Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Fokus for prosjektet Hva er samfunnsansvar for tjenesteområdene? Miljø, teknikk og samferdsel Energi Helse og velferd drift og utvikling kultur og undervisning, Motiver og drivkrefter Strategiske valgmuligheter for kommunene Kommunen som eier – hvordan påvirke til samfunnsansvar
Fokus for prosjektet Hva er samfunnsansvar for tjenesteområdene? Miljø, teknikk og samferdsel Energi Helse og velferd drift og utvikling kultur og undervisning Motiver og drivkrefter Strategiske valgmuligheter for kommunene Kommunen som eier – hvordan påvirke til samfunnsansvar Renovasjon, Vann og avløp, IKT-virksomhet, Brann- og redningstjeneste, Alarmsentraler, Havner, Parkering, Trafikkselskaper og Vei-/bro-/tunnelselskaper Energiselskaper Rehabilitering, Opptrening, Bedriftshelsetjeneste, Sykdomsrammedes interesseorganisasjoner, Syke- og aldershjem, Funksjonshemmede/eldre, ASVO, Krisesentre, Edruskapsvern, Rusmisbruk, Ambulanse og Vaskerier Revisjonsselskaper, Eiendomsselskaper, Boligselskaper, Næringsbygg, Utviklingsselskaper, Kommunale driftsselskaper, Pensjonskasser, Plan- og rådgivningsselskaper, Arkiver og Laboratorier, mat- og miljøanalyse Museer, Kinoer, Kultursentra/-institusjoner/-selskaper, Bibliotek og forlag, Idrett, Park og friluft, Voksenopplæring, Høgskoler, Grunn- og videregående skoler, Barnehager/førskoler, Barn og ungdom og PP-tjenester.
Interessentperspektivet Forventninger til samfunnsansvar Hvordan? Interessentperspektivet Utvalg av 15 kommuner 23 selskaper 4 interessenter 45 intervjuer Annen dokumentasjon Forventninger til samfunnsansvar
Utvalg av kommuner og selskaper Oslo Moss Fredrikstad Hamar Stange Lillehammer Nord-Fron Drammen Kristiansand Stavanger Bergen Sykkylven Trondheim Bodø Hadsel Selskaper Miljø, teknikk og samferdsel VAR 7 Trafikkselskaper 2 Energi 10 Helse og velferd 2 Sykehjem Hjemmesykepleie Drift og utvikling 2 Boligselskaper Kultur og undervisning 0 Fokus: Basistjenester til innbyggerne
Samfunnsansvar i kommunale selskaper - status Samfunnsansvar har ingen høy prioritet Større fokus på effektivitet enn på samfunnsansvar Spesielt hos eierne Mange selskaper er opptatt av samfunnsansvar, men få utnytter det strategisk I liten grad en del av forretningsstrategien Omdømme og merkevarebygging er de viktigste motivene Langsiktig konkurransedyktighet Konkurranse om arbeidskraft
Samfunnsansvar er mer enn filantropi Samfunnsansvar er å ta hensyn til de økonomiske, miljømessige og sosiale konsekvenser av virksomheten i forhold til eiere, kunder, ansatte og andre interessenter. Det krever en forståelse for hvordan virksomheten påvirker det samfunnet de opererer i, og hvem de påvirker Samfunnsansvar har endret karakter Ikke bare “å gjøre godt” Fokus på bedriftens virkninger på samfunnet Integrert i forretnings- strategien Bedriftens virkninger Miljø Sosial Økonomi Eierne Kunder Ansatte Samfunn Leverandører
Samfunnsansvar i kommunal forretningsdrift Arbeidsmiljø Mangfold Like muligheter Medarbeiderutvikling Bruk av energi og ressurser Renere produksjon Sosial inkludering Kvalitet/brukermedvirkning Sikkerhet Avfallsminimering og gjenvinning Ansatte Kunder Opplæring Miljøkrav til leverandører Miljøhensyn Sosiale hensyn Nærings-utvikling Infrastruktur Eierne Bedrift Strategi for nye miljøutfordringer Samfunn Økonomisk resultat Sponsing Leverandører Etikk Ansatte Kontraktsvilkår Forretnings-metoder Eierne Kunder Lønnsvilkår Bonus Effektivitet Lønnsomhet Avkastning Verdiskapning Effektivitet Kvalitet God kunde- behandling Brukermedvikning
Samfunnsansvar – alle tjenesteområdene
Samfunnsansvar - energiselskaper
Samfunnsansvar – pleie og omsorg
Eierrollen – en ny utfordring Selskapene forventer utøvelse av eierskap Få kommuner har utviklet eierstrategier Få eiere uttrykker langsiktige forventninger til selskapene Kortsiktig gevinst prioriteres foran langsiktige hensyn Investeringsbehov og langsiktig forsyning vektlegges i mindre grad Behov for mer strategisk tenkning i oppnevnelsen av styremedlemmer Eierskapsutøvelse er en generell utfordring - ikke bare i forhold til samfunnsansvar
Eierne kan påvirke til samfunnsansvar Uttrykke konkrete forventninger og stille krav til ledelsen: Identifisere risiko og muligheter knyttet til samfunnsansvar Følge opp mål, strategier og handlingsplaner Hvilke verdier selskapet skal bygge på Relasjoner til interessenter Kartlegge kostnader og gevinster ved ulike valgalternativer Rapportere åpnet og gjennomsiktig Sammensetning av styret
Mål og strategier for samfunnsansvar Handlings - Måling og Kartlegge krav og forventninger Mål for samfunns-ansvar Strategier for samfunns-ansvar Kontroll planer for rapportering Rapportering til eierne av mål - samfunns - av mål - - oppnåelse ansvar oppnåelse - Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ledelsen Eierne Styret og Ledelsen Ledelsen Styret Styret ledelsen Engasjere i dialog med interessenter Indikatorer for måling Avveinining av mål Konkretisering Kommunikasjon med eiere og interessenter
Strategiske muligheter Selskapet må være tjent med å ta et samfunnsansvar Omdømme, merkevarebygging, rekruttering Markedet må verdsette samfunnsansvar Forskjeller på tjenesteområder Samfunnsansvar tas inn i bestillerrollen Eierne må kreve det Langsiktige hensyn Samfunnsansvar er “riktig” Men eierne må også begrense og prioritere selskapenes samfunnsansvar Er et samfunnsansvar like viktig for alle tjenester? Er det rimelig at alle selskaper skal ivareta et samfunnsansvar?