Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Advertisements

Programvare for nisje SMS
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.

10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Globalisering og norsk bildelindustri.
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Formalisering av B2B applikasjoner
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Valutaomregning Mål: Lage et program som regner om fra en valuta til en annen.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Kap. 4 – Cases of Formalization
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kostnad – nytte ved formalisering Med et høyt formaliseringsnivå kan vi automatisere. Men vi kan tape noe fleksibilitet. Fordelene med automatisering og ulempene med manglende fleksibilitet varierer fra anvendelse til anvendelse.

Formalisering som ikke virker Skjema forenkler utfylling, kan gjøre det mulig å gjøre noe behandling automatisk, men krever at det er et skjema for hvert formål (som vi diskuterte med formalisert e-post) eller at en forsøker å få alt inn i et skjema. Automatikk fungerer ofte ikke slik brukeren forventer: ”Bullets” i Word, ”type-ahead” i Excel, automatiske rettinger (som m.m. til millimeter) Bilen, min sier «beware of ice» når temperaturen er mindre enn 3 grader. Et evig mas og det har jo ingenting med glatte veier å gjøre. Med adaptive cruise control kan bilen min bremse helt unødvendig når bilen foran svinger av til høyre. Løsning: Kunden bør kunne stille inn det mest slik hun vil ha det.

Manuelt er fleksibelt Manuell behandling er fleksibel For eksempel: En kunde ringer deg og bestiller 100 eksemplarer av artikkel A1 med levering torsdag. Du har ikke dette på lager, men kan tilby 50 eks levert torsdag og 50 eks i neste uke, eller – dersom du i det hele tatt ikke har A1 – tilby den oppgraderte A2 til samme pris Men om bestillingen kommer over et automatisk system er det kanskje ikke like enkelt (jfr. ARK-kjedens automatiserte bestillinger i sammenligning med andre bokhandleres e-poster)

Manuelt kan være billigere Mange gårder i USA gjør mye manuelt, mer enn i Norge Men med billig (ofte meksikansk) arbeidskraft er en manuell løsning ofte den beste Svært fleksibel, ofte også billigere.

Både og løsninger Innsjekking Sentralbord-systemer: Via automat for de fleste Men også en mulighet for manuell innsjekking for unntak. Sentralbord-systemer: Tast 1 for det, 2 for … eller vent på operatør Slike systemer har mange fordeler: Høy grad av automatisering Men er også fleksible Automatiseringen blir forenklet av at unntakene håndteres manuelt Langt mer krevende om de automatiske løsningene skal ta seg av alt

Store organisasjoner mer formaliserte I store organisasjoner er ofte prosesser formaliserte. Det er et ønske om personuavhengig behandling – resultatet skal bli det samme enten du snakker med Anna eller Arne. Antall operasjoner, datamengder m.m. krever også formalisering og faste regler. I små organisasjoner er dette ikke så nødvendig. Med mindre volum kan en håndtere hver enkelt sak for seg Dvs. formaliseringskostnadene med å innføre automatiske dataprosesser er ofte mindre i store organisasjoner enn små (som vi så da vi diskuterte fryseboks vs. fryselager) Samtidig er automatiseringsgevinstene ofte størst i store organisasjoner.

Private organisasjoner har en fordel Private organisasjoner kan velge å bare betjene en del av markedet For eksempel vil ikke en ren Internett bank kunne benyttes av de som har behov for å sette inn beløp (butikker m.m.) Spør du om dette vil du sannsynligvis bli bedt om å velge en annen bank

Det offentlige må dekke 100 % En offentlig organisasjon har ikke denne muligheten. De må dekke 100 %. Men kan selvfølgelig ha flere ”lag” av løsninger, der en forsøker å betjene flertallet via automatiske løsninger og andre via manuelle løsninger. Forskjellige strategier for forskjellige kundegrupper.

Eksempel på lagdeling Kunden gjør jobben selv på nett Kunden spesifiserer jobben på nett, legger for eksempel inn alle data, og så blir dette levert en saksbehandler (for eksempel jobbsøknader) Kunden tar kontakt på e-post Kunden ringer Kunden møter opp fysisk BILLIG DYR Merk: Billigste løsning kan være den kunden foretrekker!

Forskjellige strategier McDonald’s (formalisert): Begrenset meny, men mange valg Enkle retter Et minimum av personlig service Kjapp service, lave priser En god restaurant (liten grad av formalisering): Kan ha stor meny Kompliserte retter Individuell service Høy pris Liten grad av automatisering i begge, men merk at McDonald’s likevel oppnår effektivitet gjennom formaliserte prosesser.

Bilfabrikker – høy automatiseringsgrad

Men med varianter

Både og – varianter og effektivitet Med bil som eksempel, om vi kan velge mellom: 20 modeller 6 varianter av hver modell To eller firehjulstrekk 10 utvendige farger 4 innvendige farger bensin eller dieselmotor 5 motorstørrelser manuell eller automatgir 3 setevarianter 4 varianter for musikkanlegg Har vi 20x6x2x10x4x2x5x2x3x4=2 304 000 varianter Gjennomsnitt antall biler produsert pr. variant kan da bli mindre enn 1 Du kan få din individuelle bil, enhar kombinert standardisering med fleksibilitet Vi har ”any color”

Bilfabrikkene Har automatisert produksjon Lager stort sett bilen på ordre (f.eks. biler produsert i Europa for det europeiske markedet) Kunde og bilselger spesifiserer bilen med bruk av et dataprogram på nett Her har vi automatisk kopling mellom ordre og produksjon, ordrene er formaliserte. Ikke mulig uten IT

Konklusjon Med formalisering kan en øke effektiviteten, spesielt der vi også kan automatisere. Vi kan tape fleksibilitet, men ikke nødvendigvis En mulighet er å bevare manuelle løsninger, da helst bare for unntakshåndtering En annen mulighet er å tilby fleksibilitet som en del av den automatiske løsningen (jfr. bilfabrikkene). Det krever som oftest avanserte produksjonsløsninger.

Felles prosjekt: Kundekontakt Et forsikringsselskap har til nå hatt kontakt med sine kunder via personlig oppmøte og telefon. De har hatt dette for å yte ”personlig service” De har imidlertid begynt å innse at mange kunder etterspør elektroniske kontaktløsninger. Vi skal gi råd til selskapet.

Flere lag Løsning Automatiserings-grad Kostnad Nett-tjeneste der kunden gjør jobben selv Høy (for bedriften) Meget lav Web -skjema Middels Lav Chat Epost, brev Telefon Liten eller ingen Høy Personlig oppmøte Ingen Meget høy Viktig å få de fleste til å velge de billigste løsningene.