Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient. Nye Musit Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Ny samarbeidsavtale og vedtekter fra 2014 Ny avtale varer ut 2019. Avtaleparter: NTNU, UiB, UiO, UiS og UiT. Universitetsmuseenes IT-organisasjon (Musit) er et samarbeidstiltak med følgende formål: Drift, vedlikehold og utvikling av museenes felles samlingsbaser. Legge til rette for deling av data for forskning, utdanning, forvaltning og allmennheten. Samarbeidstiltaket er administrativt knyttet til UiO, og dataløsningene driftes og vedlikeholdes også av UiO. Tiltaket skal ha en daglig leder. Faste organer: Årsmøtet Styret 1-2 koordineringsgrupper
Årsmøtet Én representant per medlemsinstitusjon. Møte i februar. Kan ha ekstraordinære møter. Årsmøtet skal: Velge styre Velge valgkomité Behandle forslag til endringer i vedtektene Fastsette utgiftsfordeling Vedta budsjett, regnskap og årsberetning Behandle andre saker som styret framlegger Godkjenne andre institusjoners deltakelse i tiltaket
Styret Fem faste medlemmer (tre varamedlemmer). Av disse er tre museumsinterne. Styreleder skal være museumsekstern. Ønsket kompetanse i styret innen museumsvirksomhet, IT, finansiering av offentlig virksomhet, forskning, formidling, etc. Velges for en periode på tre år. Hovedansvar: Fastsette mål, prioriteringer og strategier Rammeavtaler med UiO og andre leverandører Fremme saker for årsmøtet, herunder årsberetning og regnskap, budsjett og saker av stor strategisk betydning Gjennomfører årlig dialog med ledelsen ved de deltakende museene, lederne av koordineringsgruppene og daglig leder.
Styret Pål Vegar Storeheier (leder) Solveig Bakken (nestleder) Fridtjof Mehlum Tor Holmen Mari Høgestøl Espen Uleberg Siri Janssen Frode Arntzen
Koordineringsgruppen(e) 1-2 koordineringsgrupper. Per i dag: én innen naturhistorie og én innen kulturhistorie. Oppgaver: Bidra til videreutviklingen av Musit Sikre god kontakt mellom Musit og brukermiljøene Utarbeide en felles handlingsplan for Musit som legges fram for styret Løse oppgaver som styret legger til koordineringsgruppene Kan opprette midlertidige fag- eller ekspertgrupper for å løse oppgaver.
Daglig leder Rapporterer til styreleder i faglige spørsmål og til øverste administrative ledelse ved UiO i personalmessige og rent administrative spørsmål. Oppgaver Utvikle og profilere organisasjonen Stå for den løpende driften av tiltaket Ansvarlig for at virksomheten er forsvarlig anordnet og foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser Roller: Sekretær for styret og årsmøtet Sekretær for koordineringsgruppen(e)
Styremøte 28.3.2014 Lyse ut stilling som daglig leder så snart som mulig. Ønsker å utarbeide en strategi for Musit. Behov for store investeringer i IT-arkitektur de nærmeste årene => brev til institusjonene om midler for 2015 + bestilling av styresak Forventninger til koordineringsgruppene: Svært viktige rådgivende gruppe(r) Daglig leder + leder(e) av koordineringsgruppen(e) et sentralt team ½-årlige rapporter til styret Årlig forslag til samlet handlingsplan Brev til museene om oppnevning av medlemmer i koordineringsgruppen(e) På sikt bør ikke styremedlemmer være ledere av en koordineringsgruppe Må avklare forhold rundt daglig leder og overgangsordning Behov for flere fysiske møter i 2014.