Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Senter for Velferdsteknologi
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Trondheim Helseklynge
SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
SINTEF Health Research SINTEF Teknologi og samfunn er et tverrfaglig forskningsinstitutt innenfor både teknisk-industriell og samfunnsvitenskapelig arena.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Dialogseminar kommuneregioner i Innlandet – november 2012 Dekan Roger Lian Avdeling for helse, omsorg og sykepleie Innovasjon på kommunenes premisser.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Samhandlingsreformen
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Internasjonalisering
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Evaluering av norsk utdanningsforskning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Frivillighetens rolle i velferdstjenestenes innovasjonsarbeid
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Overordnet strategi SV-fakultetet
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Morgendagens omsorg – framtidens behov for ny kunnskap i omsorgssektoren Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar 23.10.2013 Hvordan matche forskning og brukernes og samfunnets behov for innovasjon?

Flere aktive og sunne år Avgrensning: De samfunnsutfordringene som blir vesentlig viktigere i lys av at vi får et samfunn med flere og en større andel eldre Tre pilarer / delutfordringer: Endring i sykdomsbilde og omsorgsbehov Produktivitet og kompetanse i tjenestene Behovet for økning i samfunnets arbeidsstyrke

1. Endringer i sykdomsbilde og omsorgsbehov Kapasitet og innretning på tjenestene som møter de eldre Sykdommer Bedre tjenester Muligheter for at de eldre kan klare seg lenger eller bedre selv Forebygging Innovasjon

2. Produktivitet og kompetanse i tjenestene I dag går hver 6. elev fra ungdomsskolen inn i helse- og omsorgsarbeid Med samme nivå på tjenestetilbudet, vil vi i 2025 ha behov for at hver 4. elev fra ungdomsskolen blir helse- og sosialarbeider …. og i 2035 må hver 3. elev velge h/s utdanning….

2. Produktivitet og kompetanse i tjenestene Forskning og ikke minst innovasjon for bedre og mer effektive tjenester Ta vare på og øke kompetansen til arbeidskraften i tjenestene

3. Behov for økning i samfunnets arbeidsstyrke Forskning om tiltak for å få folk til å stå lenger i arbeid hindre tidlig uførhet hindre frafall i videregående opplæring Forebygging og rask rehabilitering

Store samfunnsutfordringer krever forskning og innovasjon i offentlig sektor Det dreier seg om helse og omsorg, men også hele bredden i offentlig sektor

Vårt utgangspunkt for innovasjonsarbeidet Bred forståelse av hva innovasjon i offentlig sektor er Innovasjon i offentlig sektor og næringsliv er ikke motpoler, men må sees i sammenheng Innovasjon i offentlig sektor – det foregår mer enn vi tror Forskning er viktig for innovasjon i offentlig sektor

Forskning og forskere kan bidra idéer til nye produkter, tjenester eller prosesser å fange opp og kvalitetssikre ekstern kunnskap og idéer å løse problemer og støtte beslutninger å dokumentere effekter og risiko å spre kunnskap å utnytte internasjonale nettverk kompetanse for endring Forskningsbasert innovasjon og Innovasjon med forskermedvirking

Innovasjon – å ta ny kunnskap i bruk for å oppnå verdiskaping og/eller samfunnsnytte Det foregår mer enn vi tror Velkjente innovasjon med forskning: De store innovasjoner Innovasjon i næringsliv som leverer til det offentlige Innovasjon med forskning som ikke kalles innovasjon: Praksisrettet FoU Klinisk medisinsk forskning Anvendt samfunnsforskning / Aksjonsforskning Oppdragsforskning + innovative innkjøp Mangler SYSTEMATIKK+OPPSKALERING+SPREDNING

Policy for Forskningsrådets arbeid med Innovasjon i offentlig sektor Styrket innsats i bredden av Forskningsrådets aktiviteter Fem fokusområder: Kunnskapssystemet for innovasjon i offentlig sektor Kommunesektorens innovasjonsutfordringer Planlegging og infrastruktur Innovasjon i helse, omsorg og velferd Innovasjon i utdanning og oppvekstvilkår

Praksisrettet FoU og profesjonsutdanning Forskning Setter praktiske utfordringer inn i en systematisert og dokumenterbar ramme Spredning gjennom forskningslitteraturen / beste praksis Spredning gjennom utdanningen De nye yrkesutøverne får en kompetanse om forskning inn i yrket Dyktigere fagfolk Øke kapasitet for nye løsninger Praksis Utdanning

Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester NB: Ikke avgrenset til tjenester rettet mot eldre Styrke tjenesteforskningen Løfte kvaliteten gjennom særskilte tiltak Fokusere på sammenheng mellom sektorer: helse-, omsorg- velferdssektorer med sikte på gode og effektive bruker- pasientforløp Styrke profesjonsutdanningene gjennom bedre kopling av forskning, utdanning og praksis. Styrke innovasjon med forskermedvirkning innenfor helse-, omsorgs- og velferdssektoren

Godt gjennomslag i viktige meldinger Meld.St.13 Utdanning for velferd Forskning-Utdanning-Praksis Meld.St.18 Lange linjer – kunnskap gir muligheter Innovasjon i offentlig sektor sentralt i forskningspolitikken Meld.St.29 Morgendagens omsorg Helhetlig innovasjonssystem Velferdsteknologi og omsorg

Morgendagens omsorg – framtidens behov for ny kunnskap i omsorgssektoren Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar 23.10.2013 Hvordan matche forskning og brukernes og samfunnets behov for innovasjon?

Brukernes behov Hvem er brukerne? Innovasjon = Brukerne av De som i praksis skal bruke forskningsresultatene De som nyter godt av forskningen (sluttbrukerne) Innovasjon = Brukerne av resultatene må involveres God forskning (og innovasjon) inkluderer (i de aller fleste tilfeller) sluttbrukeren Mer relevant forskning Mer informert forskning Etisk forsvarlig forskning Bedre rekruttering av brukere Krever representativitet og opplæring

Forskningens behov Ikke nok med relevans Viktig, svakt og Kvalitet Høy Lav Lav Relevans Høy Ikke nok med relevans Viktig, svakt og vanskelig område Bygge opp faglighet Mer ressurser, konkurranse – skjermet Særskilte tiltak – bygge opp miljøer – klare krav Konkurranse

Takk for oppmerksomheten