I den prosessorienterte organisasjon spør man

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Prosessutvikling med RIS® Prosesser og prosesstankegangen
Lederutvikling og skreddersøm
Prosesstyring som styringsverktøy
Innføring i hovedmodulene
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
IKT Orkide Ledelse og Skole
Forbedringsprosjektet
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
8 Mål og strategier Påstandene:
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Hva er en artikkel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Verktøy for å kartlegge holdninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Identifisere behov – og etablere krav
Forretningsprosjektplan
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Prosesskartlegging - Tegne flytskjema
Årets norske Leanprosjekt
Asker - mulighetenes kommune
hvordan kan det gjennomføres?
Estetiske virkemidler
Årets norske Leanprosjekt
Årets norske Leanprosjekt
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Årets norske Leanprosjekt
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Årets norske Leanprosjekt
Nå er de revidert!.
Årets norske Leanprosjekt
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

I den prosessorienterte organisasjon spør man Hva produserer vi? Hvordan samarbeider vi internt for å frambringe produktene våre? Hvem er kundene til det vi produserer? Hvordan behandler vi kundene våre? Prosessorientering betyr å rette fokuset på hvordan medarbeidere fra ulike enheter samarbeider om felles oppgaver.

Prosessperspektivet betyr At fokus er rettet mot kundene, kundenes behov og de prosessene som produserer de produktene og tjenestene som tilbys. At hver prosess er beskrevet og gjort kjent. At hver prosess har en prosesseier. At samspillet og grenseflatene mellom prosessene er definert og etablert. At det settes mål for ytelse og resultater for prosessene. At måloppnåelsen overvåkes og evalueres. At prosessene og samspillet mellom dem videreutvikles kontinuerlig.

Definisjon av prosess Det flere personer fra ulike enheter i organisasjonen til sammen utfører for å behandle en sak fra den oppstår til den er ferdigbehandlet og overlevert kunden, inklusiv de ressurser som benyttes og de regler som regulerer behandlingen, omtaler vi som prosess

Arbeidsmodell som viser hvilke elementer en prosess består av

Arbeids- og informasjonsflyten En samling av roller som samarbeider om å nå et mål

Prosessmodellering - formål Når vi har behov for å få etablert en felles forståelse av nåsituasjonen. Når vi skal dokumentere prosessen. Når vi skal analysere prosessen med tanke på forbedring. Når vi skal utforme en ny utgave av prosessen. Når vi planlegger implementeringen av den nye prosessen for å klargjøre forskjellen mellom dagens situasjon og ønsket situasjon. Når vi forvalter en prosess, gjerne som en del av et system for kvalitetsstyring.

Modelleringsteknikk Består av: Karakteriseres ved: et sett med regler for å lage og for å lese grafiske modeller Karakteriseres ved: de forholdene fra virkeligheten som den gjør det mulig å beskrive, de symbolene som den bruker for å fremstille disse komponentene, og den layoutmessige utformingen som modellen skal ha Baseres på et perspektiv: Perspektivet styrer hvilke forhold fra virkeligheten som regnes som betydningsfulle, og hvilke man ikke bryr seg om

RIS-teknikken Den synliggjør hvilke roller som er involvert i prosessen. Den synliggjør hva hver enkelt rolle utfører. Den synliggjør hvilke relasjoner det er mellom de ulike rollene. Den synliggjør hva som overleveres fra en rolle til en annen.

Rolle

Aktivitet

Overlevering

Samhandling

Utforming

Valg

Gjentakelse

Bruk av tekst Navngi rollene Beskrive aktivitetene som utføres Beskrive et objekt Beskrive på hvilken måte et objekt overleveres fra en rolle til en annen -mekanismen Beskrive betingelse for å avslutte en gjentakelse

Typer av aktiviteter Aktivitet:

RIS Basic og RIS Advanced Rolle Aktivitet Overlevering Samhandling Valg Gjentakelse (Objekt) RIS Advanced Virksomhet Prosess Tilstand Synkronisering Nummerering Kommentar

Virksomhet

Prosess

Tilstand

Nummerering

Synkronisering

Kommentar

IPO-modell: eksempel fra en innkjøpsprosess

Metode for IPO-modellering Identifiser aktivitetene Kan utelates dersom det allerede foreligger en RIS-modell Identifiser avleverende og mottakende enheter Påfør i modellen hvilke enheter som prosessen mottar noe fra, og hvilke den leverer noe til Identifiser overleveringene Påfør hva som mottas og hva som leveres for hver av enhetene i omgivelsene. Hva må prosessen motta fra andre for at den skal kunne produsere sine resultater? Hva trenger andre prosesser for å kunne utføre sine aktiviteter?

Prosessmodellering - gjennomføring Bestem formålet med modelleringsarbeidet Få oversikt over det store bildet Utfør intervjuer med sentrale ledere Modellering i gruppe Send modellen på høring Se over, revider og valider modellen Analyser prosessen Sett i verk tiltak på bakgrunn av analysen