STRATEGISK HRM Kapittel 10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Advertisements

Regional HR handlingsplan for perioden
Anders Dysvik Handelshøyskolen BI
NESO Formannsskole Ledelse
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Rapport øko nye Harstad Dato:12. juni 2012 Navn: Roald Andersen.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Handlingsplan strategisk HR
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
10. Organisasjoners effektivitet
7. Motivasjon i organisasjoner
Overordnet målsetting
Avspark - mai KULTURETATEN Ny Hr-hverdag.
Figur 3–1: Dynamiske krefter som påvirker strategiutformingen
- Den gode utviklingssamtale
Medarbeidersamtaler på UiS
Figurer til artikkelen Utdyping av stresstestene i Finansiell stabilitet 1/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Cathrine B. Træe i Penger og Kreditt 1/11.
Utdyping om stresstesten av bankens kapitaldekning i Finansiell stabilitet 1/2010 Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/10 Norges Bank Finansiell.
NESO Formannsskole Motivasjon
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Arbeids- Og lederpsykologi
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Oslo kommune Bydel Bjerke som arbeidsgiver INFORMASJON TIL POLITIKERE Terje Sletten personalsjef.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Tiltak på virksomhetsnivå og tilbud til den enkelte  For å lykkes med seniorpolitikken er det viktig å utvikle en seniorpolitikk som svarer til deres.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Praksiseksempel fra Lørenskog
Kompetanseutvikling under fleksibel arbeidsorganisering Geir Nybø Høgskolen i Stavanger RF-Rogalandsforskning.
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Lederutvikling hos USIT
Seleksjonsprosessen Kap 4
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Arbeid med kompetanseutvikling i Elverum kommune Veronica Øien og Irene Thoreid.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
UTVIKLINGSSAMTALEN En PLANLAGT UTVIKLINGSSAMTALE handler om medarbeiderens ARBEIDSOPPGAVER 1.Prioritering etter oppgavens betydning for organisasjonen.
Barn som pårørende – videre arbeid - Hvordan jobbe videre fremover for et bedre tilbud til barn som pårørende - Innledning til oppsummerende diskusjon.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Sammen får vi ting til å skje
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Medarbeiderundersøkelsen 2009
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
Lønn og lønnssystemer.
Skolebasert kompetanseutvikling
Seleksjonsprosessen Kap 4
Obisoft – et system for medarbeiderutvikling
STRATEGISK HRM Kapittel 22. HMS i HRM Aslaug Mikkelsen
STRATEGISK HRM Kapittel 1.
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
10. Organisasjoners effektivitet
Skolebasert kompetanseutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Insentiver Kapittel 15.
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
7. Motivasjon i organisasjoner
Seleksjonsprosessen Kap 4
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
Seleksjonsprosessen Kap 4
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGISK HRM Kapittel 10. Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 10. Hva bør ledere og HR‑medarbeidere vite om motivasjon?

Figur 10.1 Behovenes betydning for mål, handling og måloppnåelse

Figur 10.2 Maslows behovshierarki

STRATEGISK HRM Kapittel 11. Jobbanalyser og jobbdesign Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 11. Jobbanalyser og jobbdesign

Figur 11.1 O*NETs innholdsmodell

Figur 11.2 Organiseringen av et arbeidssystem

Figur 11.3 Jobbkarakteristikamodellen

Figur 11.4 Metodisk tilnærming Nasjonal bemanningsmodell

Figur 11.5 Rammeverk for scenarioanalyse og bruk av Nasjonal bemanningsmodell

STRATEGISK HRM Kapittel 12. Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 12. Organisasjonsstruktur og organisasjonsdesign

Figur 12.1 Matriseorganisering i et oljeselskap

STRATEGISK HRM Kapittel 13. Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 13. Rekruttering, utvelgelse og strategisk bemanningsplanlegging

Figur 13.1 Treffsikkerheten ved ulike seleksjonsmetoder

Figur 13.2 Femfaktormodellen for personlighet

Figur 13.3 Overførbarhet av humankapital

STRATEGISK HRM Kapittel 14. Prestasjonsledelse og medarbeidersamtaler Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 14. Prestasjonsledelse og medarbeidersamtaler

Figur 14.1 En illustrasjon av et prestasjonsledelsessystem

Figur 14.2 Balansert målekort for organisasjons- og HR-enheten i SpareBank 1, SR-Bank

Figur 14.3 Et eksempel på kompetanseportalen i SpareBank 1 SR-Bank

Figur 14.4 Kolbs erfaringslæringssyklus og dialogen mellom leder og medarbeider gjennom medarbeidersamtalen

Figur 14.5 Questbackevaluering av medarbeidersamtalene i Statoil gjennom People@Statoil

STRATEGISK HRM Kapittel 15. Prestasjonsmåling Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 15. Prestasjonsmåling

Figur 15.1 Validitet i målinger av prestasjoner

Figur 15.2 Ulike vurderingskriterier i SpareBank 1 SR-Bank

Figur 15.3 Skjermdump for individuelle handlings- og utviklingsplaner i SpareBank 1 SR-Bank

STRATEGISK HRM Kapittel 16. Kompetanseutvikling Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 16. Kompetanseutvikling

Figur 16.1 Kompetanseanalyse

Figur 16.2 Kompetansekartlegging på medarbeidernivå i SpareBank 1 SR-Bank

Figur 16.3 Kompetanseutviklingsplan, et eksempel

STRATEGISK HRM Kapittel 18. Lønn og belønning Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 18. Lønn og belønning

Figur 18.1 To incentivkontrakter med ulik incentivstyrke

STRATEGISK HRM Kapittel 20. Konflikter og mobbing på jobben Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 20. Konflikter og mobbing på jobben

Figur 20.1 Eskalerings- og modereringsmodellen

Figur 20.2 Konflikttrappen som viser utviklingen av intensitet i konflikter

STRATEGISK HRM Kapittel 21. HRM i et livsfaseperspektiv Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.) STRATEGISK HRM 2. utgave Kapittel 21. HRM i et livsfaseperspektiv

Figur 21.1 Funksjoner av HRM-knipper med hensyn til ansettbarhet