SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Advertisements

Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Forelesning 5: Dopplereffekten Relativitetsteori Partikkelfysikk
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Tall og algebra Matematikk 1T
Program Frokost serveres Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Retorikk.
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Lokal organisering STUDIELEDERE
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
Hvilke spørsmål har dere etter å sett denne rullen?
Resultat fra fokusgrupper Februar 2017
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
Informasjonsmøte
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
- Ladningenes rundreise
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
Algebra 3 Grunnskolelærerutdanningen 1–7, nett Matematikk 1, modul 2
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 10 Are Raklev.
Forelesning 9 Are Raklev.
Forelesning 27 Are Raklev.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 4. mai 2017
Litt historikk.
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Brevet til menigheten i Smyrna, Åp 2:8-11
Utskrift av presentasjonen:

SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur Oversikt over arbeidet hittil og planer for veien videre

Utgangspunktet: Build a Ladder to the Stars (1) UiOs Strategic Advisory Board om «Governance» (styring) For SAB har «Governance» to hovedkomponenter – organisasjonsstruktur og beslutningsprosesser Sentralisering (organisasjonsnivå) Høy Beslutningsevne Gjennomføringsevne (Intern) legitimitet (Lokalt) engasjement Lav Konsentrasjon (beslutningstakere) Lav Høy Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Utgangspunktet: Build a Ladder to the Stars (2) Utvalgte sitater To find the optimal balance [kfr. dimensjonene på forrige lysark] is crucial to effective strategy development and implementation The ‘right balance’ is not a matter of choosing one uniform governance structure to fit all the university’s activities, but of choosing the right governance structure for each specific activity or programme A university’s governance structure must always serve the university’s fundamental mission: education and research UiO cannot continue to use its present uniform approach. It must find the right mode of governance for each specific division, programme, initiative or activity Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Arbeidsgruppe 4 – mandat (utdrag) Foreta en selvstendig vurdering av behovet for endringer eller presiseringer når det gjelder roller, myndighet og ansvar på ulike nivåer For tre nærmere spesifiserte formål Vurdere om de behov som springer ut av A tilsier Endringer i noen deler av UiOs organisasjons- og styringsstruktur At institusjonen bør søke om økt autonomi på noen områder eller kan/bør utnytte sitt eksisterende handlingsrom på en annen måte enn tidligere At det bør gjøres endringer i beslutningsarenaer som sikrer de faglig ansatte medbestemmelse i å forme sine fags utvikling At UiO bør definere rammer og vilkår for den enkelte vitenskapelige ansatte annerledes enn i dag – innenfor de avtaler og lover som regulerer betingelsene i dag Arbeidsgruppen skal foreta en samlet gjennomgang av utfordringene ved dagens organisasjons- og styringsstruktur, begrunne behovet for endringer slik gruppen ser det og – så langt mulig – presentere alternative endringsmuligheter, sammenhenger og konsekvenser Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Implikasjoner for arbeidsorganisering Begynne bredt og åpent: UiOs strategi, SAB-rapporten, rapportene fra de andre arbeidsgruppene, orienteringer om status på viktige områder, supplert med enkelte egne høringer Nyttiggjøre oss gruppemedlemmenes kompetanse gjennom forberedende arbeid i mindre undergrupper Nyttiggjøre oss forskningsbasert kompetanse om utenlandske universiteter Fase 2 (som begynner nå): Mer inngående gjennomgang av (de viktigste) innspillene fra de tre andre arbeidsgruppene, med konkluderende drøftinger også for spørsmål belyst gjennom egne initiativ i fase 1 Her vil føringer fra styringsgruppen kunne gi viktig veiledning med hensyn til videre prioritering av oppgaver Prosessen skal være åpen i den forstand at materiale vi utarbeider legges ut på UiOs nett (dog slik at vi har lov til å ”kladde ferdig” først…) Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Viktige overgripende observasjoner og konklusjoner Arbeidsgruppe 3 Det må implementeres mekanismer som sikrer samhandling mellom UiOs tre øverste nivåer slik at institusjonelle strategiske prioriteringer gjenspeiles i grunnenhetenes ressursprioritering. Uten at UiO lykkes med dette er det hensiktsløst å forsøke å drive en samlet innsats for heving av forskningskvaliteten (kursiv AU) Viktige samarbeidspartnere (høring, Arbeidsgruppe 4) UiO fremstår som en samarbeidspartner med høyt kunnskapsnivå, og samarbeidet med enkelt-forskere og forskningsgrupper fungerer stort sett godt, til dels meget godt. På institusjonsnivå preges imidlertid samspillet av en del hemmende faktorer. UiOs beslutningsstruktur oppleves som utydelig og vanskelig å forholde seg til. Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

”Verktøykassen” (sterkt forenklet) Overordnet styring (ledelse) Operativ ledelse Organisering (Plassering av myndighet og ansvar; prosedyrer) Pilene indikerer koplinger mellom disse hovedelementene Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Illustrasjon (1): Råd fra arbeidsgruppen for utdanningskvalitet Tiltak Overordnet styring Operativ ledelse Organisering Etablere en overordnet visjon for utdanning ved UiO * * * * * (*) Fokus på førsteårs-studenten (mottak m.v.) * * (*) Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Illustrasjon (2): Innspill fra høring med nettverket av SFF-ledere Ønske: Videre fullmakter for tilsetting og lønnsfastsettelse, særlig for å hindre sendrektighet – som ofte fører til at vi mister de beste og mest attraktive Overordnet styring (ledelse) Operativ ledelse Organisering Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Illustrasjon (3a): Valg av dekan / prodekan (SV) H-2014 og V-2015: Åpen diskusjon om prosedyre (valg eller tilsetting) for utpeking av dekan / prodekan Vinteren 2015: Rådgivende avstemning: Meget klart flertall for valg Februar 2015: Fakultetsstyret stadfester formelt avstemningsresultatet Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Illustrasjon (3b): Valg av dekan / prodekan (SV) Åpen diskusjon om valg eller tilsetting av dekan / prodekan Rådgivende avstemning: Meget klart flertall for valg Fakultetsstyret stadfester formelt avstemningsresultatet Valg er en av to aktuelle hovedprosedyrer for utpeking av ledere. Innenfor denne hovedprosedyren kan reglene variere betydelig med hensyn til bl.a. valgbarhet, stemmerett, og valgordningen for øvrig Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Illustrasjon (3c): Valg av dekan / prodekan (SV) Åpen diskusjon om valg eller tilsetting av dekan / prodekan Rådgivende avstemning: Meget klart flertall for valg Fakultetsstyret stadfester formelt avstemningsresultatet Valg er en av to hovedprosedyrer for utpeking av ledere. Innenfor denne hovedkategorien kan reglene variere med hensyn til bl.a. valgbarhet, stemmerett, og valgordning for øvrig SAB: Much has changed in UiO’s culture the last 4-5 years both in terms of initiatives and mind-sets. However, we find that UiO is still largely inward-looking (p.15) Fast tilsatte i minst halv vitenskapelig stilling ved fakultetet er valgbare til vervet som dekan / prodekan (Reglement for tilsetting og valg av ledere ved fakulteter og institutter, §6) Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar

Hjelp til avklaring av prioriteringer for arbeidsgruppens videre arbeid Spørsmål styringsgruppen anser for tilstrekkelig avklart (gjennom andre prosesser) eller uaktuelle for videre oppfølging (eksempelvis som følge av at handlingsrommet er begrenset) Tilnærming til kontroversielle spørsmål Arbeide i retning av en felles forståelse av hva som kjennetegner en ”god” løsning? Eksempelvis: bestemmelser om valgbarhet på dekan- og instituttledernivå Hvis åpning for kandidater utenfra, prosedyrer som ikke (tungt) diskriminerer kandidater utenfra Mer generelt: Det kan finnes mer enn én løsning som tilfredsstiller et nærmere spesifisert sett av kriterier Arild Underdal, 19.10.2015 SAB-4: Innledning styreseminar