Litt historikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Advertisements

Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Forelesning 5: Dopplereffekten Relativitetsteori Partikkelfysikk
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Tall og algebra Matematikk 1T
Program Frokost serveres Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Retorikk.
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Lokal organisering STUDIELEDERE
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
Hvilke spørsmål har dere etter å sett denne rullen?
SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur
Resultat fra fokusgrupper Februar 2017
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
Informasjonsmøte
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
- Ladningenes rundreise
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
Algebra 3 Grunnskolelærerutdanningen 1–7, nett Matematikk 1, modul 2
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 10 Are Raklev.
Forelesning 9 Are Raklev.
Forelesning 27 Are Raklev.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 4. mai 2017
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Brevet til menigheten i Smyrna, Åp 2:8-11
Utskrift av presentasjonen:

Litt historikk

Historikk Alle kulturer har et eller annet system for å angi antall og størrelser. Vi skal her se litt på noen av tallsystemene som er brukt historisk

Egypternes tallsystem De hadde følgende symboler Dette var det vi kaller et additivt system. Det vil si de la sammen verdien til symbolene. Tallet 156 f. eks kunne skrives slik Se på pensumliste

Egypternes tallsystem Vi ser at 10 er basis i dette tallsystemet også. Vi ser at plassen symbolet står på er uvesentlig. I vårt system er det viktig da 14 ikke er det samme som 41. Det finnes ikke noe symbol for 0. Hva er fordelen med et slikt system og hvilken ulempe har det i forhold til det tallsystemet vi bruker?

Egypternes tallsystem Fordelen er at det er et svært enkelt system. Lett å lære for ungene. For ungene er det f. eks ikke opplagt at 14 og 41 ikke er det samme. Ulempen er at tallene blir veldig store. Prøv f. eks å skrive 9999 i egypterens system. Det blir også svært tungvint å regne med.

Babylonernes tallsystem Babylonerne utviklet kileskriften. De presset kileformede merker inn i leire som ble tørket og brent. Mange slike tavler er funnet og de eldste er fra 3000 f. kr. Babylonerne brukte to symboler. for en enhet for ti enheter

Babylonernes tallsystem Tall mellom 1 og 60 ble skrevet slik Tallet 60 ble skrevet akkurat som 1, med symbolet Om det betydde 1 eller 60 måtte de se ut fra sammenhengen.

Babylonernes tallsystem Tall over 60 skrev de derfor

Mayafolkets tallsystem Mayafolkene hadde tre symboler : • betyr 1 − betyr 5 betyr 0 Mayafolkene brukte et posisjonssystem med innslag av et additivt system. Tallene ble skrevet som vist på neste ark.

Mayafolkets tallsystem Egentlig ikke helt ulikt vårt, bortsett fra andre symboler og at de skrev tallene på høykant.

Romertallsystemet Dette er noe de fleste har vært borti. I romertallsystemet har vi følgende symboler I utgangspunktet et additivt system. Vi legger sammen verdiene på symbolene. F. eks DCXXV = 625 MDLXXIII = 1573 Romertall I V X L C D M Betyr 1 5 10 50 100 500 1000

Romertallsystemet Men når et mindre symbol står før et større symbol skal det minste trekkes fra det største. Eks. IV = 4 IX = 9 CDLXII = 462

Oppgaver Gjør følgende oppgaver fra utdraget til Matematikk for lærere 3.7 3.8 a) og c) 3.9