Hvorfor ikke satse på helse? Hva vet vi, og hva kan vi gjøre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Advertisements

Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Forelesning 5: Dopplereffekten Relativitetsteori Partikkelfysikk
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Tall og algebra Matematikk 1T
Program Frokost serveres Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Retorikk.
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Lokal organisering STUDIELEDERE
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
Hvilke spørsmål har dere etter å sett denne rullen?
SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur
Resultat fra fokusgrupper Februar 2017
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
Informasjonsmøte
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
- Ladningenes rundreise
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
Algebra 3 Grunnskolelærerutdanningen 1–7, nett Matematikk 1, modul 2
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 10 Are Raklev.
Forelesning 9 Are Raklev.
Forelesning 27 Are Raklev.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 4. mai 2017
Litt historikk.
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor ikke satse på helse? Hva vet vi, og hva kan vi gjøre? 5.12.14 Seniorrådgiver Michael de Vibe Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Seksjon for kvalitetsutvikling mfd@kunnskapssenteret.no

‘Psykisk helse er evnen til å utsette oss for livet’ Helse er en tilstand av fysisk, psykisk og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom og svakhet, WHO 1948 ‘Psykisk helse er evnen til å utsette oss for livet’ Peter F. Hjort ’Helse er i glede å få vie seg til sine livsoppgaver’ Hans-Georg Gadamer

Helse Salutogent perspektiv: Patogent perspektiv: Frisk/syk dikotomi Skapes av helsefremmende holdninger og handlinger Ikke ved å forebygge og behandle sykdom Salutogent perspektiv: Uhelse Helse Patogent perspektiv: Frisk/syk dikotomi Helse og sykdom ulike prosesser Frisk For helse er designet patogenese, mens det burde være salutogenese. Skape tillit til at vekst og utvikling er mulig. Syk

Effekt av nærværstrening på helse og sykdom hos kroniske astmatikere, RCT, Pbert, Thorax 2012 Astma rel. livskvalitet etter 1 år d=.66 (CI .30-1.03) Aktivitetsbegrensning d = .66 (.22-1.10) Symtomer d = .63 (.22-1.04) Følelsesmessig funksjon d = .81 (.30-1.33) Omgivelsesforhold d = .51 (.05-.97) Lungefunksjonstester uforandret

Salutogen vektlegging Patogen vektlegging Historie og erfaring Spenning og stress helsebringende Motstandsressurser Aktiv tilpasning Diagnose Stress sykdomsskapende Risikofaktorer Rett behandling for rett diagnose Salutogen handler om addisjon, patogen om subtraksjon Vår historie og erfaring utvikler vår identitet. Det å få fortelle om hvordan vi har mestret bevisstgjør egne ressurser Stress og lidelse er allestedsnærværende. Heterostase, dvs mangel på balanse, er normaltilstand, og stress faktorer er naturlige stimuli som er potiensielt helsefremmende. Skaper behov for endring, først kognitivt og så atferdssmessig og sosialt, Selvregulering er nøkkelen Homeostase, balanse, er unngåelse av stressfaktorer og risikofaktorer og kjennetegner patogenesen, og blir lett et nevrotisk fenomen. Skiller mellom spenning og stress. Stress er spenning som ikke blir løst på en god måte. Fordrer at spenning aksepteres og rekontruksjon, og ikke bare tilpasning, skjer. Nøkkel for aktiv tilpasning er holdninger av ubetinget aksept, ekthet og empati som stimulerer til vekst og utvikling.

Salutogenese: gjensidig endring av fokus, roller, relasjoner, identitet Hele personen: Jeg-styrt – Mine talenter, muligheter, motivasjon, håp, drømmer: vennskap, relasjoner, ansvar, likeverd Hva er viktig for deg? Diagnoser, svikt, begrensninger – terapi, behandling: Andre/ekspertstyrt… Hva er i veien med deg?

Helsefremmende effekt av Mindfulness Salutogenese (fremme helse) gjennom: Forståelighet Håndterbarhet Mening/tilhørighet Mindfulness styrker denne prosessen (Weissbecker I. 2002 ) Forståelighet – Blir kjent med meg selv Håndterbarhet – Kan handle ut fra meg selv Mening – Jeg skaper mitt liv og kan ta ansvar for det

Den menneskelige utfordring Utvikle et sterkt selv som kan fungere godt i verden Forstå oss selv og forsone oss med eksistensens grunnvilkår

Hvem er jeg? Er jeg min kropp? Er jeg mine tanker? Er jeg mine følelser? Er jeg mine roller? Er jeg noe mer enn dette?

Ferruci P: Bli den du er (1982) Hvem er jeg? Tanker Følelser Væren Kropp Roller Sanseinntrykk Ferruci P: Bli den du er (1982)

Resultater av å trene nærvær Anerkjenne det som er Tillate det som var subjekt, ”min smerte”, å bli objekt Erfare at jeg er mer enn smerten Erfare mitt vesen/eksistens

Hvordan virker det? Kognisjon Følelser Atferd Oppmerksomhetsregulering Desentrering/metakognitiv innsikt Endret perspektiv på selvet Følelser Regulering av følelser Vennlighet/romslighet/”self-compassion” Atferd Bevisst og verdiforankret handling (vs autopilot) Hvilke prosesser er det så snakk om? Hva er det som gjør at det å øve på vennlig nærvær virker helsebringende? Her er en oversikt over sentrale mekanismer som kan tenkes å være involvert: Evnen til å samle oppmerksomheten, En annet viktig prosess er det å innse at en ikke trenger å tro på alt en tenker. Gjennom å øve på nærvær kan en også få en mer romslig holdning til seg selv, mindre styrt av krav om at det skal være på en bestemt måte. Fremmer en åpnere måte å være i verden på, mer orientert mot sansning enn det å være fanget i historier om en selv. Det å akseptere egne opplevelser er videre en måte å regulere følelser på. Det er et alternativ til å skulle undertrykke, fjerne eller endre det en opplever – og forskning viser at når vi klarer å la følelser komme og gå på naturlig vis så blir de mindre forstyrrende – og kan hjelpe oss til å la oss informerer av dem, uten å være styrt av dem. En annen mulig virksom mekanisme i mindfulness-praksis er det å være vennlig med seg selv. Mens selvkritikk og strenge, rigide krav er forbundet med stress og økt risiko for psykisk lidelse, er det å ha en medfølende og romslig holdning til seg selv knyttet til bedre livskvalitet og funksjon. Et siste moment er hvordan vi handler. Mindfulness er det motsatte av vane og autopilot. En virksom faktor kan altså være det at folk blir mer bevisste på egne valg og handlinger – og på den måte kan klare å stoppe og bringe egen atferd i tråd med de verdier de har.