Med rett til et trygt og godt skolemiljø 16.11.17
KP 9a og God praksis Erling Roland, Læringsmiljøsenteret, UIS Rettighet: et trygt og godt skolemiljø Subjektiv opplevelse: elev og foresatte Nulltoleranse mot krenkelser (opplevde og observerte) Aktivitetsplikten GOD praksis: Tydelige regler og handlekraft
Definisjon * negativ handling * som gjentas MOBBING * negativ handling * som gjentas mot en som ikke kan forsvare seg (Olweus & Roland 1983; Smith 2005) Tradisjonell Digital Direkte Indirekte
Omfang Blir mobbet 4% 3% 5% Mobber 3% 2% 4% Sammenhenger De sårbare tradisjonelt digitalt totalt Blir mobbet 4% 3% 5% Mobber 3% 2% 4% Sammenhenger De sårbare
KP. 9A: prinsipper og begreper Nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering
Mobbingens psykologi Den reaktive mekanismen tolkningsmønster provokasjon sinne aggresjon
P1 T P2 P3 PROAKTIV AGGRESIVITET - makt, tilhørighet (kjønn og etnisitet) - blikk for sårbarhet TILSKUERE REDUSERTE HEMNINGER - oppløsing av ansvar i grupper - psykologisk distanse - legitimering
P Konstruktive S Å R B A E A B C Hoffet
Følger av mobbing Svekket selvbilde Sosial angst – generell angst Post traumatisk stress Depresjon og økt selvmordsfare Stigmatisering
FOREBYGGING – institusjons nivå Kollektiv autoritet Synlige voksne i fellesarealene Rutiner for screening Informasjon om 9A og skolens regler og rutiner -ansatte – elevene - foresatte
Autoritativ gruppeledelse Gruppen/klassen relasjoner, struktur, normer Pedagog Mulige plagere direkte normtrykk
Direkte forebygging Bevisstgjøring - litteratur – film – rollespill Forpliktelse - skrive – snakke Voksenautoritet er viktig
Aktivitetsplikten Følge med Gripe inn Varsle Undersøke Sette inn tiltak Følge opp og evaluere særlig hensyn til sårbare elever
Følge med Elevundersøkelsen: anonym informasjon Spekter: ikke-anonym informasjon Individuelle samtaler med de foresatte Individuelle samtaler med elevene Daglig observasjon Informasjon fra foresatte og elev
Gripe inn Markere grenser – asymmetrisk kommunikasjon - diskret - offentlig Følge opp - elever? - foresatte? å følge opp gir også bedre vurderingsgrunnlag
Varsle Varsle rektor - når elev eller foresatte melder bekymring (ikke trygt og godt) - når ansatte selv får mistanke eller kunnskap Relevante kriterier: grovhet, asymmetri, gjentakelse, og om det er ansatte som krenker Forum for vurdering om å varsle rektor Rektor: Varsle skoleeier i alvorlige saker
Undersøke Elevsamtaler Analyse Observasjon Logg & elektroniske spor - Verktøy: Innblikk, Spekter (med tillegg) andre KONKLUSJON
Tiltak - samtaler med den mobbeutsatte - stopp-samtaler med plagere - hver for seg - sammen - samtaler med de foresatte - eventuelle koplinger
Den mobbeutsatte - jeg vet - det er urett - vil du fortelle meg noe - du skal få vite - jeg snakker med dine foreldre - vi treffes igjen på torsdag - noe du vil si til slutt?
Plager 1, 2 & 3 - vi vet - det må ta slutt nå - vil du fortelle meg noe? - jeg varsler dine foreldre i dag - kan du hjelpe til?
Alle plagerne samlet - kort fra hver samtale - anerkjennelse - det må ta slutt nå - jeg varsler foreldrene deres i dag - går dette bra? - forespeiling - vi treffes igjen på torsdag
De foresatte De foresatte til - den mobbe utsatte - plagerne - koplinger?
Andre metoder Megling ekspert megling og elevmegling perspektiv taking og tilpassing Felles bekymring (Pikas 1989) lærer og plager(e) - lærer, plager(e) og mobbe utsatt
SNU-metoden SNU-metoden Når saken er komplisert - mobbing kombinert med autoritets svikt - tillitskrise med foresatte - mislykkede tiltak SNU-metoden Serie tiltak Simultane tiltak (snu-dagen)
Gjenoppretting – kumulative tiltak L- MU - andre L- MU - P 1,2,3 L-MU
Type I & II Typologi om arbeid i mobbesaker
FASE 1 Indikasjon Varslere fornærmede variert TYPE I TYPE II Varslere fornærmede variert Skolens respons unnvikende omsorgsfull
FASE 2 Undersøke TYPE I TYPE II UNDERSØKELSE AD HOC SYSTEMATISK GRUNNLAG FOR INTERVENSJON TILSTÅELSE MATRISEDATA
FASE 3 Tiltak TYPE I TYPE II PLAGERE FORHANDLING & MEGLING KRAV MOBBEOFRE FORHANDLIN & MEGLING STØTTE FORESATTE FORHANDLIG & MEGLING SAMARBEID
FASE 4 ETTERSPILL KONFLIKTER SAMARBEID STIGMATISERING REHABILITERING TYPE I TYPE II KONFLIKTER SAMARBEID STIGMATISERING REHABILITERING
GENERELLE TREKK MOBBEDEFINISJON LOKAL ETABLERT TYPE I TYPE II MOBBEDEFINISJON LOKAL ETABLERT BEGREPSAPPARAT FATTIG RIKT PROSESS SIRKULÆR LINEÆR