HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Kontraktsoppfølging mv.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kristen Nygaards hus Status og planer. Hva skal gjøres •Ombygging. Enkelte områder. –Styres av TA sentralt –Den jobben som nå starter •Vedlikehold. Ganske.
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Leverandørutviklingsprosjekt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Felles anskaffelse av LMS
Internkontroll i norske kommuner
Organisering av IKT området
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering Læringseksempel 1: Kjøp av saks- og arkivsystem, poengsetting av pris, relativ til laveste pris .
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Databehandleravtaler ifm. HMN LØ RBU HMN LØ 1.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Anskaffelse av uniformsprodukter
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
3. LTB og foreløpig inntektsfordeling 2018
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
HMN Orientering om HMN LAB
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Oktober 2018 Ole Henrik Fjeld, Innkjøpskontoret AS
Langtidsplan og budsjett
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Forprosjekt SNR Styremøte
Organisasjoners kjøpsadferd
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Standardisering av IT-virksomheten
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Offentlige anskaffelser
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse nytt laboratoriedatasystem

Innhold Bakgrunn Tidsplan og styrets involvering Risikoforhold Kunngjøringen gjøres med forbehold om finansiering «Nullalternativet» Konkurranseutsetting Likviditet

Bakgrunn Virksomhetskritisk IKT som er utdatert Tett integrert med PAS-systemet som skal fases ut gjennom Helseplattformen Mest fordelaktig å anskaffe ny laboratoriedata-løsning før innføring av Helseplattformen Gir best pasientsikkerhet Gir lavest risiko for uavbrutt levering av laboratorietjenester og reduserer usikkerhet knyttet til eksisterende leverandør og produkter Gir de største økonomiske og kvalitative gevinstene Dagens laboratoriedatasystemer er utdaterte og basert på gammel PAS. Har stått lenge i kø for å nå opp i prioriteringslista, senest nedprioritert ifm HMN LØ

Kunngjøringen gjøres med forbehold om finansiering I tidlig fase i forhandlingene vil omfang være avgrenset til å dekke «negativ kontraktsinteresse» dvs leverandørens utgifter ved å delta i konkurransen (kilde: Difi.no).   Skjer avlysingen så sent i forhandlingene at en tilbyder kan sannsynliggjøre at han ville blitt tildelt kontrakt, eller at tildeling har skjedd, vil HMN være ansvarlig for «positiv kontraktsinteresse» for denne tilbyderen. Med «positiv kontraktsinteresse» menes erstatning for forventet fortjeneste som om leverandøren hadde fått oppdraget Statens Standard Avtaler, SSA, vil

Risiko Summen av igangsatte prosjekter Den største risikofaktoren i dette prosjektet er tid sikre tett samhandling med tilstøtende prosjekter høy grad av erfaringsutveksling med tilsvarende prosjekt god strukturell styring og tydelig avgrensning av omfang. Påvirker Helseplattformens fremdrift Endringsarbeidet i mottakende organisasjoner essensielt for gevinstrealiseringen helseforetakenes forberedelsene for mottak strukturelle grep bør inngå som en del av HF’enes utviklings- og gevinstrealiseringsplaner Risikoreduserenede tiltak vist i innrykk Summen av igangsatte prosjekter er slik at det i den samlede IKT portefølje ikke vil bli anbefalt oppstart av nye aktiviteter før det er gjort en grundig kartlegging av ressursbehovet og tilgangen på ressurser.

Likviditetspådrag (uten Helseplattformen)

Finansiell usikkerhet Ibsen var sitert: Ja tenke det, ønske det, ville det med, men gjøre det nei det skjønner jeg ikke. Det var en veldig slak kurve. Ikke et utviklingsprosjekt, kjøpe hyllevare, og relativt god kontroll på integrasjonsomfanget. PL PE Styret   5 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 85 % 90 % 95 % Sannsynlighet P5 P10 P20 P30 P40 P50 P60 P70 P80 P85 P90 P95 Kostnad MNOK 176 184 194 201 207 213 218 224 231 236 241 249 Budsjett 232

«Nullalternativet» Vil gi det tyngste likviditetspådraget på et senere tidspunkt Alternativet vil innebære høyere kostnader økt risiko utvidelse av Helseplattformens omfang dårligere kvalitet og pasientsikkerhet må etter få år erstattes av et moderne laboratoriedatasystem. Et nullalternativ som innebærer at man fortsetter som før med de eksisterende systemene uendret anser administrasjonen som ikke et reelt alternativ. Det redegjorde vi for i september. Krevende å legge frem et reelt alternativ. Vi ønsker ikke å legge frem en sak med kun ett alternativ for styret, og et modifisert nullalternativ kan la seg gjennomføre: Dyrt, dårlig og økt risiko. Svekke mulighetene for fremtidig utvikling Krever betydelig risikoreduserende tiltak Kostnader som følge av slike tiltak er grovt estimert på høyde med kostnadsestimatet for HMN LAB prosjektet, og må i tillegg etter få år erstattes av et moderne laboratoriedatasystem.

Konkurranseutsette hele eller deler av drift og vedlikehold? Gjennomført en grundig vurdering økt operasjonell risiko ved innføring av nytt laboratoriesystem opsjoner i anskaffelsen på både infrastrukturdrift og applikasjonsdrift vurdert Kun 2 av 10 leverandører i RFI har mulighet Området for smått til å gi økonomisk effekt Skaper nye grensesnitt Outsourcing vil bli vurdert ved revisjon av HMNs Leverandørstrategi i 2017 En endring i modell for FDVU innenfor områdene infrastrukturdrift og applikasjonsdrift kan eventuelt gjennomføres på et senere tidspunkt, da som en del av en større strukturell omlegging for hele- eller deler av applikasjonsporteføljen i HMN.

Oppsummert Behovet for nytt laboratoriedatasystem meget nødvendig Styring og kontroll med prosjektet er god, og prosjektet er på stram tidslinje. AD anbefaler kunngjøre konkurransen (prekvalifisering) nå Oppdaterte risiko- og usikkerhetsvurderinger ved neste hovedmilepæl i mai 2017 og før endelig investeringsbeslutning i februar 2018 Risiko identifisert og håndterbar Summen av igangsatte prosjekter er slik at det i den samlede IKT portefølje ikke vil bli anbefalt oppstart av nye aktiviteter før det er gjort en grundig kartlegging av ressursbehovet og tilgangen på ressurser