Forkurs Systemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Du har to øyne.
Advertisements

Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
DOMMERMANUAL TEMA NORDEN NM 2016 Trondhjem mars.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Økt 2 Analyser ei lampe.
Elektrisk krets og ledning
Elektrisk krets og leidning
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Hvordan virker en bryter?
Økt 3 Lyspæra.
Økt 3 Lyspæra.
Legg elektrisk anlegg i et modellrom
Økt 2 Analyser ei lampe.
Økt 4 Strøm og motstand.
Forkurs System.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Introduser elektrisitet
Introduser elektrisitet
Hvilke materialer leder strøm?
Legg elektrisk anlegg i eit modellrom
Økt 12 Møt en elektriker.
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Kva materiale leier straum?
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Økt 4 Straum og motstand.
Oppgave 5, side 108: Min stol – stolen min
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Omgrepslæring B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Gruppeoppgaver.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Eine og Andri på viktig oppdrag
«Å være sin egen bestevenn»
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Forkurs Systemer

Tenk-par-del Hva er et system? 1. Tenk i ett minutt. 2. Diskuter med naboen i ett minutt. 3. Del i plenum.

Mystisk system

Tenk-par-del Hvordan tror du det mystiske systemet virker? 1. Tenk i ett minutt. 2. Diskuter med naboen i ett minutt. 3. Del i plenum.

Tenk-par-del Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til? 1. Tenk i ett minutt. 2. Diskuter med naboen i ett minutt. 3. Del i plenum.

Kirsebærsteinuttaker Brukes til å ta steiner ut av kirsebær Håndtak som kan presses ned Nåla stikkes inn i kirsebæret Kopp der kirsebæret ligger Og steinen kommer ut gjennom hullet

Begrepsveggen Oversikt over det klassen lærer i naturfag System

Funksjon Hva noe gjør eller hva det brukes til. Hva er funksjonen til en gaffel? Hva er funksjonen til kirsebærsteinuttakeren?

Funksjon er hva noe gjør eller hva det brukes til.

Observere Hva betyr å observere? Bruke en eller flere av sansene for å undersøke noe nærmere. observere se, lukte, høre, smake, føle

Hva observerte du ved kirsebærsteinuttakeren som hjalp deg å finne ut hvilken funksjon den har? Hvordan jobber delene sammen?

Et system er satt sammen av deler som jobber sammen. Hva er et system? Et system er satt sammen av deler som jobber sammen.

Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel?

Hvilke deler består en sparkesykkel av? Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel? Hvor i teksten fant du informasjon?

Alle delene i et system har hver sin funksjon.

Hva om hjulet hadde en annen form? Ville funksjonen være den samme? Kunne hjulet ha rullet hvis det var firkantet? Hva om hjulet var slapt som en gummistrikk?

Delens form kan hjelpe den å fungere som den skal.

Hvorfor er en sparkesykkel et system? Består sparkesykkelen av flere systemer? Hvilke?

Hvorfor er det nyttig å tenke på noe som et system? Lettere å forstå formen og funksjonen til hver del. Lettere å forstå hvordan delene jobber sammen.