Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Advertisements

:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Strategi for barnehage og skolekapasitet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Årets norske Leanvirksomhet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
”Grenselaust samarbeid”
Rapport: Å ville utvikle skolen
Viderefordelingsmodell IV
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Forskning og innovasjon
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2012
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2011
Kollektivtransport og kostnader
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Målbildet Stab/støtte
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Årets norske Leanvirksomhet
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Kommunesektorens bruk av FoU
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Årets norske Leanvirksomhet
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er vi spente!.
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Evaluering Regionrådet
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Årets norske Leanvirksomhet
Gevinstrealiseringsstrategi
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell Innstilling før høring AØV 17. September 2009

Arbeidsgruppas sammensetning Professor Frank Asche, TN Rådgiver Synnøva Drange, HUM Førsteamanuensis Benn Folkvord, SV Dekan Tor Hauken, HUM Seniorkonsulent Øystein Jegtvik, TN Professor Ola Kvaløy, SV Instituttleder Eilef Meland, SV Seniorrådgiver Rolf L. Ringdahl, FRES Økonomi- og virksomhetsdirektør Eli L. Kolstø Controller Ellen H. Netland Seniorrådgiver Martin Tjelta (leder og sekretær) Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Mandat - arbeidsgruppe Forbedre nåværende modell: Enklere, tydeligere, mer forutsigbar og mer langsiktig. Vurdere hvordan en bør nedføre statlig finansieringsmodell Demme opp for uønskede effekter av produksjonsfluktuasjoner Vurdere hvor langt ned i organisasjonen fordelingen bør gå Skape tettere kobling mellom vedtatte tiltak og bevilgning Vurdere forholdet mellom basis, resultat og strategi. Foreslå prinsipper for bevilgninger til kortsiktige og langsiktige strategiske satsninger Evt utarbeide nye insentivmekanismer for bedre måloppnåelse. Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Svakheter med eksisterende modell Komplisert; fordeling blir presentert (for styret og enhetene) med for mange undermoduler og enkeltbeløp Lite gjennomsiktig; for mange tildelingskriterier som i mange tilfeller virker vilkårlige Grunnenhetene er sårbare for (eksogent betingede) produksjonsfluktuasjoner. Produksjonsrisikoen tas utelukkende av fagenhetene. Manglende kobling mellom vedtak om aktiviteter og tiltak, og finansiering Mangler langsiktighet i måten basis- og strategimodul brukes. Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Forslag til forbedringer 1 Videreføre bruk av tre moduler: basis, resultat og strategi, men redusere antall undermoduler. Nedføre resultat- og strategikomponent som fra staten: Fordele produksjonsrisiko mellom fagenheter og støtteenheter ved å la deler av resultatkomponenten gå til støtteenhetene: Innføre en stabil og langsiktig basiskomponent Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Forslag til forbedringer 2 5. Innføre en langsiktig strategimodul for å tydeliggjøre langsiktige ressursbindinger. 6. Nedføring av fordelingen på grunnenhetsnivå Tydeliggjør at resultatansvaret ligger der resultatene skapes. Større synlighet i av forholdet mellom resultater og økonomisk uttelling for den enkelte enhet. Større åpenhet om utslag av strategiske prioriteringer og kryssfinansiering 7. Glatte brå inntektssvingninger ved å bruke 4-årige produksjonsgjennomsnitt som grunnlag ved fordeling. 8. Styrke insentivet til effektiv ressursutnyttelse ved å innføre en ”effektivitetskomponent” som premierer god utnyttelse av undervisningsressursen, god gjennomstrømning og ”optimale” studentopptak. Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Forslag til forbedringer 3 9. Ved å la vedtak og satsninger bli fulgt av bevilgninger (også negative) styrkes insentivene for måloppnåelse. Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Forslag til videre arbeid – eller hva har vi ikke fått gjort Dimensjonering av enhetene, og fjerning av eventuell ”overdreven” kryssfinansiering. Arbeidsgruppa foreslår at det igangsettes et større arbeid for å dimensjonere administrative og faglige funksjoner, oppgaver og enheter. Utarbeide insentiver til økt internt samarbeid om undervisningsoppgaver. Utarbeide gode økonomistyringsverktøy for institusjonen Kalkyle- og budsjettverktøy Prognoser på institusjons- og fakultetsnivå Realistiske beregninger av overhead og indirekte kostnader Utarbeide norm eller ”handlingsregel” for nivå på avsetninger (buffer) på institusjons- og enhetsnivå 4. Samkjøring av sak om budsjettfordeling med andre beslutningssaker av stor ressursmessig betydning. Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring, 2009

Projisert fordeling – gammel modell (2009)

Projisert fordeling – ny modell (2009)

Projisert fordeling – strategiske satsninger ny modell (2010)