KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Planlegging og samfunnsutvikling
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Innsigelsesinstituttet
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Aktørenes roller i planprosessene
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Planstrategi og planhierarki
Regional planstrategi
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Forventninger til kommunal planstrategi Tim Christian Moseng Dato Sortland Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Kommunal planstrategi
Kommunal planlegging.
Kommunal planstrategi
Samhandling for effektive planprosesser
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Seminar med partiene 14. november 2018
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM Basert på KS FOU om Effektivisering av kommunal planlegging http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/fou/fou-rapporter/kommunal-planlegging-kan-bli-mer-effektiv/

1. Vær bevisst det kommunale handlingsrommet Kommunene har et betydelig handlingsrom i forhold til statlige forventninger til den kommunale planleggingen og prioritering av oppgaver som er viktige lokalt. Det er få statlige krav om planer. Det er viktig at kommunene er bevisst handlingsrommet og bruker det.

2. Oppdaterte planer styrker det lokale handlingsrommet Et oppdatert kommunalt planverk er med å styrke kommunens handlingsrom i samfunnsplanleggingen. Det samme gjelder en offensiv kommunal samfunnsplanlegging der kommunene selv setter dagsorden med et tydelig politisk engasjement. «Det er viktig å ha oppdaterte planer. Da er du Herre i eget hus» ORDFØRER EM2 mener at kvalitet på opplæringen er bedre i de bedriftene som er tilsluttet opplæringskontor. Visse unntak – styrke oppfølgingen av disse kontorene

3. Enkelt og forståelig kommunalt plansystem rettet mot gjennomføring Planene må være enkle og forståelige avklarte forhold mellom kommunens ulike planer rettet mot gjennomføring Kommunal planstrategi/Kommuneplanens samfunnsdel / Handlingsdelen koblet sammen med økonomiplanen disse må ha en grunnleggende og varig posisjon i plansystemet. Kommunens arealplanlegging må ha forankring i samfunnsplanleggingen og trekke i samme retning. Hovedprinsipper som er robuste og som ikke er sårbare dersom nøkkelpersonell slutter!

4. Kommunal planstrategi må tas aktivt i bruk som styrings- og prioriteringsverktøy Vurder hvilket planarbeid som skal prioriteres i valgperioden: Vurder hele kommunens plansystem Vurder behovet for temaplaner og større arealplaner vurder kommunens kapasitet og ressurser Utdaterte planer bør fases ut! Husk: God politisk forankring!

5. Kommuneplanens samfunnsdel må gis en funksjon som reelt styringsverktøy

Kommuneplanens samfunnsdel må tillegges større vekt som styringsverktøy i et plansystem, og i mindre grad som en enkeltplan eller medvirkningsarena. Kommunestyret må selv prioritere satsingsområder og hovedmål for kommunens utvikling. Dette innebærer også at noe velges bort. Medvirkningsprosessen bør ha fokus på hvordan kommunen som samfunn kan arbeide for å gjennomføre mål og strategier. Revisjonsprosesser bør foregå tidlig i valgperioden slik at kommunestyret kan få gjennomført sin politikk.

6. Omfang og utforming av temaplaner må være tilpasset kommunens behov Omfanget av temaplaner må tas ned til et realistisk nivå i kommunen og være oppdaterte. Utdaterte planer bør i større grad fases ut i forbindelse med kommunal planstrategi. I mange sammenhenger er det kanskje en utredning kommunen trenger og ikke en egen temaplan. En temaplan eller tematisk kommunedelplan er underordnet samfunnsdelen og skal ikke være i konflikt med denne. Et plansystem med mange tematiske kommunedelplaner med krav til handlingsdel kan i stor grad utfordre samfunnsdelen og er krevende å vedlikeholde. En bør vurdere nøye om det er behov for tematiske kommunedelplaner.

7. Kortere og mer tidseffektive planprosesser

Prosesstiden må generelt ned. For lange planprosesser er en alvorlig utfordring som kan rokke ved plansystemets legitimitet. Planer må kunne leveres med nødvendig tidseffektivitet når et planbehov oppstår. Prosesstiden må generelt ned. Det må i større grad settes frister for når egne planer skal til politisk behandling .

8. Planarbeid må prioritere oppgaver som er viktig for gjennomføring Planarbeid må prioritere oppgaver som er viktig for avklaringer og gjennomføring av planen. For noen planer vil det være de økonomiske konsekvensene av planen og ansvarsplassering for administrativ oppfølging som vil være kritisk for gjennomføringen, og i mindre grad forankringen i planprosessen.

9. Rådmannen må se planstrategien og samfunnsdelen som reelle styringsverktøy Rådmannen har en avgjørende rolle for å sikre et effektivt kommunalt plansystem og at planer følges opp. Kommunal planstrategi og kommuneplanens samfunnsdel kan miste sin funksjon dersom ikke rådmannen ser potensialet disse planverktøyene har som styrings- og utviklingsverktøy i det daglige virke. Ansvaret kan ikke overlates til kommunenes planleggere alene.

10. Kommunal planlegging er et verktøy for lokal samfunnsutvikling Gjennom planleggingen og samhandlingen med fylkeskommunen og regional stat ivaretar kommunen også viktige regionale og nasjonale behov og hensyn. Kompetansen som ligger i regionale og lokale organer og folkevalgt skjønn kan tilføre nasjonal politikk en stedlig merverdi. Kommunene etterspør kunnskap fra regionale myndigheter i planleggingen, og det er viktig at myndighetene og kommunene samhandler på en måte som understøtter effektiv og gjennomføringsrettet kommunal planlegging.