Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Advertisements

Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Nordisk tilsynskonferanse
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Jan Gunnar Skoftedalen HVA NÅ ? Jan Gunnar Skoftedalen Nestleder.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Aktørenes roller i planprosessene
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Idrettsrådets ansvar og rolle
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan skrive egne dilemma
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nye føringer – nye muligheter
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Fylkesmannen i Rogaland inviterer kommunene til å være med på den nasjonale satsingen "Sjumilssteget - for en god oppvekst". Gjesdal deltar fra høsten-14.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Verktøy for å kartlegge holdninger
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Kartlegging og verdsetting av friluftsområder
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Om veiledning av team i læringsnettverk
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Bufdirs arbeid med CRPD
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
HELHETLIG INTEGRERINGSPLAN
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører Lokalt aktørkart Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører

Målsetningen Definer en målsetning med denne kartleggingen Eksempel: Vi skal skaffe oss en oversikt over hvilke aktører vi må involvere i oversiktsarbeidet.

Oppgaven

Aktørgrupper Beslutningstakere: Dette er aktører på det øverste beslutningsnivået i kommunen. Aktører som typisk er viktige i folkehelsearbeidet er ordfører, kommunestyre, rådmann, kommunalsjefer og råd og utvalg av ulike slag. Kommunale tjenester: Folkehelsearbeidet er tverrsektorielt og det bør gjenspeiles i alle prosesser. Her er det viktig å identifisere et bredt spekter av aktører. Skoler, planleggere, barnevern, NAV og utekontakt er noen få eksempler fra denne gruppen. Andre offentlige aktører: Også offentlige aktører utenfor kommunen kan ha en rolle. Fylkeskommune, fylkesmann og forskningsmiljø kan være eksempler her. Frivillige organisasjoner, sivilsamfunn og næringsliv: Involvering og mobilisering av nærmiljøet er også viktig. Dette er en bred gruppe der humanitære organisasjoner, idrettslag, sosiale entreprenører og næringsforeninger er eksempler på aktører som kan involveres.

For ulike deler av arbeidet Velg en av fire følgende fokus til kartleggingen: For hele prosessen Oversiktsarbeidet Planarbeidet Tiltaksarbeidet

For hele prosessen For å lykkes med å gjøre folkehelsearbeidet tverrsektorielt og helhetlig må man involvere bredt gjennom hele prosessen. Tenk forankring og felles forståelse fra start. Folkehelsearbeid er et tverrsektorielt ansvar og aktørkartleggingen bør gjenspeile dette. Hvilke aktører bør du involvere for å lykkes med folkehelsearbeidet?

Oversiktsarbeidet Å definere hvilke data som kan si noe om tilstanden i befolkningen er en oppgave som bør involvere mange flere enn kommuneadministrasjonen. De kommunale tjenestene og sivilsamfunnet sitter også med viktig kunnskap. Hva er den viktigste kunnskapen vi trenger – og hvem kan bidra med den?

Planarbeidet Ivareta tverrfagligheten gjennom at relevante aktører fra alle sektorer deltar aktivt i planprosessen. Lovverket sier noe om hvem som må være involvert, men mange flere kan bidra. Hvilke aktører bør involveres for at planarbeidet skal bli inkluderende og bredt forankret i organisasjonen? Hvilke nye aktører kan dere involvere – som vil kunne bidra med nyskapende innspill?

Tiltaksarbeidet Her handler det om å identifisere aktører som kan bidra til at målene som er satt kan konkretiseres gjennom tiltak og iverksettes. En viktig rolle for kommunene er å tilrettelegge for og mobilisere befolkningen slik at alle gode krefter kan bidra. Hvilke aktører spiller en viktig rolle i tiltaksarbeidet? Tenk stort og ut av boksen!

Gjennomføring

Oppvarming Engasjer deltagerne med en oppvarmingsøvelse. Be alle skrive ned 5-10 aktører som de gjerne skulle ha samarbeidet mer med i folkehelsearbeidet. Ta en rask gjennomgang – har dere mange av de samme? Tid: 10 – 15 minutter

1. steg Hvilke aktører ønsker du ideelt å involvere i delen av arbeidet dere nå fokuserer på? Alle møtedeltagerne skriver ned aktører de mener kan være aktuelle i arbeidet. Tenkt bredt. Bruk god tid og plasser lappene i de ulike aktørgruppene underveis, slik at de andre kan se hvem som er nevnt. Det er ikke nødvendig å duplisere aktører. Her er det viktig å tømme seg. Drøft følgende: Hvorfor har vi tatt med disse – og er det noen vi savner? Legg til eventuelle siste aktører på kartet og ta en kort runde på hvordan dette bildet ser ut nå. Ser det ut som forventet eller er det noe som overrasker dere? Tid: 30 – 40 minutter

2. steg Hvilke aktører kan du ikke klare deg uten? Det skal gjøres en prioritering av aktørene for å konkretisere hvilke aktører som er nødvendige å ha med og hvilke som er mindre nyttige. Diskuter i plenum og kom frem til hvilke aktører dere ikke klarer dere uten. Tid: 20 – 30 minutter

3. steg Hvordan lykkes vi med involveringen? Dere har nå identifisert aktører dere mener dere ikke kan klare dere uten. Finnes det gode måter å involvere dem på? Kom med forslag til hvordan involvering kan skje og lag mulige aksjonspunkter som en avrundning av møtet. Tid: 20 – 30 minutter

Tips til forberedelse Velg et fokusområde Skriv ut i A3-format Ta med post-it og skrivesaker Dokumenter diskusjonen Forfriskninger gir god stemning Benytt PPT som underlag

Dokumentasjon

Aksjonsliste fra møtet:

Aktører fra kartleggingen Aktørgrupper Aktører som bør involveres Beslutningstakere Oppvekstsjef, plansjef, ordfører, kommunestyret, helse og omsorgssjef, rådmann, Kommunale tjenester NAV, helsestasjon, skoler, samfunnsplanlegger, flyktningekontoret, kommuneoverlege Andre offentlige aktører Fylkeskommunen, politiet, Bufdir Frivillige organisasjoner, sivilsamfunn og næringsliv Idrettsrådet, næringsrådet, FAU i skoler og barnehager, Blekkulf lokallag,

Lykke til!