Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Utfordringer ved avhending av fiskerihavner 28. September 2011 Forsvarsbygg Skifte Eiendom v/prosjektleder Frode Karlsen.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Service møte-trekanten
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Bransjemøte Statens Vegvesen 2. April 2008 Liv Kari Skudal Hansteen Avministrende direktør RIF.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
eksempler på HMS-faktorer:
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Hans Otto Lund Rådgiver. Presentasjon 2009 Med utgangspunkt i reelle utfordringer knyttet til minst to av temaene… Klima og energi Viktige arealpolitiske.
Skolen – en kommunal virksomhet
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Eierskap og Eierstyring.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Sunndal Næringsselskap Sunndal Næringsforening Konkurranseutsetting Kommunens innbyggere er opptatt av et godt velferdstilbud. Det kuttes i helse og skole.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Styre og stell i selskaper med dominerende eiere - En nykomlings observasjoner Rebekka Glasser.
Samvirke innen offentlige tjenester
Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Komité mennesker og livskvalitet
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samvirke innen offentlige tjenester
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Komité mennesker og livskvalitet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste

Fokus for prosjektet Hva er samfunnsansvar for tjenesteområdene? Miljø, teknikk og samferdsel Energi Helse og velferd drift og utvikling kultur og undervisning, Motiver og drivkrefter Strategiske valgmuligheter for kommunene Kommunen som eier – hvordan påvirke til samfunnsansvar

Fokus for prosjektet Hva er samfunnsansvar for tjenesteområdene? Miljø, teknikk og samferdsel Energi Helse og velferd drift og utvikling kultur og undervisning Motiver og drivkrefter Strategiske valgmuligheter for kommunene Kommunen som eier – hvordan påvirke til samfunnsansvar Renovasjon, Vann og avløp, IKT-virksomhet, Brann- og redningstjeneste, Alarmsentraler, Havner, Parkering, Trafikkselskaper og Vei-/bro-/tunnelselskaper Energiselskaper Rehabilitering, Opptrening, Bedriftshelsetjeneste, Sykdomsrammedes interesseorganisasjoner, Syke- og aldershjem, Funksjonshemmede/eldre, ASVO, Krisesentre, Edruskapsvern, Rusmisbruk, Ambulanse og Vaskerier Revisjonsselskaper, Eiendomsselskaper, Boligselskaper, Næringsbygg, Utviklingsselskaper, Kommunale driftsselskaper, Pensjonskasser, Plan- og rådgivningsselskaper, Arkiver og Laboratorier, mat- og miljøanalyse Museer, Kinoer, Kultursentra/-institusjoner/-selskaper, Bibliotek og forlag, Idrett, Park og friluft, Voksenopplæring, Høgskoler, Grunn- og videregående skoler, Barnehager/førskoler, Barn og ungdom og PP-tjenester.

Interessentperspektivet Forventninger til samfunnsansvar Hvordan? Interessentperspektivet Utvalg av 15 kommuner 23 selskaper 4 interessenter 45 intervjuer Annen dokumentasjon Forventninger til samfunnsansvar

Utvalg av kommuner og selskaper Oslo Moss Fredrikstad Hamar Stange Lillehammer Nord-Fron Drammen Kristiansand Stavanger Bergen Sykkylven Trondheim Bodø Hadsel Selskaper Miljø, teknikk og samferdsel VAR 7  Trafikkselskaper 2 Energi 10 Helse og velferd 2 Sykehjem Hjemmesykepleie Drift og utvikling 2 Boligselskaper Kultur og undervisning 0 Fokus: Basistjenester til innbyggerne

Samfunnsansvar i kommunale selskaper - status Samfunnsansvar har ingen høy prioritet Større fokus på effektivitet enn på samfunnsansvar Spesielt hos eierne Mange selskaper er opptatt av samfunnsansvar, men få utnytter det strategisk I liten grad en del av forretningsstrategien Omdømme og merkevarebygging er de viktigste motivene Langsiktig konkurransedyktighet Konkurranse om arbeidskraft

Samfunnsansvar er mer enn filantropi Samfunnsansvar er å ta hensyn til de økonomiske, miljømessige og sosiale konsekvenser av virksomheten i forhold til eiere, kunder, ansatte og andre interessenter. Det krever en forståelse for hvordan virksomheten påvirker det samfunnet de opererer i, og hvem de påvirker Samfunnsansvar har endret karakter Ikke bare “å gjøre godt” Fokus på bedriftens virkninger på samfunnet Integrert i forretnings- strategien Bedriftens virkninger Miljø Sosial Økonomi Eierne Kunder Ansatte Samfunn Leverandører

Samfunnsansvar i kommunal forretningsdrift Arbeidsmiljø Mangfold Like muligheter Medarbeiderutvikling Bruk av energi og ressurser Renere produksjon Sosial inkludering Kvalitet/brukermedvirkning Sikkerhet Avfallsminimering og gjenvinning Ansatte Kunder Opplæring Miljøkrav til leverandører Miljøhensyn Sosiale hensyn Nærings-utvikling Infrastruktur Eierne Bedrift Strategi for nye miljøutfordringer Samfunn Økonomisk resultat Sponsing Leverandører Etikk Ansatte Kontraktsvilkår Forretnings-metoder Eierne Kunder Lønnsvilkår Bonus Effektivitet Lønnsomhet Avkastning Verdiskapning Effektivitet Kvalitet God kunde- behandling Brukermedvikning

Samfunnsansvar – alle tjenesteområdene

Samfunnsansvar - energiselskaper

Samfunnsansvar – pleie og omsorg

Eierrollen – en ny utfordring Selskapene forventer utøvelse av eierskap Få kommuner har utviklet eierstrategier Få eiere uttrykker langsiktige forventninger til selskapene Kortsiktig gevinst prioriteres foran langsiktige hensyn Investeringsbehov og langsiktig forsyning vektlegges i mindre grad Behov for mer strategisk tenkning i oppnevnelsen av styremedlemmer Eierskapsutøvelse er en generell utfordring - ikke bare i forhold til samfunnsansvar

Eierne kan påvirke til samfunnsansvar Uttrykke konkrete forventninger og stille krav til ledelsen: Identifisere risiko og muligheter knyttet til samfunnsansvar Følge opp mål, strategier og handlingsplaner Hvilke verdier selskapet skal bygge på Relasjoner til interessenter Kartlegge kostnader og gevinster ved ulike valgalternativer Rapportere åpnet og gjennomsiktig Sammensetning av styret

Mål og strategier for samfunnsansvar Handlings - Måling og Kartlegge krav og forventninger Mål for samfunns-ansvar Strategier for samfunns-ansvar Kontroll planer for rapportering Rapportering til eierne av mål - samfunns - av mål - - oppnåelse ansvar oppnåelse - Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ansvar : Ledelsen Eierne Styret og Ledelsen Ledelsen Styret Styret ledelsen Engasjere i dialog med interessenter Indikatorer for måling Avveinining av mål Konkretisering Kommunikasjon med eiere og interessenter

Strategiske muligheter Selskapet må være tjent med å ta et samfunnsansvar Omdømme, merkevarebygging, rekruttering Markedet må verdsette samfunnsansvar Forskjeller på tjenesteområder Samfunnsansvar tas inn i bestillerrollen Eierne må kreve det Langsiktige hensyn Samfunnsansvar er “riktig” Men eierne må også begrense og prioritere selskapenes samfunnsansvar Er et samfunnsansvar like viktig for alle tjenester? Er det rimelig at alle selskaper skal ivareta et samfunnsansvar?