Øvingsforelesning i Python (TDT4110)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
15 Notater og markeringer i teksten
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Filbehandling (Kapittel 8)
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Finn bitene som mangler
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Statistikk og sannsynlighetsregning
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Memoisering og dynamisk programmering
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
1 Øvingsforelesning Andreas Knudsen Nils Grimsmo
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
Epost vha Outlook Grunnleggende om epost / Outlook-Exchange
Kapittel 11 Rekursjon Å tenke rekursivt Rekursjon er ein programmeringsteknikk der ein metode kallar seg sjølv for å fullføre ei oppgåve For å kunne.
Komplekse tall Naturlige tall
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Forarbeid til Newton-besøk
Dynamisk programmering
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 7 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
Alg. Dat Øvingsforelesning 11 Dynamisk programmering, grådighet
Forside Intro Fibonacci-tall Memoisering DP Longest increasing subsequence Betingelser Matrise- multiplikasjon Longest common subsequence Grådig vs. DP.
LISP-OPPGAVER 1)Skriv en prosedyre som konverterer en liste til en array, altså en prosedyre som leser inn en liste og returnerer en endimensjonal array.
Kermit kysser Askepott. Kysser(kermit,askepott) Første ordens predikatlogikk relasjonssymbol individkonstanter.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Memoisering og dynamisk programmering Magnus Botnan botnan at stud.ntnu.no 23/
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Sudoku Mål: Lage et enkelt system som løser Sudoku-oppgaver.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
<arbeidsgruppenavn>
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte
Gang.
Dette er helt utrolig. Les alle tallene. Sakte linje etter linje
Noklus diabetesskjema i praksis
Noklus diabetesskjema i praksis
Forarbeid til Newton-besøk
Grafen til kvadratiske funksjoner
Øvingsforelesning 10 Grådighet
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
For, While, prosedyrer m/ parametere, funskjoner
Utskrift av presentasjonen:

Øvingsforelesning i Python (TDT4110) Tema: Øving 10, rekursjon, sudoku Kristoffer Hagen

Oversikt Praktisk informasjon Gjennomgang av Øving 8 Oppgaver for Øving 10

Oversikt Praktisk informasjon Gjennomgang av Øving 8 Oppgaver for Øving 10

Oversikt Praktisk informasjon Gjennomgang av Øving 8 Oppgaver for Øving 10 Da kan me starte med litt eksempler og repetisjon av det dere har lært fram te nå.

Om oppgave vi gjør Forventer ikkje at folk skal klare oppgavene i første omgang, men vil at dere skal prøve Blir lettere og mer konstuktivt å følge med på min løsning etter at dere har prøvt litt Kommer til å gå gjennom litt nye ting dersom det trengs i neste øving

Oppgave 1.1 Skriv en funksjon/metode som regner ut n! Ved hjelp av rekursjon def recursiveFac(n): Hint: return n * recursiveFac(n-1)

fac(4): return 4. fac(3) return 4. 3. fac(2) return 4. 3. 2 fac(4): return 4 * fac(3) return 4 * 3 * fac(2) return 4 * 3 * 2 * fac(1) return 4 * 3 * 2 * 1 return 24

Oppgave 1.2 Lag en funksjon som regner ut summen av alle elementene i en liste som selv kan inneholde nye lister (osv.) liste = [1,2,3,[4,3],5,6,[7,4,[2,3]],8,9,10] Hint: type(element) == type([])

Oppgave 2: 4x4 Sudoku

Oppgave 2.1 Lag en en fil sudoku.txt som inneholder: 4 3410 0200 0020 0143

Oppgave 2.2 Lag en funksjon readFromFile(filename): som leser fra filen vi nettopp laget, og lagrer informasjonen i en 2d liste (matrise) Resultatet skal bli: boardInfo = [[3, 4, 1, 0], [0, 2, 0, 0], [0, 0, 2, 0], [0, 1, 4, 3]]

Oppgave 2.3 Lag en funksjon som printer brettet/sudokuen på en ryddig måte: Eksempel:

Oppgave 2.4 Lag en funksjon getHorizontalList(x,y) som returnerer en liste med alle tallene som finnes på samme linje som koordinaten i argumentet (parameteren)

Oppgave 2.5 Lag en funksjon getVerticalList(x,y) som returnerer en liste med alle tallene som finnes på samme rad som koordinaten i argumentet (parameteren)

Oppgave 2.6 Lag en funksjon getSquareList(x,y) som returnerer en liste med alle tallene som finnes i samme «rute» som koordinaten i argumentet (parameteren)

Oppgave 2.7 Lag en funksjon getConflictNumbers(x,y) som kombinerer de tre forrige funksjonene getHorizontalList(x,y) getVerticalList(x,y) getSquareList(x,y) for å finne alle tall som IKKE kan brukes i den gitte koordinaten

Oppgave 2.8 Tror aldri at me komme så langt som dette :D Lag en funksjon checkMove(number,x,y): som sjekker om tallet «number» kan plasseres i koordinate x,y uten å lage noen nye konflikter med andre tall.

Spørsmål? Send meg evt. spørsmål og tilbakemelding (relatert til øvingsforelesningene) på kristoffer.hagen@idi.ntnu.no