Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Bygg – og anleggsteknikk
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Bygg – og anleggsteknikk
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
UTDANNING. » Hva er DU flink til/ ikke fullt så flink til? » Hva liker DU/ liker DU ikke å holde på med? » Trives DU best ute eller inne? » Liker DU best.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
? TYSK SPANSK ? ENGELSK ? ? ARBEIDSLIVSFAG.
Videregående opplæring i Follo
Ny tilbudsstruktur- naturbruk
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Forskrift til Opplæringslova
Regionsamlinger november 2016
Fagforbundet Vest-Agder
Inntaket til skoleåret
Rådgiver Marianne Stray Aas
Inntaket til skoleåret
2 aktuelle høringssaker 2017
Informasjon om videregående skole 2018
Are Solli og Kristian Ilner
NY STRUKTUR.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
NY STRUKTUR.
Læreplanarbeid yrkesfag
Presentasjon for Sel kommunestyre
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag v/ avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet Sture Berg Helgesen Galleri Oslo, 10. november

En relevant fag- og yrkesopplæring Hva er målet med arbeidet? Opplæringstilbud som er mer relevante for arbeidslivet. Hva er utfordringene? Ikke alle yrkesfaglige utdanningsprogram fungerer like godt når det gjelder rekruttering til lærefagene og tilknytningen til arbeidslivet. Hvem har direktoratet samarbeidet med? Partene i arbeidslivet, fem yrkesfaglige utvalg, fylkeskommuner, sametinget, forskere m.fl.

Noen dilemma i arbeidet Tilbudsstrukturen som virkemiddel er begrenset Hva er arbeidslivets behov? Ulike hensyn opp mot hverandre

Anbefalinger │Overordnet │ Virkemidler Går i retning av tidligere faglig spesialisering Forslag om nye Vg1 utdanningsprogram Forslag om splitting av eksisterende Vg2 Bl.a. Vg2 Byggteknikk og Vg2 Matfag Forslag om valgfrie programfag på Vg2 Nedleggelse av fag som ikke er relevante for arbeidslivet Lærefag uten aktivitet de siste tre årene (ingen lærekontrakter, ingen fag-/svenneprøve) Lærefag der lærlingene ikke får jobb etterpå (ikke får uttelling for fagbrev)

Fordypningsområder på Vg3 Forslag fra flere faglige råd (dog litt ulike modeller) Eksempel fra bygg og anleggsteknikk Vg3 Anleggsmaskinførerfaget Vg3 Asfaltfaget Vg3 Anleggsteknikk Vg3 Banemontørfaget Begrunnelsen for å innføre fordypningsområder varierer mellom utdanningsprogrammene. Faglig råd for bygg- og anleggsteknikk argumenterer for at fordypningsområder er mer fleksibelt når det gjelder omstilling i bransjen. Det ønsker bl.a. et felles lærefag innenfor anleggsteknikk med syv ulike fordypningsområder og argumentere for at det vil øke mobiliteten til fagarbeidere innenfor bransjen. Fagarbeiderne vil være mer omstillingsdyktige, forstått på den måten at de enklere vil kunne finne arbeid innenfor et av de tilstøtende fordypningsområdene. Det vil også være enklere å oppdatere kompetansemålene i et fordypningsområde fremfor hele læreplanen. For restaurant- og matfag handler dette om ytterligere spissing og tilpasning til produksjonsmåter i bransjen. F.eks. ønsker rådet tre ulike fordypningsområder innenfor dagens lærefag som kjøttskjærer. Det ønsker bl.a. en fordypning i pålegg og en fordypning i spekemat og argumenterer med at slike fordypninger henger sammen med hvordan produksjonslinjen i bedriftene er bygd opp. For teknikk og industriell produksjon er fordypningsområder et viktig verktøy i forbindelse med sammenslåing av lærefag. Dette utdanningsprogrammet har i dag nesten 60 lærefag, og fordypningsområder gjør det enklere å "rydde" i strukturen. Vg3 Fjell- og bergverksfaget 80% felles kompetansemål 20% fordypning Vg3 Vei- og anleggsfaget

Anbefalinger fra UDIR │ Utdanningsprogram Elektro Nytt lærefag Noen navneendringer Nedleggelse av lærefag TIP Endringer knyttet til små lærefag: nedleggelse, sammenslåing Færre Vg2-tilbud Bygg og anlegg Oppsplitting på Vg2-nivå Fordypninger i Vg3- læreplanene Flytting av tilbud til utdanningsprogrammet Naturbruk Fordypning på Vg2 Nytt lærefag Flytting av tilbud

Anbefalinger fra UDIR │ utdanningsprogram Service og samferdsel Total omstrukturering Tre nye Vg1-tilbud Nedleggelse av lærefag Helse- og oppvekstfag Flytting av tilbud Fordypning på Vg2 Praksis i yrkeskompetanse Design og håndverk Legges ned i nåværende form Erstattes av ett Vg1-tilbud og tre Vg1-tilbud som skal tilbys i enkelte fylkeskommuner. Restaurant- og matfag Oppsplitting på Vg2-nivå Fordypninger i Vg3-læreplanen De største utfordringene når det gjelder å finne riktig løsning, SS og DH. Innenfor disse programmene det er foreslått størst endringer.

Service og samferdsel Utdanningsprogrammet Service og Samferdsel Heterogent utdanningsprogram Nytt Vg1 IKT og mediefag Nytt Vg1 Handel, sikkerhet etc. Nytt Vg1 Transport og logistikk

Design og håndverk Utdanningsprogrammet Design og håndverk Nytt Vg1 Frisør, blomster og hudpleie Heterogent utdanningsprogram Nytt Vg1 Søm og tekstilhåndverk Nytt Vg1 Metall- og glasshåndverk Nytt Vg1 Duodji

Utfordring: Vekte ulike hensyn Elever Eksempel på hvordan vi må vekte ulike hensyn. F.eks. se på forslag om økt spesialisering. Hva har det av konsekvenser? Økt spesialisering (flere Vg1 og Vg2) Arbeidsliv Skoleeier

Utfordring: Vekte ulike hensyn + Lærlingene har lært mer om selve yrket før de begynner i lære ÷ Mer krevende å opprette tilbud Arbeidsliv Skoleeier Ulike perspektiver. Ulike hensyn. Arbeidsliv vs. fylkene Økt spesialisering (flere Vg1 og Vg2)

Utfordring: Vekte ulike hensyn II + Lærlingene har lært mer om selve yrket før de begynner i lære + faget mer synlig for søkere + Mer motiverende undervisning ÷ Færre valgmuligheter Arbeidsliv Elever Ulike perspektiver. Ulike hensyn. Arbeidsliv vs. elever/lærlinger. Økt spesialisering (flere Vg1 og Vg2)

Eksempel på risikovurdering: Flere Vg1 Vil det være mulig å etablere tilbud i hele landet for smale Vg1? Vil elevene ha tilstrekkelig muligheter til å fullføre til fag/svennebrev ut fra snevrere utdanningsprogrammer og tilbud på Vg2? Vil det være attraktive utdanningsvalg? Hva er de økonomiske konsekvenser?

Veien videre Nesten 300 sider Grundige analyser Mange små og store endringsforslag En del endringsforslag som er "gjensidig avhengige"

Veien videre II Møter med alle de faglige rådene Møter med fylkeskommunal referansegruppe Drøftinger med politisk ledelse -------------------------------------------------------------------- Offentlig høring i 2017 Endelig beslutning av ny struktur Utvikling av læreplaner Implementering av ny struktur