Statlige bindinger på kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Finansieringsordninger
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Presentasjon av rapport 8. november 2006
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
Prosjekt tidlig innsats
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Arkivnr-1 CDM, klima og utvikling: Forskning for Norge - Behov for norsk forskning Nasjonal konferanse om klimaforskning, 30. mars 2001 Haakon.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Regionale forskningsfond
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skatteinnfordring i kommunene
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Husbanken og kommunene
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skatteinnfordring i kommunene
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Frivillighetserklæring – hva, hvorfor og hvordan?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utskrift av presentasjonen:

Statlige bindinger på kommunene

Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. Tre hovedtyper: lovbaserte virkemidler, økonomiske virkemidler og andre virke­midler. KS ba ECON utarbeide en oppsummering og sammenstilling av eksisterende kunnskap Om effekter av øremerkede tilskudd generelt Gjennom bruk i tidsavgrensede statlige handlingsplaner ECON gjennomgikk 8 ulike studier om temaet

Hva er øremerkede tilskudd? Øremerkede tilskudd fra staten til kommunene er tilskudd som skal brukes til en bestemt sektor eller aktivitet, definert at staten For analyseformål er der det hensiktsmessig å dele inn i prisvridende og ikke-prisvridende tilskudd Prisvridende tilskudd reduserer kommunenes enhetskostnader ved å tilby en tjeneste Ikke-prisvridende tilskudd påvirker ikke enhetskostnadene

Omfang av øremerkede tilskudd tiltar * * Fallet skyldtes statens overtakelse av sykehusene i 2002 Til tross for faglig og politisk enighet om bygge ned øremerkede tilskudd

Det kommunale selvstyret og øremerking Øremerking innebærer at statlige myndigheter ønsker å påvirke lokale prioriteringer Hovedpoenget med det lokale selvstyret er at kommunene selv bør stå for prioriteringene lokalt Lokale myndigheter har normalt har bedre informasjon om lokale forhold enn statlige myndigheter. Beslutninger tatt lokalt gir derfor normalt mer effektiv bruk av ressursene enn dersom statlige myndigheter tar beslutningene Det er likevel en politisk avveining av hvor beslutningene bør tas; hensynet til lokalt selvstyre og hensynet til likhet på tvers av kommunegrensene

Hovedkonklusjoner fra studiene I Generelle studier av øremerkede tilskudd: Øremerkede tilskudd påvirker kommunenes atferd Sektorer der øremerkede tilskudd innføres eller trappes opp, tilføres ekstra ressurser Men det er lekkasjeeffekter til andre sektorer Sektorer med få eller ingen statlige reguleringer blir oftest skadelidende når andre sektorer får øremerkede tilskudd Kommuner med god økonomi utnytter øre-merkede tilskuddsordninger i sterkere grad enn kommuner med svak økonomi

Hovedkonklusjoner fra studiene II Statlige handlingsplaner: Øremerkede tilskudd gitt gjennom statlige handlingsplaner stimulerer aktiviteten i de sektorene der de benyttes Gir fare for uønsket strategisk tilpasning i kommunene Gir ustabilitet i tjenesteproduksjon, blant annet ved at ressursbruken blir holdt nede i sektorer der kommunene venter fremtidig statlig satsing. Kommuner som nedprioriterer satsing på bestemte sektorer, kan utløse større statlige overføringer enn kommuner som har valgt å prioritere vedkommende sektor Kan svekke kommunenes økonomi ved at kommunene stimuleres til å øke sitt tjenestetilbud i sterkere grad enn deres økonomiske bæreevne på lang sikt tåler

ECON - kontaktinformasjon Oslo, hovedkontor Postboks 5, 0051 Oslo Biskop Gunnerus’ gate 14A, 0185 OSLO Telefon: +47 45 40 50 00 Telefaks: +47 22 42 00 40 e-post: oslo@econ.no Stockholm Artillerigatan 42, 5 tr S-114 45 STOCKHOLM Sverige Telefon: +46 8 528 01 200 Telefax: +46 8 528 01 220 e-post: stockholm@econ.se Stavanger Kirkegaten 3 4006 STAVANGER Telefon: +47 45 40 50 00 e-post: stavanger@econ.no København Nansensgade 19, 6. sal DK-1366 KØBENHAVN K Danmark Telefon: +45 33 91 40 45 Telefax: +45 33 91 40 46 e-post: copenhagen@econdenmark.dk www.econ.no www.econ.se www.econdenmark.dk