Opptakskrav til master i pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Advertisements

Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Velkommen til Program for religionshistorie og kulturhistorie
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Valg av programområde og fag til Vg2
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Allmøte for språkprogrammet Informasjon om studieløp og emnevalg Valg av programutvalg.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)
Kvalifisert til ph.d.-opptak?
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Fra cand.act til cand.scient til Master
Velkommen til bachelor og årsenhet i idéhistorie!
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Velkommen til bachelor i klassiske språk
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
C-krav for opptak til master
Studiespesialisering
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Informasjon - rådgiversamling
Førstelektorprogram ved UiT
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Tone Milde Seniorrådgiver
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Videregående opplæring for voksne
Ny episode av gjennomføring og frafall
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
Trenger du trådløst nett/wifi?
Utskrift av presentasjonen:

Opptakskrav til master i pedagogikk To kategorier søkere- de med Ba fra oss og søkere med ekstern grad

Opptakskrav til master i pedagogikk Generelle opptakskrav for UiO: generell studiekompetanse fullført bachelorgrad eller tilsvarende utdanning en faglig fordypning fastsatt av programmet et vektet karaktersnitt i fordypningen på minst C for bokstavkarakterer, eller 2.7 for tallkarakterer

Fordypning -dagens ordning Krav til faglig fordypning i bachelor- eller cand.mag-graden: bachelorgrad i kultur- og samfunnsfag med fordypning i pedagogikk fra UiO fritt sammensatt bachelorgrad med 80-gruppe i pedagogikk fra UiO tilsvarende bachelorgrad fra andre læresteder Tidligere versjoner av 80-gruppen med andre emnekombinasjoner godkjennes også. Søkere med bachelorgrad fra andre institusjoner må tilfredsstille de samme kravene til faglig fordypning.

Fordypning PPR- dagens ordning Krav til faglig grunnlag i bachelor- eller cand.mag-graden: 80-gruppe i pedagogikk fra UiO og 40-gruppe i pedagogisk-psykologiske emner det kreves også at semesteroppgaven på PED3000/PED3001 må være skrevet innenfor området "Læring og utvikling". De to faglige fordypningene (80-gruppe og 40-gruppe) utgjør opptaksgrunnlaget. Søkere med bachelorgrad fra andre institusjoner må tilfredsstille de samme kravene til faglig fordypning.

Hva er «fordypningen» i ny studieordning? Det bestemmer vi, men det må være på minst 80 studiepoeng i følge UiOs regler. Må være med: 90-gruppen. Kan være med: emnegruppen 40/70 stp. Hvis den er med- skal de ulike emnegruppene knyttes til studieretningene? Skal det være krav om bestemt fordypning i bacheloroppgaven knyttet til studieretningene? Emner som ikke teller i beregning av karakter: Exphil, exfac, frie emner (til sammen maks 50 stp).

Flere muligheter- ulike konsekvenser

Konsekvenser av å kreve spesifikke emner i opptaksgrunnlaget For interne søkere: valg av emnegruppe kan ekskludere valgmuligheter på master. Det kan føre til skjevhet i studentenes valg eller at de bruker ekstra tid på å kvalifisere seg til flere masteralternativer. (min. ett semester) Hvis bacheloroppgaven også knyttes til opptakskrav, må de kanskje skrive oppgaven flere ganger uten å få nye studiepoeng. For eksterne søkere: Det vil bli etterspørsel etter et tilbud der søkere kan kvalifisere seg. Vi må avklare hvordan et slikt tilbud skal gis og hvordan studenter kan få opptak til det. (eksempel årrstudium, fritt emne/40-gruppe)

Utdanninger fra andre læresteder- dagens ordning Fullført bachelor med godkjent fordypning i pedagogikk fra det aktuelle lærestedet: Stiller likt som våre studenter eller må det være faglig vurdering av innholdet? (jfr psykologi) Bachelor i spesped fra UiO: stiller likt som våre studenter. Andre sped/ped grader vurderes. (Kun KDL)Bachelor med faglig fordypning innen samfunnsvitenskap, humaniora, informatikk eller pedagogikk. Vurderes i dag individuelt. Ulike lærerutdanninger, inkludert faglærere og barnevernspedagogier: Blir i dag sett som kvalifisert på lik linje med de som har bachelor med fordypning på minst 80 stp i pedagogikk.

Opptaksgrunnlag som vi må ta stilling til for hver studieretning på master i pedagogikk Grunnutdanning Generell regel – må vurderes hva som skal gjelde- oversikten er basert på dagens krav. Eventuelle tilleggskrav- Fullført bachelor med godkjent fordypning i pedagogikk fra det aktuelle lærestedet:   Stiller likt som våre kandidater Eventuelt må det være faglig vurdering av innholdet? (jfr psykologi ) Bachelor i spesped fra UiO stiller likt som våre kandidater? Må avklares- Andre grader med spesialpedagogikk eller kombinasjoner av sped/ped Individuell faglig vurdering Basert på individuell vurdering Bachelor med faglig fordypning innen samfunnsvitenskap, humaniora, informatikk eller pedagogikk. (KDL) Vurderes individuelt. Basert på individuell vurdering. Må ha kriterier for individuell vurdering. Allmennlærer/grunnskolelærer kvalifisert på lik linje med de som har bachelor i pedagogikk/ med godkjent fordypning i pedagogikk. avhengig av om emnegruppen inngår i opptakskgrunnlaget. Førskolelærer/barnehagelærer Barnevernspedagog Faglærer (f.eks. forming, dans,musikk) Lærer med PPU