Orientering eldrerådet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Advertisements

1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Regional planstrategi
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Brukerutvalget i NAV Telemark
Bremanger utan utanforskap
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Ny alderspensjon i folketrygden
Store forskjeller i arbeidsledighet
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Medlemmene i Vest-Agder
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Topplederne i kommunesektoren
Sparebankforeningens årsmøte 2007
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NAV i tall og fakta 2016.
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Budsjett og økonomiplan
Elisabeth Platou Avdelingsdirektør Strategikontoret
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Uførereformen: Hva skjedde?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL:
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
Befolkningsframskrivinger 2018
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Boforhold og velferd En empirisk studie Kristine von Simson
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Kompetanseutvalget (2017- )
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Integreringsstrategi
Orientering HOV 4. juni 2019.
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Orientering eldrerådet 08. 02 Orientering eldrerådet 08.02.17 Temaplan for bekjempelse av fattigdom med vekt på barn og unge «barnefattigdom» 2017 - 2020

Temaplanens forankring Behandlet i kommunestyret 30.10.2012. Formannskapet behandlet planen 04.12.2012 Komite for oppvekst 11.02.2016 Rullering og evaluering av forrige fattigdomsplan 2013- 2016 Målgruppe for temaplanen er barn og unge som lever i lavinntektsfamilier – barnefattigdom Kartlegging og analyse av fattigdomsproblematikken nasjonal og kommunalt Tiltak som motvirker barnefattigdom Saksordfører: Marit Brochmann Arbeidsgruppe: Tverrfaglig sammensatt

Nasjonale føringer Regjeringen strategi mot barnefattigdom; «Barn som lever i fattigdom, 2015-2017». Regjeringens strategi har syv satsningsområder: Forebygge ved å styrke utsatte barnefamilier Temaplan ASKER: Forebygging - tidlig innsats (sikre like muligheter for alle barn og unge) – Strategi for oppvekst 2025 Gjennomføre utdanningsløp – barnehage og skole Temaplan ASKER: Gjennomføre utdanningsforløp, barnehage og skole – Strategi for oppvekst 2025 Deltakelse og inkludering – fritid, kultur og idrett Temaplan ASKER: Deltakelse og inkludering - foreslå konkrete tiltak og satsningsområder – Folkehelseplanen 2025 og KIF planen Et godt helsetilbud til alle barn og unge Temaplan ASKER: Et godt helsetilbud for alle barn og unge – Strategi 2025, Helse og omsorg 2020 Tilgang til arbeidslivet for ungdom og foreldre Temaplan ASKER: Tilgang til arbeidslivet for ungdom og foreldre (NAV) Temaplanen skal ha hovedvekt på å beskrive aktivitet og inkludering som virkemiddel mot fattigdom. Beskrive virksomme tiltak (øke aktivitetsnivået)

Definisjon og mål for beregning av fattigdom? Definisjonen av fattigdom knyttet til husholdninger med vedvarende lavinntekt (over tre år - inntektshistorie) Målemodell er EU 60 % av nasjonal medianinntekt, netto (inkl. statlige overføringer) Medianinntekten er den midterste av alle inntekter i utvalget. Har man inntekt på mindre enn 60 % av medianinntekten er man her definert å ha lav inntekt. Lavinntektsgrensen varierer etter familiestørrelse - utregningsmodell «Barnefattigdom», er andel barn i husholdninger med vedvarende lavinntekt Barn som individer er ikke fattige og de eier ikke sin egen fattigdomssituasjon. Barn er med andre ord ikke fattige i egenskap av å være barn. «Barnefattigdom» som fenomen kan da forstås som utledet fra en årsakssammenheng mellom vedvarende lavinntekt i en familie og eventuelle konsekvenser dette får for det enkelte barn.

Data og statistikk – nasjonalt, barn i lavinntektsfamilier Barn i husholdninger med vedvarende lavinntekt er pr 2014 på 9,40 % som tilsvarer 92 105 barn - risikogrupper Barn i husholdninger med lavinntekt med enslig forsørger er 40,00 % = 37 130 barn I 59 % av lavinntektsfamiliene har hovedforsørger lav utdannelse 8 % av alle barn lever i familier uten yrkestilknytning (herunder inkludert familier på samlet inntekt under 2,28 G/ kr. 201.000 i 2014) 12 % av alle barn lever i familier som mottar mer enn halvparten av samlet inntekt gjennom offentlige overføringer Barn mellom 0-2 år som ikke går i barnehage er 19,00 % = 23 259 barn Asker 19 % - 278 barn (2014) Barn mellom 3-5 år som ikke går i barnehage er 3,00 % = 6 468 barn Asker 3 % - 78 barn Barn som ikke går på SFO i 1. trinn er 20 % = 13 110 barn Asker 9 % - 74 barn De ulike gruppene ikke er gjensidig utelukkende. Samme person kan inngå i mer enn en gruppe.

Data og statistikk – Asker kommune Kilde: Akershus fylkeskommune, spesialbestilling fra SSB. 2011-13 Tabellen under viser andelen barn (alle) i vedvarende lavinntektsfamilier i kommuner i Asker, Akershus og Norge: Ca 900 barn

Data og statistikk – Asker kommune Som tabellen under viser er innvandrere overrepresentert blant lavinntektsfamiliene- også i Asker Merk at andelene er ut fra egen gruppe/ populasjon – selv om kategorien «øvrig befolkning» ser mindre ut, er det likevel flest personer i denne gruppen (i nominelle tall). Forskjellene mellom innvandrergruppene og nordmenn kan i stor grad forklares ut fra; forskjeller i yrkestilknytning betydelig flere en-inntektshusholdninger, flere barn pr husholdningsenhet m fl. blant mange av innvandrergruppene.

Data og statistikk, nasjonalt - trender Omfanget av fattige i Norge har vært stabilt de senere år. Fra 2009 har derimot andelen personer med vedvarende lav inntekt økt på landsbasis. Økningen har funnet sted blant grupper av barn som er utsatt for lavinntekt slik som barn av enslige forsørgere, barn i barnerike familier og barn i husholdninger hvor foreldrene har svak yrkestilknytning. Størst økning er de barnerike familiene med ikke vestlig minoritetsbakgrunn

Data og statistikk, nasjonalt - trender Utvikling i andelen personer i vedvarende lavinntekt over tid, etter alder. Norge (EU-60) Det er langt færre pensjonister i lavinntektsgruppen i dag Når vi ser på enkeltgrupper kan vi registrere en økende andel med lavinntekt blant unge og unge voksne Andelen med lavinntekt blant eldre (67 år og eldre) er betydelig redusert i perioden 2004 til 2013 Utviklingen skyldes at flere unge har fått svakere posisjon på arbeidsmarkedet samtidig som eldre arbeidstakeres posisjon er styrket, på grunn av økt levealder/bedre helse, høyere utdanningsnivå, flere eldre kvinner i arbeid og virkninger av pensjonsreformen. I tillegg er pensjonsutbetalingene økt i forhold til tidligere år

Lavinntektsgrense etter EU-60 OECD-50, og 2 Lavinntektsgrense etter EU-60 OECD-50, og 2 * grunnbeløpet i folketrygden (minsteytelsen) NAV Rapport: 1/2016, "Fattigdom og levekår i Norge" Aleneboende minstepensjonister hadde i årene frem til 2011 en betydelig inntektsvekst, med den følge at stadig færre var å finne i lavinntektsgruppen. Denne trenden ble brutt i 2012 da andelen med lavinntekt i denne gruppen igjen har begynt å øke, helt fram til og med 2013. Andelen med lavinntekt økte blant enslige minstepensjonister, både blant de med alderspensjon og uførepensjon. I 2013 var to av tre enslige minstepensjonister i lavinntektsgruppen. En forklaring er at økningen i minstepensjonen de to siste årene har vært noe lavere enn økningen i medianinntekten i befolkningen. Som figur 13 viser, ligger minstepensjonen (2G) hele tiden under 60 prosent av medianinntekten. Det vil si at de som ikke er under denne inntektsgrensen, må ha en annen type inntekt i tillegg til pensjonen i løpet av året. Minstepensjon blir hvert år regulert med forventet lønnsvekst, men det er ikke gitt at medianinntekten øker med samme prosentfaktor som gjennomsnittslønnen i Norge Andelen med lavinntekt økte blant enslige minstepensjonister, både blant de med alderspensjon og uførepensjon. I 2013 var to av tre enslige minstepensjonister i lavinntektsgruppen

Antall personer i de ulike lavinntektsgruppene 2012 og 2013 (EU-60) NAV Rapport: 1/2016, "Fattigdom og levekår i Norge" Når vi ser på andeler med lavinntekt i ulike grupper som i figur 14 får vi et bilde av hvordan lavinntekt er fordelt, men det sier ikke noe om omfanget av personer med lavinntekt i hver gruppe. I perioden 2011– 2013 var andelen alderspensjonister med lavinntekt lavere enn i befolkningen sett under ett. Fordi det er så mange alderspensjonister totalt, er det mange alderspensjonister med lavinntekt selv om andelen etter hvert har blitt svært lav. Når vi ser på antall husholdninger i de ulike gruppene (figur 15) ser vi at i husholdninger der hovedinntektstaker er alderspensjonist var det 80 000 personer som hadde lavinntekt i 2013. Dette er en økning fra 76 000 i 2012. Antallsmessig er de kun forbigått av sosialhjelpsmottakerne, hvor 98 000 var i lavinntektsgruppen. I perioden 2011– 2013 var andelen alderspensjonister med lavinntekt lavere enn i befolkningen sett under ett. Mange alderspensjonister totalt, men lavere andel over tid Antallsmessig kun forbigått av sosialhjelpsmottakerne

Hvor mye eller lite snakker vi om? Tabellen under viser lavinntektsgrensene i 2014, dvs. øvre grense for hvor mye en familie definert med lav inntekt hadde av samlet inntekt: Med inntekt menes ikke bare lønn, men også renteinntekter, stipender, ytelser og stønader, etter skatt (registerdata) Inntektsgrensene er satt opp basert på utregninger for hvor mye man i Asker faktisk trenger av minstekrav for å få dekket de mest nødvendige behov. Beløpene i tabellen er også i samsvar med de nasjonale satsene for å motta sosial stønad. Boutgiftene er estimert etter et søk i Askers utleiemarked per 2016.

Sammenligning av levekårsindikatorer Norge og Asker – 2012 til 14

Oppsummert Økningen i andelen av familier med lavinntekt må i stort sees i sammenheng med økningen i innvandrerbefolkningen Andel barn i familier med vedvarende lavinntekt har økt de siste årene, både innenfor gruppen av innvandrere og for barn i norske familier. Det er en økende andel unge og unge voksne i lavinntektsgruppen Nedgang i gruppen eldre fra 67 år og oppover Sterkt vekst i gruppen enslige forsørgere og husholdninger med innvandrerbakgrunn. Barn som lever i familier med vedvarende lavinntekt er spesielt sårbare både når det gjelder egen helse, og i å oppleve utenforskap og marginalisering.