Kapasitetsbygging i team og organisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å plage en rød fisk..
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Klasseregler.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Glitre barnehage.
Generelle tiltak og forebygging
Stress, utbrenning, mobbing
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Den autoritative lærerrollen
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Kan ikke alle bare være venner da?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Arendal kommune mottar den nasjonale innovasjonsprisen 2014 Med hjerte for Arendal ett av prosjektene.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
Velkommen til KURS OM SKJULT MOBBING TOVE FLACK
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing. «Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve.
AV PROFESSOR WILLY AAGRE, FAKULTET FOR HUMANIORA OG UTDANNINGSVITENSKAP Unge utsagn og det faglige, det kulturelle og det sosiale i sin klasse og sin skole.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trakassering i norsk arbeidsliv
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Side
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Mobbeombudet i Nordland
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Kapasitetsbygging i team og organisasjon

Utestengning psykologiske mekanismer

Mobbingens Dynamikk

Olweus, 2010 Repeterende – over tid Negative handlinger Makt avmakt dimensjon Krevende punkt: intensjonskriteriet Krenkelser er mer engangsepisoder. Kan være negative handlinger uten maktdimensjonen.

To hovedgrupper mobbere (Salmivalli et al 2009) De som er populære og sentrale i nettverket, og som bruker negative handlinger for å oppnå dette. «Bully – victim» Blir selv mobbet, og mobber andre. Lav status.

De som blir utsatt for mobbing Sårbare, innadvendte, vansker i relasjoner, forsvarer seg ikke, utestengt og stenger seg selv ute Utagerende, reaktiv problematikk, utestengt Flinke elever som kommer i klassemiljø som er negativ til læring

Elevperspektivet Stigma 2016 «Det begynte med at jeg ble mobbet av andre… Deretter begynte jeg å mobbe meg selv» Randi 9 klasse

Innblikk – elevperspektivet 6 klasse 8: «Han egler seg innpå mange… egentlig en dust. Ingen velger han. Jeg synes litt synd på han…» «Han kommer alt for nærme. Dunker hele tiden borti oss. Virker klossete. Har ikke lyst å være med han..» «Han er jo en bråkebøtte.. Plagsom å være med.» «Jentene er redd for han…»

Elevstemmen 13 Går mest for seg selv. Han vil ikke være med noen, og tutler for seg selv. Ingen regner med han.. Vi er ikke slemme med han..Tror ikke han vil være med andre… Synd på han

Elevstemmen 15 Er sjefen i klassen… Ganske grei, men bestemmer alt…. Kan være slem… Jentene liker ham…Bestemmer fotballaget.. Mange vil være med ham…Han kan sette noen utfor…

Vaillancourt et al 2010 Hvorfor er mobbing så vanskelig å forebygge og stoppe? Fordi det virker… Og de som utøver det går under radaren…