Retorikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Advertisements

Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Forelesning 5: Dopplereffekten Relativitetsteori Partikkelfysikk
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Tall og algebra Matematikk 1T
Program Frokost serveres Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Lokal organisering STUDIELEDERE
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
Hvilke spørsmål har dere etter å sett denne rullen?
SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur
Resultat fra fokusgrupper Februar 2017
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
Informasjonsmøte
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
- Ladningenes rundreise
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
Algebra 3 Grunnskolelærerutdanningen 1–7, nett Matematikk 1, modul 2
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 10 Are Raklev.
Forelesning 9 Are Raklev.
Forelesning 27 Are Raklev.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 4. mai 2017
Litt historikk.
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Brevet til menigheten i Smyrna, Åp 2:8-11
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk

Dagen i dag Tankekart om retorikk Innledning – hva er retorikk og retoriske begreper Jobbe i grupper med retorikk

Mål for timen Kompetansemål: bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og framføre sammensatte tekster Læringsmål: Elevene skal bli trygge på bruken av de retoriske begrepene. Elevene skal kunne bruke retorikken til å produsere og fremføre en sammensatt tekst

Hva er retorikk? https://www.youtube.com/watch?v=VBe_guezGGc Hva ser vi her? Hvordan kommer han seg unna ved hjelp av måten han ordlegger seg på? Hva sier han og sier han ikke?

Hva er retorikk? Kunsten å overbevise En måte å bruke språket på Overtalelse

Retorikkens historie Antikkens hellas Aristoteles Retorikk i hverdagen

Kairos Den retoriske situasjonen Påtrengende problem Retorisk publikum Tvingende omstendigheter

De tre appellformene Etos - troverdighet Logos - logisk argumentasjon Patos - følelser Retorikk i hverdagen: ”Alle vennene dine får dra på vg-lista i Oslo. Du har strenge foreldre. Hvordan skal du klare å overbevise dem om at du bør få lov til å dra?

Eksempler på argumentasjon Du må framstå med troverdighet (etos): ”Det gikk fint sist jeg var i Oslo, og dere vet at dere kan stole på meg” Videre må det være fornuft i det du sier (logos):” Jeg betaler toget, bensin og mat selv.” Til slutt kan du spille direkte på følelser (patos):” Tenk på da dere selv var unge. Det er ikke gøy å være den eneste som ikke får lov å dra. Alle vennene mine skal jo”.

Ser dere bruk av etos, logos og patos i dette bildet?

KAHOOOT https://play.kahoot.it/#/lobby?quizId=dc8b46f7-a757- 4830-b5e6-7e7efdc24ca6

Oppgave Jobb i grupper. Jeg deler inn. Bruk Creaza til å lage en sammensatt tekst der dere tar i bruk de retoriske begrepene. Dere skal vise til at dere forstår hva retorikk er, hva det brukes til og eksempler på hvordan de retoriske virkemidlene kan se ut i praksis. Mot slutten av økten skal alle gruppene fremføre sin sammensatte tekst. Tips: Bruk gjerne internett til å sette dere inn i hva retorikk er(NDLA, lærebok, nrkskole osv.).. Dere kan også bruke powerpointen til å repetere de ulike begrepene.