Kjemi på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Kapittel V Næringsstoffer.
Organisk kjemi – funksjonelle grupper i molekyler
Kap. 2 Kjemisk binding Binding mellom atomer Ionebinding
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Avfall og avfallsbehandling
Karbohydrater Består av grunnstoffene C, H og O
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Velkommen til kjemi
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Alkoholer, aldehyder, ketoner, karboksylsyrer, karbohydrater
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Alkoholer, aldehyder, ketoner, karboksylsyrer, karbohydrater
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Elektronegativitet. Kjemiske reaksjoner og bindinger
Naturfag 1 og Syrer og baser.
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen.
Syrer og baser – fra mat til miljø Eureka, kapittel 8.
GENERELT OM ORGANISK KJEMI. Organisk kjemi Det finnes millioner av organiske forbindelser – Dette skyldes karbonatomets sin evne til å danne lange kjeder.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Alkoholar. Kjemiske kjenneteikn Alkoholar har ei -OH-gruppe, elles er dei bygd opp som alkana Har også namn etter alkana med like mange C- atom samt –ol-ending.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Karboksylsyrer Svake syrer – finnes i mat. Karboksylsyrer – sur smak og holdbarhet Sitroner, appelsiner og eddik – sur smak fra karboksylsyrer Sitroner,
PH. Vannets ioneproduktK w Vannmolekyler kan fungere som syre og som base, dette kalles amfotære stoffer Vannmolekylene kan reagere med hverandre: H 2.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag Kursdeltakerne har «studentrollen» januar 2016.
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
Syrer og baser - Stoffer med motsatt virkning. Syrer  Finnes i bær og frukt, men disse er svake syrer  Andre syrer er giftige og etser  Smaker surt,
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
SYRER OG BASER - STOFFER MED MOTSATT VIRKNING. SYRER FINNES I BÆR OG FRUKT, MEN DISSE ER SVAKE SYRER ANDRE SYRER ER GIFTIGE OG ETSER SMAKER SURT, ETSER.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Prøvemuntlig: -Fenomener og stoffer -Kropp og helse
Organisk kjemi.
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
SYRER og BASAR - frå mat til miljø.
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Løsninger og løselighet
Utskrift av presentasjonen:

Kjemi på ungdomstrinnet Fredag 20. oktober 2017 09:00 – 15.00 Undervisningsrom VU27 Svein Tveit og Truls Grønneberg

Program Tid Innhold 09.00 – 10.00 Velkommen, «Fem hvite stoffer» 10.00 – 10.15 Pause, kaffe og te 10.15 – 11.30 «Ammoniakk» og «Syrer og sure løsninger 11.30 – 12.15 Lunsj 12.15 – 13.00 «Hva er en flamme?» 13.00 – 13.15 13.15 – 15.00 «Karbohydrater» og «Hydrokarboner og vann i sminkefjerner»

Hvem er dere? Kort presentasjonsrunde Hvilken skole jobber du ved? Hvilke fag og på hvilke trinn underviser du? Motivasjon for å delta på dette kurset

Fem hvite stoffer

Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no Tenk, par del Til hvilket, eller hvilke kompetansemål tenker du at det er aktuelt å jobbe med dette forsøket? Kompetansemål – kortfattet fra naturfag.no

Løselighet I 100 g vann Lett løselig – mer en 1 g Tungt løselig – mellom 0,01 g og 1 g Uløselig – mindre enn 0,01 g

Stoffer kan ha svært ulik løselighet

A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0

Ammoniakk eller Oppvarming av hornsalt

Kjemiens tre dimensjoner MAKRONIVÅ Kjemiske stoffer, Beskrivelser MIKRONIVÅ Atomer, molekyler, struktur Forklaringer REPRESENTASJON Formler, likninger Beregninger

Læremiddelfirmaer Ferdige poser til «Kjemi på boks»: http://www.ska-as.no Utstyr og kjemikalier: http://www.fybikon.no/ Utstyr og kjemikalier: http://no.frederiksen.eu/

Syrer og sure løsninger

Syrer og sure løsninger Tenk, par, del: Hva viser forsøket? Sure løsninger reagerer med uedle metaller og det dannes hydrogengass: F. eks Mg + 2H+ → Mg2+ + H2 Sure løsninger endrer fargen på en indikator Sure løsninger reagerer med karbonater og det dannes karbondioksidgass 2H+ + CO32- → CO2 + H2O Forskjellen på sterke og svake syrer

Lunsj Naturfagsenteret står for lunsjen i dag.

Hva er en.. … flamme? Animasjonsfilm som forklarer hva en flamme er (engelsk)

Tenk, par, del 1. Hva kan elevene lære av forsøket? 2. Er filmen aktuell å vise for elever på trinnet du underviser? Hvilke tilpasninger må eventuelt gjøres?

A small cup of coffee, Foto: Julius Schorzman. CC BY-SA 2.0

Karbohydrater

Tenk, par, del 1. Til hvilke kompetansemål kan man knytte arbeidet med forsøket «Karbohydrater» til? 2. Hvilke fordeler og eventuelle ulemper ser du ved å bruke forsøk slik som det er lagt opp i Kjemi på boks?

Hydrokarboner og vann i sminkefjerner

Sminkefjerner Hvorfor er sminkefjerneren en blanding av polare og upolare stoffer? Hvorfor er ofte sminkefjerneren farget? Til hvilke kompetansemål kan vi knytte arbeidet med forsøket.

Kompetansemål etter 10. trinn Etter 10. årstrinn skal eleven kunne: Undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen, og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger Undersøke og klassifisere rene stoffer og stoffblandinger etter løselighet i vann, brennbarhet og sure og basiske egenskaper Planlegge og gjennomføre forsøk med påvisningsreaksjoner, separasjon av stoffer i en blanding og analyse av ukjent stoff Undersøke hydrokarboner, alkoholer, karboksylsyrer og karbohydrater, beskrive stoffene og gi eksempler på fremstillingsmåter og bruksområder

Evaluering av kurset