ASSS-kommunehelse 2015 - moden for revidering? Trondheim kommune 20.5.2015 ASSS-kommunehelse 2015 - moden for revidering?
Formål med ASSS prosjektet Innsamling og analyse av sammenlignbare data Informasjon til ledelsen om produktivitet og effektivitet i tjenesteproduksjonen Grunnlag for: Kommunikasjon og dialog Kontroll og rapportering Planlegging og styring Samarbeid og erfaringsutveksling i nettverket Dialog med KOSTRA systemet
Til ettertanke Fungerer nettverket etter intensjonen? Knytte faglige tema til styringsdata? Er fagutveksling (beste praksis) et mål i seg sjøl? Er i så fall ASSS-samlingene rett forumet til det? Står gevinsten i forhold til investeringen? 3 dager x 2
Styringsdata -behov For å følge med utviklingen Analyse av utfordringer Data som viser om vi er på rett kurs? Møtet med utfordringene handler ikke om å gjøre mer av det vi alltid har gjort! Effektivitet handler ikke nødvendigvis om å produsere mer innenfor de rammene vi har
Hva bør vurderes? Utvikling av gode indikatorer: Formen på samlingene Produktivitetsindikatorer? Kvalitetsindikatorer? Resultatindikatorer? Formen på samlingene Hvor ofte? Hvor stort?? 2 eller 3 dager? 1 samling pr år + et dagsmøte på Gardermoen? 1 samling i året + ”prosjekt”organisering (dypdykk på tema) Kan noe slås sammen? 1 felles dag med pleie og omsorg – 1 for kommunehelse? Et annet tema er at vi mener at selve indikatorene / SSB / Kostra begynner å bli foreldet. De ble vel i sin tid bygd opp ut fra hva som var lovpålagte tjenester, og produksjonen på disse områdene. I 2012 fikk vi ny lov for kommunale helse- og omsorgstjenester med nye krav til kommunehelsetjenesten. Den nye loven er profesjonsnøytral, fokuserer på lovpålagte oppgaver istedenfor lovpålagte tjenester, gir kommunene større handlingsrom til å tilpasse lokale løsninger, men samtidig med sterke føringer på å dreie hele tjenesteapparatet mot tidlig innsats, forebyggende og helsefremmende arbeid og rehabilitering. Dagens indikatorer er lite egnet i dette styringsperspektivet, og stimulerer ikke til noen snuoperasjon. Evt snuoperasjon kan heller ikke dokumenteres gjennom styringsindikatorene. Vi har ikke noen ferdig fasit på hvordan det bør være, men ønsker å være med på å påvirke utviklingen i en annen retning. Vi stiller også spørsmålstegn ved om nettverket har den rette kompetansen til å foreta endringer. Kanskje bør en ekspertgruppe se på det, evt Kunnskapssenteret i samarbeid med KS. Det ligger an til endringen av loven med gjeninnføring av kompetansekrav, men intensjonen om sterkere satsing på forebygging og rehabilitering er den samme, om ikke sterkere.
Nye reformer – behov for nye indikatorer? Intensjonen med å påvirke KOSTRA … Rapporterer vi i forhold til kravene i nye lover og forskrifter? Kan kommunen / myndighetene se om utviklingen går i riktig retning ut fra rapportene?
Hva bør vurderes? Styringsindikatorer for output istedenfor input? Fokus på snuoperasjonen som skal tas og om vi gjør det vi sier vi gjør. Prioriteringsnøkkelen: Rapporteres styringsdata derfra? Dialog med myndighetene ang fagsystemer og styringsdata Må vi ta i bruk manuell registrering for å få styringsdata?