Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Digital postkasse til innbyggere
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Veiledning Beslutningsprosess
SvarUt er svaret …men hva var spørsmålet? Stiklestad Asle Brustad og Eistein Guldseth, Sør-Trøndelag fylkeskommune Erin Folde, Fosen regionråd.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Dialogkonferanse Behovene
Veiledning for bruk av statistikk og tall
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva er gevinstrealisering og hvordan gripe det an?
Veiledning for bruk av statistikk og tall
Verktøy for å kartlegge holdninger
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Forenkle, forkorte og forbedre
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Vi er i omstilling – hva nå?
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Oppsummering av FOU - prosjekt
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Om veiledning av team i læringsnettverk
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Innføring velferdsteknologi Agder
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Anskaffelsen som prosjekt
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT Programmet
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Programkontoret.
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Tema 2 Digitalisering skal gi gevinster i kommunene – hvordan jobbe med dette?

Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes.. 1. Konsept 2. Planlegge 3. Gjennomføre 4. Avslutte 5. Realisere Forarbeid for å vurdere om prosjektet bør gjennomføres Planlegging av prosjektet og gevinstrealisering Anskaffelse og innføring av nye løsninger Overlevering av gevinstrealisering til linjen Oppfølging av planlagte gevinster Min påstand er derfor at kommunene må jobbe mer systematisk med digitalisering for å få til reelle forbedringer – nye tjenester som betyr noe og nye måter å jobbe på som gir gevinster. KS anbefaler derfor kommunene å følge prosjektveiviseren når de skal digitalisere. KS sin verktøykasse på nettet tar utgangspunkt i denne. Særlig er konseptfasen sentral. Det er her man skaffer seg innsikt og utreder hvordan dette arbeidet bør legges opp. Her må man stille seg mange sentrale spørsmål som: Hvorfor skal vi gjøre dette – hvilke gevinster skal dette gi kommunen? Hvordan legger vi opp omstillingsarbeidet – skal vi gå i dialog med eksisterende leverandører eller bør kommunen gjennomføre en konkurranse i markedet? Hvordan ser vi for oss omstillingsarbeidet – hvor lang tid vil det ta – hva med kostnader – hvordan skal dette finansieres? Står kommunen foran en kommunesammenslåing – i så fall bør konseptfasen gjennomføres med utgangspunkt i den nye kommunestrukturen Konseptfasen skal resultere i et beslutningsgrunnlag før man går videre. Det er sentralt at en slik omstilling er forankret hos ledelsen i kommunen.

Gevinstrealiseringsarbeid starter i konseptfasen 1 2 3 GEVINSTKARTLEGGING GEVINSTPLANLEGGING GEVINSTOPPFØLGING Definere gevinster Beregne gevinster Vurdere gevinster mot kostnader Utarbeide gevinstrealiseringstiltak Etablere oppfølgingsstruktur Tildele roller og ansvar Måle gevinster Feire resultater og fange opp avvik Iverksette korrigerende tiltak  En sentral effekt av digitaliseringsarbeidet er nye måter å jobbe på slik at gevinster kan tas ut. KS sin verktøykasse på nett gir nyttige tips mht hvordan kommunene kan arbeide med å: Kartlegge gevinstene Planlegge hvordan disse skal tas ut Følge opp gevinstene slik at dette blir realiteter og ikke bare flotte talemåter

Vi har valgt å gruppere gevinstene i disse 3 typene og har laget egne skjema som man kan bruke lokalt for å dokumentere disse og de vurderingene som gjøres i denne sammenheng

Gevinstvurdering Eksempel på unngått kostnad er at nye løsninger kan innebære reduksjon i lisenskostnader til programvare som ikke lenger blir så viktig eller at man ser at en konkurranse i markedet vil bidra til å redusere prisen på en programvare man allerede har. Eksempel på spart tid er at ny innsending av søknaden via AltInn og en generell overgang til digital kommunikasjon vil spare tid ved postmottak og internt mellom ulike avdelinger. Eksempel på økt kvalitet er nok mer vanskelig å dokumentere, men dette kan skje gjennom egne spørreundersøkelser der man ber innbyggere og næringsliv om å svare på hvor fornøyde de er med kommunens tjenester innenfor plan- og byggesak. Ved å gjennomføre de samme spørsmålene med jevne mellomrom kan man få svar på hvordan kvaliteten utvikler seg.

Brukerundersøkelse for å måle 0-verdi og etter tiltak… Dette er et eksempel på hvordan man kan måle kvaliteten… Før omstilling og etter.

Gevinstvurdering – Innsatsfaktorene På samme måte må man også beskrive nye kostnader som kommer som et resultat av omstillingsarbeidet

Endrings- og gevinstoversikt 1 2 3 Hvilke endringer i arbeidsprosesser har blitt identifisert? Hva kreves for at arbeidsprosessen blir endret som planlagt og gevinstene realisert? Hvilke gevinster skaper endringene? KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Interessentanalyse Analyse av hvem som berøres av endringen: Hvem berøres av endringen? Hvordan berøres disse menneskene? Hvilken påvirkningsgrad har de på endringsprosessen? Hvilken holdning har de til endringen? Hva skal strategi for involvering, dialog og opplæring være? Interessentanalyse KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Planlegge Utarbeide gevinstrealiseringsplan Aktiviteter Verktøy 1. Konsept 2. Planlegge 3. Gjennomføre 4. Avslutte 5. Realisere Aktiviteter Verktøy Planlegge prosjektet og sammenstille styringsdokument Styringsdokument Oppdatere interessentanalyse og forankringsplan Forankringsverktøy (interessentanalyse og forankringsplan) Jobbe med endringsledelse Detaljere tjenestereisene og gevinstvurderingen Tjenestereise Verktøy for gevinstkartlegging (endrings- og gevinstoversikt og gevinstvurdering) Utarbeide gevinstrealiseringsplan KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Gevinstrealiseringsplan 1 2 3 4 Hva skal du gjøre for å realisere gevinster? Hvordan kan du vite at gevinsten er realisert? Hvordan skal du «omsette» gevinsten til goder for innbyggere og næringsliv? Hvem skal ha ansvar for at gevinsten blir realisert? KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Gjennomføre Holde gevinstvurderingen og planen oppdatert 1. Konsept 2. Planlegge 3. Gjennomføre 4. Avslutte 5. Realisere Aktiviteter Verktøy Gjennomføre anskaffelse Anskaffelsesgrunnlag Statusrapport Innføre løsningen i organisasjonen Holde gevinstvurderingen og planen oppdatert Verktøy for gevinstkartlegging (endrings- og gevinstoversikt og gevinstvurdering) Jobbe med endringsledelse Forankringsverktøy (interessentanalyse og forankringsplan) Etablere planlagte resultatindikatorer og påbegynne gevinstoppfølging Mal for gevinstoppfølging KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Avslutte Oppdatere gevinstvurderingen og -planen 1. Konsept 2. Planlegge 3. Gjennomføre 4. Avslutte 5. Realisere Aktiviteter Verktøy Avslutte prosjektet Oppdatere gevinstvurderingen og -planen Verktøy for gevinstkartlegging (endrings- og gevinstoversikt og gevinstvurdering) Dokumentere evt. tidlige gevinster Mal for gevinstoppfølging Overlevere gevinstrealisering til linjen Overleveringsrapport KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Realisere Måle resultater og følge opp gevinster 1. Konsept 2. Planlegge 3. Gjennomføre 4. Avslutte 5. Realisere Aktiviteter Verktøy Drifte den nye tjenesten og holde løpende dialog med leverandøren Måle resultater og følge opp gevinster Mal for gevinstoppfølging KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Mal for gevinstoppfølging Eksempel på rapporter som kan være nyttige for å følge opp arbeidet med gevinster… KS har tilrettelagt skjema og veiledning for hvordan du går fram, se verktøykasse på ks.no

Det sentrale er at kommunene greier å realisere de planlagte gevinstene. Svært ofte ser vi at man er flinke til å dokumentere gevinster før omstillingsarbeidet igangsettes, men så glemmer man dette når nye verktøy tas i bruk. Her trenger kommunene trening i denne type endringsarbeid. Malverket til KS og en bevisst holdning til hvordan kommunene jobber med endringer kan bidra til forbedringer i kommunene.

Desto flinkere kommunen er til å drive endringsarbeid – desto mindre er sjansen for at endringene skaper negative reaksjoner i organisasjonen. Her kan man endre på kurven!