Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
Advertisements

Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Klima og fallskjermhopping
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Er evig vekst i luftfarten mulig?
1 A Partner for Progress? Kap. 8: Hva er næringslivets rolle i arbeidet med bærekraftig utviking? skrevet av Audun Ruud, seniorforsker ProSus- Universitetet.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Overordnet mål og sluttprodukt
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Utredninger og planfase
Fra regional flyplass til global aktør
Rådmannens forslag til økonomiplan
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Sykehuset Innlandet – økonomisk situasjon
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Næringslivsøkonomi (NØ)
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
Miljøfyrtårn Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Å være Miljøfyrtårn.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Regional planstrategi
Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
SPAREBANKEN VESTFOLD REGNSKAPS PRESENTASJON PR
TREDJE RULLEBANE Avinor Oslo lufthavn.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Oppsummering 02.september 2016
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Kraftbransjen – mer enn kun en innsatsfaktor?
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Lav rente – en gjeldsfelle
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Oppsummering Terrasaken
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Miljøvennlig og fremtidsrettet
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken

Vekst skaper utfordringer Venter 2,8 prosent vekst i flytrafikken pr. år - nær 40 prosent økning fra nå til slutten av planperioden Betydelige drifts- og investerings-utfordringer: 20-25 mrd.kroner i planperioden Uakseptabelt at utslipp av klimagasser øker i takt med trafikkveksten Luftfarten går sammen om miljøtiltak på samtlige områder i luftfarten. Rapport blir presentert i slutten av januar

Vekst skaper utfordringer Avinor kan ikke møte investeringsbehovet innenfor gjeldende rammevilkår: Egenfinansiering dekker ikke behovet Låneopptak begrenset til 5 mrd. kroner Fraråder utbytte fra Avinor Statlige kjøp av regionale lufthavntjenester bør gjeninnføres

Flere investeringsområder Terminalutvidelser: Terminal 2 på Oslo Lufthavn Banesystemer: Tredje rullebane på Oslo Lufthavn - areal bør båndlegges Betydelige myndighetspålagte investeringer på en rekke lufthavner Opptrapping av petroleumsaktiviteten i Barentshavet fører til behov for oppgradering av lufthavner i Finnmark Myndighetenes turismesatsning krever kapasitetstilpasning på lufthavnene

Oppsummering Vekstprognoser krever rekordstore investeringer i kapasitetstiltak Store investeringer på Oslo Lufthavn nødvendig -Terminal 2 og tredje rullebane. Areal må båndlegges i planperioden Avinors økonomiske rammevilkår ikke i samsvar investeringsbehovet Luftfarten må bedre miljøprestasjonene betydelig