Sterk tilbakegang for papiravisene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Advertisements

EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Noen tanker om ny Avisundersøkelse Helge Holbæk-Hanssen Mediebedriftenes Landsforening Standardiseringskonferansen januar 2008.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Våler kommune, Hedmark Opinion AS Juni 2016.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Dyreslagene.
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
Lesing av magasiner 2016 (MU 17/1)
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Store forskjeller i arbeidsledighet
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Lesing av magasiner 2017: Stabilt magasinmarked
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Lesing av magasiner 2017/2018: Stabilt magasinmarked
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
2: Slik blir annonsørene totalkunder, v/ Anne Berit Omdal, Strandbuen
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Oppsummering og informasjon om TVOV-undersøkelsen
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Sterk tilbakegang for papiravisene Avislesing 2015/2016: Sterk tilbakegang for papiravisene Knut-Arne Futsæter @Futsaeter 20.09.16

Forbruker & Media Forbruker & Media (F&M) er den eneste multimedie-undersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, web-TV, tekst-TV, Internett, mobilt medieinnhold, magasiner, fagblader, direkte reklame og kino. F&M gir mulighet til å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for reklamebyrå, kommunikasjonsbyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. Totalt er 50.977 personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon (CATI) i perioden 29.06.15 - 03.07.16 (2015/2016, 16/2). Tallene for denne rapporteringen (2015/2016, 16/2) er sammenlignet med forrige periode 30.06.14 – 28.06.15 (2014/2015, 15/2). 1% av befolkningen tilsvarer 44.636 personer 12 år eller eldre. Alle lesertallene gjelder for alle avisenes utgaver. Tallene for f.eks. VG og Aftenposten, som utgis syv dager i uka, er altså mandag-søndag. Informasjon om metode finnes her: http://www.tns-gallup.no/tns-innsikt/slik-males-lesertall-for-papiravisene

Innføring av nye vekter i F&M fra høsten 2016 Vekting av utvalgsundersøkelser og mediemålinger Fra høsten 2016 (16/2) blir det innført nye vekter for alle rapporteringer fra F&M. Man vekter for å få utvalgsfordelingen så lik universet som mulig på kjennetegn som er viktige for det fenomenet vi måler. F&M har som andre utvalgsundersøkelser skjevheter mht. utdanning, og fra 16/2 vil F&M derfor bli vektet for utdanning. Alle de offisielle mediemålingene blir kontinuerlig evaluert i forhold til hvilke vekteprosedyrer som er mest optimale. Mindre justering foretas jevnlig. De offisielle målingene for papiravisene inngår i F&M. F&M er en multimedial undersøkelse som også leverer lokale offisielle data, og den inneholder spørsmål om forbruk av varer og tjenester. Endringer av vektene i F&M er derfor mer komplisert enn for de separate mediemålingene. F&M vektes nå for geografi, alder, kjønn og utdanning. Effekter av nye vekter De nye vektene har ubetydelig effekt for de aller fleste av mediene som måles. Når det gjelder de offisielle lesertallene for papiravisene, vil kun 13 av de over 150 målte avistitlene oppleve endringer som forklares ved innføring av nye vekter. De aller fleste lesertallene blir derfor ikke påvirket ut over normale statistiske svingninger. De avisene som kjennetegnes ved at de har relativt sett mange lesere med høyere utdanning, vil oppleve til dels sterkt reduserte lesertall som kan forklares med innføringen av nye vekter. Dette gjelder følgende aviser: Aftenposten, Dagsavisen, Dagens Næringsliv Finansavisen, spesielt for Morgenbladet, Klassekampen og Vårt Land. Kantar TNS vil derfor ikke lage de vanlige sammenligningene for endringer som vi pleier å gjøre.

Sterk tilbakegang for papiravisene 51% leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag (mandag-søndag). 54% leser minst en avis på hverdager. Vi leser i snitt 0,8 papiraviser daglig. Av de 154 avistitlene som ble rapportert, har bare 6 titler fått flere lesere, og 93 aviser har fått færre. Samlet sett er det en tilbakegang på 10,8% fra 2014/2015 til 2015/2016. De 136 lokal- og regionavisene, som har under 60.000 lesere, har samlet sett en tilbakegang på 8,9%. 10 titler har fått flere og 62 færre lesere. Avisenes målte nettaviser i F&M øker med 3,9% fra 2014/2015 til 2015/2016. De målte mobile tjenestene til avishusene i F&M holder seg stabile (-0,7%) fra 2014/2015 til 2015/2016. Flere av mediehusene opplever en utflating, og i snitt er det en tilbakegang på 2,5%.

Medieutviklingen 1960 – 2015/2016 Prosent Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2015/2016. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Mobilt innhold gjelder alle norske mobile utgaver som er målt i F&M, både fra aviser, TV og andre.

Daglig dekning for papir- og nettaviser: 1960 – 2015/2016 Prosent Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser 1961-2015/2016. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M. Nettaviser gjelder alle digitale plattformer (mobil, nettbrett og desktop).

Antall leste papiraviser Kilde: Forbruker & Media.

Indekserte endringer i forhold til år 2000 (brutto) Prosent Kilde: Forbruker & Media. Sammenlignbare standard titler, unntatt bilag og helgeutgaver, som er målt i hele perioden. Brutto tall i tusen.

Norges største papiraviser Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Papir, nett og mobil: VG Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Papir, nett og mobil: Dagbladet Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Papir, nett og mobil: Aftenposten Antall i tusen Kilde: Forbruker & Media.

Forholdet mellom opplag og faktisk lesing Det finnes ikke noen direkte og absolutt sammenheng mellom opplag (trykte og godkjente eksemplar) og faktisk lesing (målt gjennom spørreundersøkelser). Generelt kan man si følgende: Abonnementsaviser har færre lesere per eksemplar enn løssalgsaviser og jobbrelaterte aviser som DN og Finansavisen. Gratis flydistribusjon, fulldistribusjon i enkelte kommuner på enkelt dager vil medføre at forholdet mellom lesing og opplag ikke alltid er konstant. Aviser som jobber med å holde opplaget oppe gjennomfører ofte markedstiltak som gir flere lesere, men ikke nødvendigvis tellende opplag. Gratisaviser har desidert færrest lesere per eksemplar, da de som mottar en avis gratis ikke vil lese avisen like ofte og grundig som de som betaler for den selv. Nr.2 aviser har nesten alltid relativt sett høyere antall lesere per eksemplar enn nr.1 aviser. Mange leser nr.2 avisen gratis på jobb eller hos naboen. Endring av format og antall legg i en avis kan øke tilgjengeligheten og muligheten for at flere kan lese samme eksemplar. I noen tilfeller kan opplagsendringene være større enn endringene i lesertallene. F.eks. kan mange av de som slutter å abonnere/kjøpe avisen, likevel lese den ved å låne avisen. Dvs. at det på kort sikt kan være et etterslep i antall lesere per eksemplar ved endringer. I andre tilfeller kan lesertallet relativt sett (i prosent) falle mer enn opplaget ved at for eksempel færre personer i en husstand eller bedrift leser avisen selv om den er tilgjengelig. http://www.tns-gallup.no/tns-innsikt/slik-males-lesertall-for-papiravisene

Feilmarginer Antall intervju Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 15% med 45.000 intervju, ligge mellom 19,6% og 20,4%. Feilmarginen er her altså +/- 0,4%, som tilsvarer +/- 15.000 personer (1% av befolkningen svarer til 44.182 personer). Lokalaviser, som har betydelig lavere antall intervju – ofte rundt 1.000, har relativt sett langt høyere feilmarginer. Antall intervju 1/99% 3/97% 5/95% 10/90% 20/80% 30/70% 40/60% 50/50 % 100 2,0 3,3 4,3 5,9 7,9 9,0 9,6 9,8 200 1,2 2,4 3,0 4,2 5,5 6,4 6,8 6,9 400 1,0 1,7 2,2 3,0 3,9 4,5 4,8 4,9 800 0,6 1,2 1,5 2,1 2,8 3,2 3,4 3,5 1000 0,6 1,1 1,4 1,9 2,5 2,8 3,0 3,1 1200 0,6 1,0 1,2 1,7 2,3 2,6 2,8 2,9 2500 0,4 0,6 0,9 1,2 1,6 1,8 1,9 2,0 3000 0,4 0,6 0,8 1,1 1,5 1,7 1,8 1,8 10000 0,2 0,3 0,4 0,6 0,8 0,9 1,0 1,0 0,1 0,1 0,2 0,4 0,4 0,5 0,5 0,5 45000 0,1 0,2 0,2 0,3 0,4 0,4 0,5 0,5 http://www.tns-gallup.no/tns-innsikt/slik-males-lesertall-for-papiravisene