Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Advertisements

Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Mulighetenes Oppland ÅPNING AV TILBUD Tilbud som mottas for etter tilbudsfristen er gått ut skal avvises Åpning skal skje på oppgitt tidspunkt av min.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Internkurs i offentlige anskaffelser – okt Anskaffelsesprosessen FORBEREDELSES- FASEN BEHOVSVERIFIKASJON MARKEDSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRINGS FASEN.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Offentlige anskaffelser 6 Gjennomføring av konkurranser høst 2016 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 11 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
5 Marius Stub.
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser Gjennomføring av konkurranser høst 2017
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Offentlige anskaffelser Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Konkurranse med forhandling
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prekvalifisering Charlotte Lindberg
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017 Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser Avslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017

To måter å avslutte konkurranser Avlysning Tilbud velges og kontrakt tildeles En del av kommunen 2

Avlysning av konkurransen Hjemmel foa § 10-4 (del II) og foa § 25-4 (del III) Like regler i del II og del III Det er adgang til å avlyse hvis det foreligger saklig grunn, jf. (1) i begge bestemmelser Skillet mellom avlysning av konkurranser og totalforkastelse av alle bud er opphevet Konkurransen vil kunne avlyses også ellers, oppdragsgiver har ikke kontraheringsplikt, men avlysning vil i så fall kunne resultere i sanksjoner (erstatning) Selv om det foreligger saklig grunn til avlysning kan det skje at oppdragsgiver (pga. uaktsomhet) får plikt til å betale erstatning for den negative kontraktsinteressen Noen ganger vil oppdragsgiver ha plikt til å avlyse fordi feilen ikke kan repareres på annen måte, dette er ikke regulert i foa, men følger av avgjørelser (rettspraksis) i EU-domstolen Avlysningsbeslutning må kort begrunnes og meddeles leverandørene skriftlig, jf. (2) i begge bestemmelser 3

Kravet til «saklig grunn» Total vurdering – skjønn Typesituasjoner; - oppdragsgiver brutt anskaffelsesreglene, for eksempel kunngjøringsreglene, eller gjort feil i beskrivelsen av kriterier for valg av tilbud - oppdragsgivers behov har endret seg - manglende konkurranse - endringer i politiske forutsetninger - endrede budsjettforutsetninger - alle bud er for høye - tilbudene er ikke egnet - rettslig uklarhet En del av kommunen 4

Valg av tilbud Tilbudene må evalueres i tråd med de angitte og prioriterte tildelingskriteriene, forutberegnelighet I foa § 23-3 (del III) er det gitt en regel om denne fremgangsmåten ved valg av tilbud Etter del III må vekting som hovedregel angis og det en har lagt til grunn må følges Likebehandlingsprinsippet: alle tilbudsgivere skal behandles likt i forhold til de oppstilte kriterier Valget av tilbudsgivere skal skje ut fra saklige og objektive kriterier, som anvendes konsekvent i forhold til alle tilbudsgivere Diskriminering på grunn av nasjonalitet er ikke tillatt Favorisering av lokale tilbudsgivere er ikke tillatt En del av kommunen 5

Evalueringen Begrenset skjønnsfrihet ved evalueringen Tolkningen av tildelingskriteriene må skje ut fra en naturlig objektiv språklig forståelse Tildelingskriterienes vekt må ikke forskyves Evalueringsmodeller Evaluering av underkriterier En del av kommunen 6

Tilbakemelding til tilbyderne om kontraktstildeling og karensperiode Se foa §§ 10-1 og 10-2 (del II) og foa §§ 25-1 og 25-2 (del III) Reglene er relativt like, hovedforskjellen går på varigheten av fristen for å inngå kontrakt (karensperioden) Alle «berørte leverandører» skal ha meddelelse om valg av leverandør, jf. foa §§ 10-1 (1) og 25-1 (1) Meddelelsen må gis før kontrakt inngås Hva menes med å inngå kontrakt? Se siste ledd i begge bestemmelsene Kontrakt kan ikke inngås før etter en karensperiode, jf. foa §§ 10-2 (1) og 25-2 (1) Hvorfor slike regler? Meddelelsen skal være skriftlig, gis samtidig til alle leverandører, inneholde begrunnelse og opplyse om karensperiode  Kravet til innholdet i begrunnelsen Oppdragsgiver kan dersom det er gjort feil ift. reglene om valg av tilbud omgjøre beslutningen fram til kontrakt er inngått En del av kommunen 7

Karensperioden Meddelelse om kontraktstildeling Tidligste tidspunkt for inngåelse av kontrakt Det skal som hovedregel fastsettes en karensperiode fra meddelelse om kontraktstildeling gis til inngåelse av kontrakt Minimum på 10 dager etter del III (15 dager hvis ikke elektronisk kommunikasjon) innen ”rimelig tid” etter del II – hva menes? En del av kommunen 8

Endringer i kontrakten Nye bestemmelser, men samtidig en kodifisering av regler utledet av avgjørelser i EU-domstolen Forskjellig regulering i del II og del III Del II - Oppdragsgiver kan gjøre endringer i en kontrakt såfremt endringene ikke er vesentlige, jf. foa § 11-2 (1) Del III - Oppdragsgiver kan gjøre endringer i en kontrakt etter regler gitt i foa § 28-1 - adgang til å foreta endringer etter endringsklausuler inntatt i kontraktskravene etter a) – merk her foa § 19-1 (2) - endringer i pris angitt i b) - anskaffelsen må ikke endre sin overordnede karakter - endringer knyttet til nødvendige tilleggsleveranser i c) - andre grunner i d) og e) - hvis en endring ikke er vesentlig, jf. f) - Hva som menes med vesentlige endringer etter f) er regulert i foa § 28-2 – må unngå vesentlige endringer i favør av leverandøren En del av kommunen 9