Program 08.30 Frokost serveres 09.00 Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Advertisements

Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Forelesning 4 Are Raklev.
Den epigenetiske klokken
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
AST En kosmisk reise Forelesning 2:
Forelesning 5: Dopplereffekten Relativitetsteori Partikkelfysikk
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Tall og algebra Matematikk 1T
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Retorikk.
Arbeidsmiljøkonferansen
Forelesning 8 Are Raklev.
Ny Risenga skole - plassering
De indre planetene og månen – del 2:
Matematikk i skole og lærerutdanning
(oraciones condcionales)
Lokal organisering STUDIELEDERE
Påskeminicamp kunstløp 8-10 April i Tromsø.
Presentasjon NIFs lov- og organisasjonsseminar
Hvilke spørsmål har dere etter å sett denne rullen?
SAB Arbeidsgruppe 4 – organisasjons- og beslutningsstruktur
Resultat fra fokusgrupper Februar 2017
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule
Bransjeforum for handel, service, kultur og reiseliv
Informasjonsmøte
MULTIFUNKSJONSHALL DRAMMEN
Norsk dødelighet og RISK-arbeidet
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Lecture 10.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Val av framandspråk på Xxxx vidaregåande skole Programfag (Vg2 og Vg3)
Steg 1: Valg av programområde til Vg2 og Vg3 På Xxxx videregående skole kan du velge blant disse programområdene: -Realfag -Språk, samfunnsfag og økonomi.
Østensjøvannet. Det virkelig levende vassdraget.
Fagkonferansen om karriereveiledning 3.og4.mai 2017.
Student-IT våren 2001 Studenter og IT ved Universitetet i Oslo
Tiltakskostnader for elbil
Forelesning 28 Are Raklev.
- Ladningenes rundreise
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Krefter og trafikk Gjere reie for omgrepa fart og akselerasjon
Algebra 3 Grunnskolelærerutdanningen 1–7, nett Matematikk 1, modul 2
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
NORDSTRAND IDRETTSFORENING
Overføringsflyktninger
Forelesning 13 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 10 Are Raklev.
Forelesning 9 Are Raklev.
Forelesning 27 Are Raklev.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 4. mai 2017
Litt historikk.
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Brevet til menigheten i Smyrna, Åp 2:8-11
Utskrift av presentasjonen:

Program 08.30 Frokost serveres 09.00 Velkommen og introduksjon til dagens tema Heidi Pedersen, Stipendiat, NTNU Svein Bergem, Stipendiat, Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser 09.20-09.55 «Medvirkning og erfaringer fra et brukerperspektiv» Anders Nupen Hansen, Bruker 09.55-10.15 Pause med påfyll 10.15-10.50 «Hvilke muligheter har vi for brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpmidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen i praksis?» Randi Kalleland, Seniorrådgiver og fagansvarlig, bevegelse 10.50-11.15 Dialog og diskusjon 11.15-11.30 Oppsummering Anders Midtsundstad, Seniorrådgiver, Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser

Aktivitetshjelpemidler kunnskap og deltakelse Tilknyttet Nord universitet Ansatt v/Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser Finansiert av Stiftelsen Sophies Minde Hovedmål: Generere kunnskap om hvordan aktivitetshjelpemidler kan gjøres til et mer effektivt virkemiddel for å oppnå mer deltakelse i en aktiv fritid for barn og unge med funksjonsnedsettelser Fokusere på hva slags kunnskap ulike aktører (tjenesteytere, formidlere, brukere, ledsagere) har knyttet til aktivitetshjelpemidler Avgrensninger

Studier: 1.Landsdekkende survey for å kartlegge kunnskap- og kompetansenivå og behov knyttet til aktivitetshjelpemidler blant ulike aktører i landets kommuner Fysio-/ergoterapitjenesten, skoler og frivillige lag og foreninger Interessante funn: mangler kjennskap til akthm som finnes, få typer akthm som blir brukt, informasjon knyttet til akthm er lite tilgjengelig, kjennskap til at profesjonelle kan søke akthm 2. Studie som fokuserer på de ulike aktørenes kunnskap og kompetanse Intervju Et utvalg kommuner 3. Studie som fokuserer på brukernes erfaringer (deltakelsesaspektet) Intervju og observasjon Brukerne selv og deres nettverk (familie, venner, etc.)

Bruk av velferdsteknologi for økt aktivitet og deltakelse blant personer med nedsatt funksjonsevne Ansatt ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU Hovedmål: Bidra til økt kunnskap om hvordan aktivitetshjelpemidler kan gi økt aktivitet og deltakelse i hverdagslivet til personer med nedsatt funksjonsevne, med et spesielt fokus på fysiske fritidsaktiviteter. Intervju av brukere i alderen 18 – 67 år Intervju av ansatte ved NAV hjelpemiddelsentralene og den kommunale ergo- og fysioterapitjenesten Dokumentstudier av søknader og vedtak på eller avslag på aktivitetshjelpemidler

brukermedvirkning i tildelingsprosessen Studien ser på brukermedvirkning i selve tildelingsprosessen, på hvordan medvirkning har betydning for at et aktivitetshjelpemiddel tas i bruk, og hvordan slike hjelpemidler kan bidra til økt fysisk aktivitet og deltakelse for den enkelte ut fra personspesifikke og kontekstuelle forhold.

Målsettinger for brukermedvirkning Respekt for brukeren som menneske og enkeltindivid, og gi brukeren mulighet til medvirkning og innflytelse på egen sak Det handler om service, respekt, informasjon, tilgjengelighet, kompetanse og et godt tilpasset tjenestetilbud På individnivå skal den enkelte bruker aktiviseres og ansvarliggjøres i forhold til sin egen situasjon På systemnivå skal det være kontakt med ulike brukerorganisasjoner gjennom brukerutvalg (St.prp. nr. 46 (2004-2005), Ekspertutvalg på hjelpemiddelformidling 2017)

https://blog. medisin. ntnu https://blog.medisin.ntnu.no/det-er-en-menneskerett-a-fa-bruke-den-kroppen-en-har/#more-15434

https://youtu.be/QepBR u3Ej4A