Kjemi på ungdomstrinnet Fredag 20. oktober 2017 09:00 – 15.00 Undervisningsrom VU27 Svein Tveit og Truls Grønneberg
Program Tid Innhold 09.00 – 10.00 Velkommen, «Fem hvite stoffer» 10.00 – 10.15 Pause, kaffe og te 10.15 – 11.30 «Ammoniakk» og «Syrer og sure løsninger 11.30 – 12.15 Lunsj 12.15 – 13.00 «Hva er en flamme?» 13.00 – 13.15 13.15 – 15.00 «Karbohydrater» og «Hydrokarboner og vann i sminkefjerner»
Hvem er dere? Kort presentasjonsrunde Hvilken skole jobber du ved? Hvilke fag og på hvilke trinn underviser du? Motivasjon for å delta på dette kurset
Fem hvite stoffer
Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no Tenk, par del Til hvilket, eller hvilke kompetansemål tenker du at det er aktuelt å jobbe med dette forsøket? Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no
Løselighet I 100 g vann Lett løselig – mer en 1 g Tungt løselig – mellom 0,01 g og 1 g Uløselig – mindre enn 0,01 g
Stoffer kan ha svært ulik løselighet
A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0
Ammoniakk eller Oppvarming av hornsalt
Kjemiens tre dimensjoner MAKRONIVÅ Kjemiske stoffer, Beskrivelser MIKRONIVÅ Atomer, molekyler, struktur Forklaringer REPRESENTASJON Formler, likninger Beregninger
Læremiddelfirmaer Ferdige poser til «Kjemi på boks»: http://www.ska-as.no Utstyr og kjemikalier: http://www.fybikon.no/ Utstyr og kjemikalier: http://no.frederiksen.eu/
Syrer og sure løsninger
Syrer og sure løsninger Tenk, par, del: Hva viser forsøket? Sure løsninger reagerer med uedle metaller og det dannes hydrogengass: F. eks Mg + 2H+ → Mg2+ + H2 Sure løsninger endrer fargen på en indikator Sure løsninger reagerer med karbonater og det dannes karbondioksidgass 2H+ + CO32- → CO2 + H2O Forskjellen på sterke og svake syrer
Lunsj Naturfagsenteret står for lunsjen i dag.
Hva er en.. … flamme? Animasjonsfilm som forklarer hva en flamme er (engelsk)
Tenk, par, del 1. Hva kan elevene lære av forsøket? 2. Er filmen aktuell å vise for elever på trinnet du underviser? Hvilke tilpasninger må eventuelt gjøres?
A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0
Karbohydrater
Tenk, par, del 1. Til hvilke kompetansemål kan man knytte arbeidet med forsøket «Karbohydrater» til? 2. Hvilke fordeler og eventuelle ulemper ser du ved å bruke forsøk slik som det er lagt opp i Kjemi på boks?
Hydrokarboner og vann i sminkefjerner
Sminkefjerner Hvorfor er sminkefjerneren en blanding av polare og upolare stoffer? Hvorfor er ofte sminkefjerneren farget? Til hvilke kompetansemål kan vi knytte arbeidet med forsøket.
Kompetansemål etter 10. trinn Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: Undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen, og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger Undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper Planlegge og gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff Undersøke hydrokarboner, alkoholer, karboksylsyrer og karbohydrater, beskrive stoffene og gi eksempler på fremstillingsmåter og bruksområder
Evaluering av kurset