God stim! Sammen for økt gjennomføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet.
Kunnskapsskolen i buskerud
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Veien videre etter ungdomsskolen
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Bortvalg og kompetanse
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Videregående opplæring i Follo
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
Kompetanse for manfgfold
Betraktninger om gjennomføring
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Roar Sollied (V) Fylkesråd for utdanning
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
NY STRUKTUR.
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

God stim! Sammen for økt gjennomføring Svolvær 11 november 2016

Gjennomføring Gjennomføring defineres som å fullføre og bestå alle trinn i et fastsatt opplæringsløp, det vil si både opplæring i skole og i bedrift Nasjonal myndigheter måler gjennomføring ved å følge Vg1-kull gjennom fem år Elev-kullets status etter fem år presenteres i kategoriene fullført og bestått på normert tid fullført og bestått på mer enn normert tid (dvs fem år) i opplæring fem år etter påbegynt Vg1 fullført, men ikke bestått slutta / frafall Det siste kullet vi har tall for, begynte på Vg1 høsten 2010, og status ble gjort opp 1 oktober 2015:

Vi kommer sakte nærmere nasjonalt nivå

Store variasjoner mellom grupper, men alle går oppover

… og like store variasjoner mellom kommuner og regioner fullført og bestått i løpet av fem år

Nordland er et yrkesfagfylke Elever – særlig gutter – i Nordland velger yrkesfag i mye større grad enn resten av landet Kjønnsforskjellene forsterker seg ved at jenter på yrkesfag i større grad velger påbygging

16-åringene 97,8 prosent av alle 16-åringene i Nordland var i videregående opplæring 1 oktober 2015 Det er rundt 3 500 elever i Vg1, i underkant av 350 av disse tar året på nytt Av Vg1-elevene skoleåret 2014–2015 var det 324 som slutta i løpet av året eller som ikke fortsatte til Vg2 83 prosent fullførte Vg1 og fortsatte som normalt til Vg2

17-åringene 94,2 prosent av alle 17-åringene i Nordland var i videregående opplæring 1 oktober 2015 Det er rundt 3 200 elever på Vg2, om lag 250 tar året på nytt Litt over 1 800 Vg2-elever tar yrkesfag mens nesten 1 400 går studieforberedende 82,5 prosent av Vg2-elevene skoleåret 2015–2016 fullførte og bestod alle fag 3,8 prosent av Vg2-elevene slutta i løpet av skoleåret (dvs 129 elever)

Overgangen mellom Vg2 yrkesfag og Vg3 er den vanskelige overgangen – men det snudde høsten 2014!

Overgangen Vg2 yrkesfag til Vg3 per 1 okt 2015 i detalj

18-åringene Dette fører til at kun 87,5 prosent av fylkets 18-åringer var i videregående opplæring 1 oktober 2015

En dugnad for flere lærlinger og flere læreplasser Kommuner kan gjøre en innsats på to fronter: ved sjøl å ta inn lærlinger i kommunal virksomhet ved å påvirke lokalt næringsliv og lokale bedrifter

Lærlinger i helsefagarbeider er mest vanlig etterfulgt av lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget Men hva med kontor og administrasjon? institusjonskokk? IKT-servicefag? lærlinger i teknisk etat? byggdrifterfaget og feierfaget?

Frafall i videregående har mange ulike årsaker – og mange ulike løsninger Forskere har undersøkt de faktorene som har innvirkning på kompetanseoppnåing i videregående skole. Forenkla kan vi sortere frafallsårsakene i fire kategorier, men vi må være bevisst at disse ofte spiller sammen. Elever faller fra fordi  de har for svakt faglig grunnlag fra trinnet før (svake karakterer, mangler vurdering, stort fravær, svake grunnleggende ferdigheter, dårlige grunnskolepoeng, kort botid i Norge, mangelfulle norskkunnskaper) de mangler skoleengasjement (lav motivasjon, mangler ambisjoner, mistrivsel, skulk, skoletrøtt, har ikke fått førsteønsket sitt) de får ikke læreplass de sliter utafor skolen (vanskelige hjemmeforhold, familie, rus, dårlig helse, sjukdom, psykiske problem, økonomi og fattigdom, konflikter)

Takk for oppmerksomheten!