Estimering av kostnader i IT-prosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Innføring i hovedmodulene
Kontraktsoppfølging mv.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Pedagogisk analyse.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
8 Mål og strategier Påstandene:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Prognose av framtidig etterspørsel
Konstruksjoners sikkerhet
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Oppsummering av FOU - prosjekt
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Katalogen og brukeren. Foretrukne informasjonskilder Personlige kontakter Møter / konferanser Lesning i kjente / velprøvde kilder Databasesøk / bibliotekbesøk.
Risikostyring i praksis
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Verktøy for å kartlegge holdninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Den vanskelige samtalen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Camilla Hall-Henriksen
Offentlige anskaffelser
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Estimering av kostnader i IT-prosjekter Stein Grimstad (Simula)

Planleggingsfasen …..

Gjennomføringen ….

Overskridelser I gjennomsnitt sterk underestimering av kostnader. 30-40% overoptimistiske i gjennomsnitt Ingen vesentlig forbedring over tid. Studier indikerer at vi er like dårlige til å estimere som for 30 år siden Konsekvenser: Gjennomføringsproblemer Misfornøyde kunder Dårlig lønnsomhet eller tap for leverandør

Hvorfor har vi disse problemene? Grunnleggende problemer: Det er urealistisk å forvente perfekte estimater (en del faktorer er ikke mulig å vite på forhånd, for eksempel om nøkkelpersonell blir rammet av sykdom, selv små feilvurderinger kan ha store konsekvenser) Kravene endrer seg underveis (skal prosjektet vente til alle krav er klare, kommer det aldri i gang, nye lover/forskrifter, markedet endrer seg) Komplekse prosjekter (baserer seg på ny teknologi, lite mulighet til å akkumulere erfaringer, tidspress, mer preg av”forskning” enn ”produksjon”) Komplekse organisasjonsendringer ofte en del av leveransen (suksesskriterier kan ligge utenfor prosjektet, mye følelser og posisjonering involvert)

Hvorfor har vi disse problemene? Oppdragsgiverproblemer: Undervurderer kompleksiteten av å være oppdragsgiver Avsetter for lite tid/ressurser til forberedelser/involvering/oppfølging Uklare krav Men dette er også en faktor som kan bidra til bedre estimeringsnøyaktighet. Hvorfor? Mangler IT-kompetanse i egen organisasjon (få leier inn hjelp til å være kunde) Kommunikasjonsproblemer med leverandør (mangler felles språk) Mangel på forankring i ledelse / forretningsstrategi Apati overfor IT-leverandører (det er slik de er-holdningen)?

Hvorfor har vi disse problemene? Leverandørproblemer: Lite erfaringer mhp planlegging og gjennomføring av nye typer (f eks svært store) IT-prosjekter De virkelig store prosjektene får man stort sett oppleve kun 1-2 ganger i sin karriere. ” Fare for at man overfører erfaringer fra mindre og mellomstore prosjekter til store prosjekter, mao de vesentlige forskjellene (bla mhp produktivitet og risiko-eksplosjon) tar man ikke nok hensyn til. Feilaktig bruk av historiske data Antar at vi vil jobbe mer effektivt enn i tidligere prosjekter (vi har kanskje lært noe av de feilene vi faktisk gjorde, men hva med alt som kunne ha skjedd?)

Hvorfor har vi disse problemene? Leverandørproblemer: Mangelfull læring av tidligere prosjekter Forskningsresultater viser at vi er svært dårlige i å lære av tidligere vurderinger. ”Feedback” er svært mangelfull. F eks, det er ingen felles forståelse av hva et estimat er. For lite fokus på risiko Sterk undervurdering av størrelse på ”det uventede” Uheldig valg av systemutviklingsprosess Uklare krav, mange aktører, høy risiko, sammen med en rendyrket ”fossefalls-modell” er den typiske feilen som gjøres.

Kan vi forvente at det er potensial for forbedring? Ja! Fordi: Vi er inkonsistente når vi estimerer Om vi estimerer den samme oppgaven to ganger – basert på den samme informasjonen – så vil estimatene som oftest bli helt forskjellige Det er systematiske skjevheter i estimatene Overoptimisme Irrelevant informasjon Wishful thinking Sekvens-effekter

Eksempel på manipulasjon IFI-studenter estimerte arbeidsmengde til den samme programmeringsoppgaven Gruppe A: Fikk den originale spesifikasjonen, som var en side lang Group B: Fikk en versjon av spesifikasjonen som hadde identisk tekst, men var på syv sider. Økningen i lengde skyldes dobbel linjeavstand, vide marger, større font-størrelse og mer avstand mellom avsnittene

Resulter Long Normal Difference Mean 170 117 45% StDev 173 98 77%

Estimeringsprosess

Forberedelser 1. Forstå estimeringsproblemet Identifiser mål og krav til nøyaktighet Identifiser interessenter og politiske posisjoner Spesifiser forutsetninger Bestem nedbryting av problemet 2. Enighet om beslutninger og forutsetninger Identifiser relevante beslutninger og forutsetninger som kan påvirke Avgjør om det er meningsfullt og nødvendig å estimere på nåværende tidspunkt Avklar fleksibilitet og prosjektprioritet

Forberedelser 3. Innhent relevant informasjon Identifiser selskapsspesifikke kostnadsdrivere Pass på at kildene er uhildet Innhent informasjon fra flere kilder Unngå irrelevant informasjon Identifiser historisk data fra tidligere prosjekter 4. Velg estimeringsprosess Baser prosessen på tilgjengelig informasjon Benytt organisasjon og personspesifikk informasjon

Estimeringsfasen 5. Estimer mest sannsynlig arbeidsmengde Strukturer estimeringsprosessen Separer mest sannsynlig arbeidsmengde fra tilbud, plan etc. Beskriv forutsetninger Beskriv underliggende informasjon for etterprøvbarhet 6. Anslå usikkerhet

Estimeringsfasen 7. Gjennomgang av estimeringsprosessen og estimat Benytt uavhengige eksperter til gjennomgang Sørg for at gjennomgangen kan føre til forandringer Benytt en sjekkliste

Anvendelsesfasen 8. Benytt estimatene i tilbudsskriving Ta utgangspunkt i mest sannsynlig arbeidsmengde og estimat-usikkerheten 9. Benytt estimatene i planleggingen Bestem buffer for uforutsette hendelser Planlegg aktiviteter som reduserer usikkerhet, som utvikling av delfunksjonalitet Planlegg re-estimering

Anvendelsesfasen 10. Kommuniser estimater, tilbud, plan og usikkerhet En god estimeringsprosess er et godt salgsargument! Tilpass informasjon etter modenhet Spesifiser risiko, og hvordan denne skal håndteres Tilgjengeliggjør oversiktlige estimater og antakelser Erkjenn og forhold dere til mottakers mål, uten å redusere realismen 11. Kontroller kostnadene Monitorer utviklingen og re-estimer Sørg for å holde alle deltakere informert Favoriser enkelhet

Læringsfasen 12. Lær av erfaringer Arranger erfaringsgjennomganger Forstå underliggende årsaker for eventuelle avvik Oppdater sjekklisten, erfaringsdatabasen, WBS etc. på bakgrunn av gjennomgangen Ikke overgeneraliser

Typer usikkerhet i estimatene og hvordan disse håndteres Normalvariasjon i produktivitet Angis f eks som minimum-maksimum intervaller per aktivitet Risiko som følge av kjente risikofaktorer Angis f eks som sannsynlighet x utfall, samt innvirkning på totalt kostnadsforbruk og eventuelle tiltak men kan gjøre Risiko som følge av uventede hendelser (“forvent det uventede”) Angis som “risikobuffer” basert på andel kostnader til håndtering av uventede hendelser Kaos (f eks total endring i prosjektets mandat) Krisehåndteringsrutiner

Litt om (formelle) estimeringsmodellener COCOMO, SLIM, PRICE-S, Estimacs, … MkII Function Point, IFPUG Function Point, Feature Points, … Viktig prinsipp: Bruk enkle metoder dersom det ikke er påvist at de mer kompliserte modeller er bedre – og det er det ikke for de som er nevnt ovenfor! De studiene som er gjennomført viser at enkle modeller er minst like gode som de mer avanserte modellene. En grunn til dette er at enkle modeller er mer “robuste”, dvs de gjør ikke så mange antagelser mhp fordelinger og sammenhenger. Dessuten, enkle modeller muliggjør at brukeren skjønner antagelser og utregninger, kan forholde seg til estimatene. Studier viser også at ekspert-estimater, selv uten bruk av hjelpemidler, som oftest gir mer nøyaktige estimater enn bruk av modeller.

Kort oppsummering Når du skal estimere arbeidsmengde for en utviklingsoppgave eller et prosjekt så bør du: Ha historiske data for lignende oppgaver tilgjengelig (eller ha tilgang på personer med svært relevant erfaring). Unngå irrelevant informasjon (f eks hva personer som er mye mer erfarne enn deg ville brukt på oppgaven eller hva kunden forventer) Frigjøre deg fra faktorer som fører til “ønsketenkning” (f eks unngå situasjoner der estimatet blir et middel til å signalisere effektivitet) Strukturere prosessen vha sjekklister (lag din egen basert på tidligere erfaring og kombiner med andres!) Kombiner estimater fra flere ulike kilder (helst uavhengige) Ikke fokusere på detaljer, men på de mest usikre områdene (høy detaljering av aktiviteter fører ofte til dårligere nøyaktighet, men større tro på dem)