Noen sentrale komponenter i NVivo, ord og uttrykk m.m.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
XMLSchema.  Innledende eksempler: Tove 4. Janni 5. Huskelapp 6. Ikke glem avtalen til helgen 7. Vi har sett DTD’en til dette xml dok. Her kommer.
Objektorientert programmering i PHP del 2
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
Forstå bruk og datainnsamling
Reidun Tangen og Steinar Theie
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Kvalitativ metode i markedsforskning
Regneark II IN 102 Forelesning 4.
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Metode.
Mandag 8. November Powerpoint..
Teksbehandling -Word Skrivemakin vs. Teksbehandling
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Kvalitative og kvantitative metoder
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Otra Web-Shop - Quick Guide
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
RefWorks Web-basert program for referansehåndtering, sitering i manuskripter og skriving av litteraturlister.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kapittel 3 Metode.
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Eldre og moderne teknologi
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Games for Civic Engagement
i Word 5 nye måter å jobbe på
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Noen sentrale komponenter i NVivo, ord og uttrykk m.m. Steinar Theie

Hva er et ”Prosjekt”? Et prosjekt i NVivo korresponderer med hva vi vil kalle et forskningsprosjekt i den virkelige verden I prosjektet kan du lagre: alle dine data alle dine forskingskategorier alle dine resultater alt ditt pågående arbeid og dine pågående analyser dokumentasjoner av prosjektet Notater Bilder, filmer, audiopptak, dokumenter i ulike formater

NVivo – ikke bare koding NVivo tilbyr en rekke verktøy for å se informasjon og data i sammenheng, for analyse av materialet, for lagring av analysene og for utforsking og videre analyse Hjelper deg å styre prosjektet og datamengden - prosjektstyringsverktøy (”project-management - tool”)

Prosjektstyringsverktøy Ha alt på et sted – dokumenter, analyser, resultater, ideer, tanker m.m. Samarbeide om prosjektet – dele et prosjekt når man er flere Importere og analysere en rekke ulike dokumenter/kilder som Word-filer, pdf-filer, web-sider, bilder, video, audio, fra sosiale medier…… Kode kilder/dokumenter Holde styr på referanser (for eksempel importere fra End-note og bruk av kilder - externals) Organisere nodene i ulike hierarkier/modeller Jobbe med ”case-nodes” – samle alt om en enhet/person eller for sortering av materialet Avanserte tekstanalyser – finne mening i ustrukturerte data Se etter mønstre (Queries) – ”stille spørsmål til data” Bruk av ulike visualiseringsteknikker – for eksempel hierarkier, lineære modeller m.m. (modeller) Eksporterer data – for eksempel til SPSS, Word, Excel Lage rapporter m.m.

Hva er datakilder i NVivo? Dokumenter er én fundamental datakilde i et NVivo prosjekt. rådata/data som utgangspunkt for analyse (for eksempel intervjuer og observasjoner) Et dokument vil (vanligvis) være en skrevet tekst, men utgangspunktet for teksten kan selvfølgelig være forskjellig – for eksempel: intervju åpne spørsmål i spørreskjema transkriberte videogrammer feltnotater skannede tekster fra bøker og lignende e-post ulike oversikter og lister dagboknotater observasjoner – strukturerte eller åpne/ustrukturerte Sagt på en annen måte: ”alt som kan skrives ned”

Andre datakilder i NVivo Andre fundamentale datakilder Video Kan transkriberes før import Kan transkriberes i NVivo og så kodes Kan eventuelt kodes i direkte – uten transkribering Audio Foto Kan kodes i NVivo

Mengde og muligheter når det gjelder behandling av datakilder: Det er ingen begrensning på antall dokumenter /datakilder du kan ha i et prosjekt Dokumentene kan være store Audio og videofiler har begrensninger (NB! Format, men også lengde) Audio og Video kan imidlertid kjøres ”utenfor” Nvivo – ”not embedded”

”Internals” og ”externals” Det er i prinsippet to typer av datakilder i NVivo: Internals - dokumenter eller datakilder du kan kode i (eksemplene over er alle ”vanlige” dokumenter). Datakilder man importerer Externals – dokumenter og kilder som ikke innholder tekst eller komponenter man kan kode i direkte, men som man for eksempel referer til (men ikke importerer)

Hva er en Node? Noden er ”merkelappen” man setter på en tekstenhet, tekst- eller video/audiosekvens eller del av bilde. Noder gir oss muligheten til å katalogisere/organisere tema, ideer, mennesker, sted m.m. i et prosjekt – i realiteten alt i prosjektet du ønsker å analysere. Noder brukes til kode enheter i prosjektets datakilder. En node vil således som regel innholde enheter fra en rekke ulike datakilder som beskriver samme tema Noder kan brukes meget fleksibelt – både alene og i ulike systemer/modeller med ulike funksjoner

Data – Tema - Koding Internals (dokumenter, audio, video og bilder) inneholder alle data som er gjenstand for analyse i et prosjekt og noder er alle tema i prosjektet koding knytter sammen tema og data ved å fastsette hvor i datamengden de ulike temaene finnes Kodingsprosessen kan foregå på en rekke ulike måter (både metodisk og teknisk)

Ulike noder – ulike kodingsstrategier Det finnes flere måter å kode et materiale på, og det finnes flere måter å organisere kodet tekst på: Frittstående noder – noder som ikke er ”satt i system” (”Free nodes”) Hierarkisk organiserte noder – noder som er satt inn i en trestruktur (”Tree nodes”) Noder som samler ulik informasjon om en person/enhet, eller som vi kan sortere materialet etter - ”Cases” Auto coding – for eksempel etter ”overskrifter” (spørsmål i et spørreskjema eller spørsmålene i strukturert intervju) NVivo coding – bruke tekst fra internals som utgangspunkt for kodingen

Hva er annotasjoner? En annotasjon er en liten tekstenhet som knyttes til deler av datakilden. En slags NB! I margen Du kan ”annotere” en hvilken som helst tekstenhet i datakilden – intensjonen er å plassere inn en kommentar eller en bemerkning som for eksempel er relevant for å forstå en kodet tekstenhet eller spørsmål du stiller deg En annotasjon blir en annen teksteenhet knyttet til dokumentet. Annotasjoner kan for eksempel være relevante kommentarer til deler av et dokument (dine tanker, hva skjedde, metodespørsmål……) Annotasjonen vil fremkomme i et eget vindu i bunnen av ”Detail View” og teksten man har laget annotasjonen til vil bli blå Man kan ikke kode i en annotasjon

Hva er en Memo? Kommentarer til en datakilde (hele) – både internals og externals Kan også være kommentarer til en node. Kommentarer/notater til hele prosjektet Spesifikke ”fagmemoer” - for eksempel metodememo, memo knyttet til sentrale faglige tema og memo om personvern) Memo blir m.a.o. en egen fil som kan assosieres til en datakilde (dokument, audio, video eller bilde) eller til en node (memo-link) En Memo kan også konstrueres uten å knytte den spesifikt til hele prosjektet, et dokument eller node. Den kan event. knyttes til datakilder senere Bruk av memo kan brukes meget fleksibelt Kan importeres (for eksempel hvis man har begynt med notater i Word før man starter med Nvivo) ”Klipp og lim” fra (og til) ulike kilder

Eksempler på en memo til et dokument kan være: spesifikke kjennetegn ved en intervjusituasjon hvordan kontakten var mellom intervjuer og den som blir intervjuet om det skjedde spesielle ting under en observasjon om det er noen sider ved intervjuet eller observasjonen som du hadde problemer med å fange opp/tolke ……………

Eksempler på en memo til en node kan være: hvordan noden har fremkommet hvilke teoretiske referanse noden knytter seg til nyanser i tolkningen av noden likheter/forskjeller i forhold til andre noder ………….. NB! En memo er altså et dokument i Nvivo (internal)og det kan derfor også kodes i memos

Bruk av ”Cases” Vi lager oss noder for å samle alt materiale om personen (eller andre enheter) Cases vil ofte knyttes til grunnelementer/enheter i prosjektet Cases (som egentlig er en node) brukes ofte til å sortere materialet for f.eks. sammenligninger For eksempel hele intervjuet med en person, personens bidrag i et fokusintervju (de deler hvor en person snakker), kommentarer fra andre om personen, arkivdata om personen, bilder av personen For eksempel skille mellom menn og kvinner, barn med eksternalisert eller internalisert problematferd Man bruker ikke ”case-metodikk, men man lager casenoder for å sortere og sammenligne

Attributter og verdier Cases knyttes ofte til attributter med verdier: Attributter brukes for å registrere sentrale kjennetegn ved et case– kjennetegn som er grunnlegende i sortering, gruppering eller sammenligning av forskningsmaterialet (m.a.o. ikke alle kjennetegn) Som for en variabel vil en attributt ha ulike verdier Det korresponderer med hvordan man vil for eksempel sammenligne grupper i kvantitative design (for eksempel cross-sectional survey og eksperimenter), men anvendt på et kvalitativt materiale Verdier – noen eksempler: For eksempel vil alder kunne deles inn i 20-29, 30-39, 40-49 etc. Personer med afasi kan deles inn i ulike diagnostiske termer Personer med psykososiale vansker kan deles inn i grad av vansker Studiespesialisering på vgs. – jfr vårt datamateriale med 3 intervjuer

Queries - stille ”spørsmål” til dine data/lete etter mønster Fastsatte analyseoppsett: Til tekst: for eksempel alle kilder som inneholder definerte ord og fraser (Text Search Query) Ordforekomst: hvor ofte ord og fraser forekommer (Word Frequency Query) Sammenheng mellom noder (for eksempel overlappinger) – Compound Query) Matriser (Martix Coding Query) Interkoder-reliabilitet (Coding Comparison Query) En Query kan lagres og kjøres flere ganger

Andre datakilder som kan importeres Importere fra survey – for eksempel åpne spørsmål som man vil kode i (codeable colums) Importere matriser (for eksempel excel-filer) Laste ned en web-side til en pdf-fil hvor linker fungerer (NCapture – som legges på Internet explorer)