen redusert etter innføring av ny bosettingsmodell? 3. Hvilke faktorer forklarer tempoet og stabiliteten i bosettingsarbeidet?

Metodisk tilnærming og datakilder: Web-survey til flyktningkonsulenter (bosettingsansvarlige) i alle bosettingskommuner og til rådmenn i presskommuner Kvalitative dybdeintervjuer med ansatte på åtte asylmottak, bosettingsansvarlige i IMDis seks regionkontorer, to repr. Fra Nasjonalt bosettingsutvalg og flyktningkonsulenter i seks kommuner Registerdata: data fra IMDi og UDI om oppholdstillatelser, anmodninger, flyktningenes egne ønsker om bosettingskommune, vedtak og faktisk bosetting og ventetid i mottak Sekundærdata

Bakteppet for ny bosettingsmodell 2000: Store utfordringer i bosettingsarbeidet Kommunene bosatte for få flyktninger i fht behovet For lang ventetid i asylmottak Mange flyktninger flyttet raskt fra første bosettingskommune Behov for å gjøre bosettingen raskere, bedre og mer stabil! Ny bosettingsmodell innført i 2001, virksom fra bosettingsåret 2002

Hva innebar ny bosettingsmodell? Først og fremst en administrativ reform..... Kommunal frivillighet lå fortsatt til grunn Fortsatt bosetting basert på forhandlinger mellom stat og kommune Statlige økonomiske rammetilskudd kompenserte for kommunenes utgifter Hva var nytt? Innføring av et Nasjonalt bosettingsutvalg med representanter for stat og kommune KS en mer aktiv rolle som motivator og pådriver

Går bosettingen raskere? Tempo er betinget av en rekke forhold: Hvor mange får oppholdstillatelse Antall vedtaksplasser i kommunene Faktisk bosetting i kommunene Saksbehandlingstid og forhandlingstempo mellom IMDi og kommunene

Antall som får oppholdstillatelse varierer over tid Redusert bosettingsbehov etter en topp rundt tidspunktet for innføring av ny modell

Større samsvar mellom behov og bosetting Økt samsvar skyldes ikke økt bosetting. Faktisk bosetting i kommunene har sunket fra 5500 i 2001 til 4500 i 2005.

Mindre familieinnvandring gir redusert bosettingspress Familieinnvandrere belaster kapasiteten i kommunene Uklare rutiner for hvordan disse håndteres bidrar til problemer i perioder med mange gjenforeninger

Færre bosettingsklare i mottak Køen er i ferd med å løse seg opp..?

Men fortsatt for lang og økende ventetid i mottak Gjennomsnittlig ventetid i mottak fra innvilget oppholdstillatelse til bosetting i kommune: Andel som sitter lenger enn 6 mnd: 2000 2001 2002 2003 2004 2005 56% 58% 42% 44% 49% 52%

Kommunene selektive ift hvem de bosetter Grupper som anses som dyre og vanskelige å bosette og integrere venter lengst i mottak Kommunene selektive ift hvem de bosetter Familier, folk med bestemt kompetanse og bestemte nasjonalitetsgrupper foretrekkes Enslige, bestemte nasjonalitetsgrupper, personer med funksjonshemminger, psykiske lidelser eller atferdsproblemer står lavt i kurs Forhandlinger mellom IMDi og kommunene Lang ventetid for særskilte flyktninggrupper Høy ressursbruk i IMDi

Hva påvirker tempo i kommunenes bosettingsarbeid? Statlige økonomiske rammebetingelser avgjørende for kommunenes evne og vilje til å bosette Situasjonen på arbeidsmarkedet viktigst for langsiktig evne til å integrere flyktninger. Mangel på boliger største flaskehals på kort sikt Egenskaper ved forhandlingssystemet mellom staten og kommunene

Statlig integreringstilskudd for flyktninger Gjennomsnittsutgifter til integrering og administrasjon. Særskilte tilskudd til enkelte grupper Kraftig økning siste fem år. Mer i tråd med reelle utgifter Oppleves likevel som for lavt i kommunene Tilskuddets dekningsgrad varierer avhengig av egenskaper både ved kommunene og ved flyktningene selv Tilskudd basert på gjennomsnittskostnader gjør kommunene mer selektive

Husbankens ordninger 1: Bostøtte Tidligere var det underforbruk av bostøtte blant flyktninger. Nå mottar. Ordningen har blitt utvidet og forenklet. Et flertall av flyktningene i et flertall av kommunene mottar nå bostøtte, men fortsatt underforbruk i enkelte kommuner pga manglede kjennskap til endringene Bostøtteordningen vurderes positivt Usikkerhet om hvem som er berettiget til støtte. Lang ventetid før første utbetaling oppleves som et problem

Husbankens ordninger 2: Boligtilskudd Et mindretall av kommunene benytter seg i særlig grad av ordningen Lave tilskuddssatser og lite kjennskap til ordningen viktigste årsak til lavt forbruk Etter en betydelig økning i satsene i 2001 økte etterspørselen mer enn forventet. Dette førte til at rammene – og dermed etterspørselen – igjen ble redusert i 2003 Grunn til å tro at ordningen kunne hatt større betydning for kommunenes evne og vilje til å bosette

Tilskudd til voksenopplæring for flyktninger Ny ordning fra 1. September 2005. Fra timebasert tilskudd til per capita tilskudd Foreløpig usikkert hvordan ny ordning vil slå ut for kommunene Vil premiere bosetting av ressurssterke flyktninger Stordriftsfordeler ved ny ordning

Koordineringsproblemet i bosettingsarbeidet Forhandlingssystemet gir opphav til situasjoner av typen ”fangens dilemma” Gjelder særlig bosetting av ressurskrevende flyktninger Ny bosettingsmodell skulle motvirke dette ved at KS kom sterkere inn som en sentral aktør på kommunesiden

Har ny modell påvirket tempo i bosettingsarbeidet? NBU ->Større legitimitet og oppslutning på kommunesiden KS’ motivasjonsarbeid ikke blitt fulgt opp etter 2003 Sviktende rutiner for hvem som skal ta initiativ til møtene. Ansvarspulverisering mellom IMDi og KS Uenighet om KS lokalt sin rolle Regionalt ansvaret for bosetting ikke gjennomført Manglende styringsdokumenter, uklare ansvarsforhold og manglede hjemmel for bosettingsmodellen hindrer effektiv implementering

Flyktningenes flyttemønstre Tendensen har lenge vært at opptil 50% av de bosatte har flyttet fra den første bosettingskommunen innen fem år Samme flyttemønstre som majoritetsbefolkningen Merkbar nedgang i sekundærflyttingen hos de som er bosatt etter 2002

Hva er årsaken(e) til redusert sekundærflytting? Bedre koplinger av ”riktig” flyktning med ”riktig” kommune? Mer vektlegging av flyktningenes egne ønsker ved bosetting? Mer sentralisert bosetting? Færre og bedre tilpassede anmodningskommuner? Innføring av introduksjonsordning?

Etter innføring av ny bosettingsmodell i 2001 har..... bosettingsarbeidet blitt mer effektivt og velfungerende forholdet mellom bosettingsbehov, anmodninger, kommunale bosettingsvedtak og faktisk bosetting utviklet seg i positiv retning sekundærbosettingen gått ned... Innføring av ny modell kan forklare noe av dette, men ikke alt....

Utfordringer i bosettingsarbeidet Kommunene bosetter færre enn de anmodes om Kommunene bosetter færre enn de selv vedtar Fortsatt for lang ventetid i mottak For mye ressurser går bort til forhandlinger om bosetting av enkeltflyktninger Trekk ved finansieringsordningene forsterker problemene med bosetting av enkelte grupper For dårlig kjennskap til Husbankens tilskuddsordninger God kopling av flyktning og kommune forhindres av for dårlig informasjon og kartlegging i asylmottak For dårlig offentlig statistikk på feltet vanskeliggjør god planlegging

Hva vil gjøre bosettingen raskere, bedre og mer stabil? Partenes ansvar og oppgaver må tydeliggjøres og formaliseres! Den kommunale frivilligheten mht hvem som skal bosettes må innskrenkes! Behov for en revidering av finansieringssystemene for å redusere risikoen ved å bosette de med særlige behov! Behov for løsninger som fanger opp utfordringene med mange familiegjenforeninger! Behov for bedre ordninger for kartlegging av flyktninger og informasjon om ulike bosettingskommuner!