SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Tanker og meninger om videre drift av Høybråten basketballklubb Tanker og meninger om videre drift av Høybråten basketballklubb ”Basket for alle”
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Trenerforum 23.jan 2014 Gruppe: Førstelagstrenere.
DFI fotball gutter 2000 Spillermøte 30. oktober 2013
TRENEKURS Del 1.
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Lørenskog Idrettsforening
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Barnefotballkveld 2013.
Sonemodell AFK.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
Kvalitetsklubb – NFF regi
Velkommen til Ready Fotball
Trenerforum 12.nov 2014 Introduksjon til spillerutvikling.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Informasjonsmøte om ungdomsfotball
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Foreldremøte Foreldrerollen i MIF!
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Bedre barnefotball med trenerkoordinator - Bedre fotballaktiviteten for dei minste. - Barn vil få bedre og morsommere fotballtrening. - Større trivsel.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig Foreldremøte J07 høst 2016 Agenda for møte Presentasjon av trenerteam Mål for sesongen sportslig og sosialt Treningstider.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Vestre Aker Fotball VESTRE AKER FOTBALL G2010 Plan for 2017.
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Konkurranse grupper Januar 2017
Klubben for alle.
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
Sportsplan med KLUBBEN SOM SJEF
G/J & 2005 Trenerforum 9feb..
”blir´u med å spille fotball?”
Velkommen til Apalløkka
Foreldrevettregler Som foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barnefotballen til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler: Møt opp til.
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Trenerrollen i UllKisa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J 15-16 G/J 13-14 Akademi Miniak7demi G/J 5-8 Akademi G/J 9-10 Akademi G/J 11-12 G/J 13-14 G/J 15-16 SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Org. SOGNDAL FOTBALL

Hensikten bak SogndalAkademiet Hvorfor driver vi på? Hensikten bak SogndalAkademiet Skape gode fotballopplevelser Være en arena for spillerutvikling Motivere og stimulere til mer egentrening og egenaktivitet Være en utviklingsarena for fotballtrenere Utdanne folk med sunne og folkelige verdier SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Personlig utvikling «Det er veldig få som blir profesjonelle fotballspillere, men alle skal bli folk» SOGNDAL FOTBALL

Kjøreregler: Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Konflikthåndtering: Forventningsavklaring før vi starter økten.  Spillerne skal få tydelig beskjed om hva som forventes av spillerne i forkant av hver treningsøkt.   Slik vil vi ha det på SogndalAkademiet.   Gi spillerne et valg. Hvis spillerne er flinke til å samle utstyr og komme til ro vil det bli mer fotballspilling.  Treningen starter ikke før alt av klær og bagger ligger langs tribuneveggen. Neste øvelse starter ikke før utstyret er på rett plass.  Spillerne skal vise respekt ovenfor trenere når de er samlet i grupper og komme raskt til ro.   På individuelle øvelser og øvelser som ikke opphandler spill, skal spillerne ta ansvar for ”egen” ball.   Belønner de som handler rett.  Konflikthåndtering: Vi har innført gule og røde kort   Først blir det tilsnakk, så er gult kort 5 min på sidelinjen og ved gjentakende hendelser  blir spilleren sendt på tribunen resten av treningen med rødt kort.  Nulltoleranse mot mobbing og vold  Alt vi ser skal vi gjøre noe med Rapporter til leder som tar saken videre. Spillerne de gjelder blir sendt rett på tribunen med beskjed hjem til foreldre.   Personlig utvikling SOGNDAL FOTBALL

Fra oppdragelse  ferdighetsutvikling Sogndal Akademiet Personlig utvikling Fra oppdragelse  ferdighetsutvikling Finn et fokusområdet før øvelsen starter, forventningsavklaring. Aktiv bruk av sandwich-modellen: positiv Feedback – konstruktiv feedback – positiv feedback. Tydelig skille mellom når man er på og når man er av. Justerer krav og coaching etter spillerens behov og ambisjon. Forventningsavklaring før en øvelse, visualisering og fokus. Oppfordrer spillerne til å utfordre seg selv (selvregulerende læring). Roser gode initiativ og forsøk, og ikke kun et godt resultat. Stimulere spillerne til å rose hverandre. Øver på tilstedeværelse i økta. Lager rutiner for gjennomføring av treninga. Vi er svært tydelig på regler og oppførsel under trening, og årsak til slike regler. Påpeker viktigheten av egentrening. Mål: Skape spillere som tar ansvar for egen utvikling, og som får personlige verktøy med seg i bagasjen. SOGNDAL FOTBALL

Hvor god har du lyst å bli, og hvor mye vil du gjøre for å kommer dit?

Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Skolerings-plan Akademi 15-16 1. Storbanespill med spill prinsipp 2. Pasningsøvelser med motstand og retning 3. Fokus på tid og romforhold Akademi 13-14 Akademi 11-12 1. Smålagsspill (3v3/6v6) 2.Tekniske basisferdigheter kombinert med motspill (decionmaking) 3. Fotballkoordinasjon med ball Akademi 9-10 1. Smålagsspill (3v3) 2. Tekniske basisferdigheter Miniakademiet (6-8) 1. Spill 3v3 2. Lek med ball 3. Skape og utvikle en interesse for fotball SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Treningsmoment Organisering Trenerrollen Smålagspill 3v3 - Her lærer barna alle elementene ved spillet Grunnleggende tekniske ferdigheter - Sjef over ballen. Innlæring av fotballkoordinasjon gjennom lek med ball og teknikktrening. Skåringstrening Husk stram fot (lås av fotbladet) ved skudd og pasning. Vristspark læres før innsidespark. Organisering 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Skap treninger som gir størst mulig aktivitet, mest mulig touch og involveringer. Lek og konkurranse Alt med ball Bruk få øvelser, skal være gjenkjenning for spillerne. Øvelser skal være enkle å gjennomføre og enkle å forstå for spilleren. Differensiering ved store nivåforskjeller Trenerrollen Lag gode rutiner for hvordan man vil ha treningan, også på oppførsel. Se alle og skap gode fotballøyeblikk. La ungene spille, ikke overcoach. Korte presise tilbakemeldinger Oppmuntre og motivere spillerne til aktivitet. Juster øvelser etter ferdighetsnivå – Vi skal gi en blanding av mestring og utfordring. SOGNDAL FOTBALL

Treningsmoment Organisering Trenerrollen Sogndal Akademiet Smålagspill 3v3/6v6 – Læring i spill Grunnleggende tekniske ferdigheter med ball, svært gunstig periode for innlæring av tekniske ferdigheter og god fotballkoordinasjon. Inn i spill -> 1v1 Pasningsøvelser med motstand (decionmaking), .eks. rondos. Organisering Skap treninger som gir størst mulig aktivitet, flest mulig touch og involveringers - Aldri kø! 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Lek og konkurranse Bruk få øvelser, skal være gjenkjenning for spillerne. Øvelsene skal også være enkle å gjennomføre Differensiering er en nødvendighet - I spillsekvenser og vanskegrad på øvelse. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. La ungene spille, ikke overcoach. Korte presise tilbakemeldinger Juster øvelser etter ferdighetsnivå – Vi skal gi en blanding av mestring og utfordring. Se alle og skap gode fotballøyeblikk. SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet SOGNDAL FOTBALL Treningsmoment Organisering Storbanespill (6v6, 7v7, 8v8) med fokus på spill prinsipp. Pasningsøvelser med motstand og retning. 1v1 med omstilling Opprettholdelse av tekniske ferdigheter – Fotballkoordinasjon Koordinerer treningsmoment og belastning med lagstrener. Organisering Treningsmomentet skal være gjennomgående i spill og øvelser. 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Stor grad av konkurranse. Øker vanskgr. på øvelsene, men vi holder oss til få øvelser. Kontroll på pauselengde, ønske om å opprettholde intensitet og kvalitet. Differensiering ved stor ulikhet i gruppa. Kontinuitet på trenersiden. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. Sett et avgrenset fokus på treningen, og coach på dette. Arbeid aktivt med spill prinsipp. Frys og tydeliggjør ovenfor spiller. Fokus på tid og romforhold. Presise og tydelige tilbakemeldinger Mulighet for å bruke landslagsskolen Pass på growth-spurt Se alle og skap gode fotballøyeblikk. Spillersamtaler 3 stk. i uken. SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Treningsmoment Organisering Trenerrollen Storbanespill (6v6, 7v7, 8v8) med fokus på spill prinsipp. Pasningsøvelser med motstand og bestemt retning. Opprettholdelse av tekniske ferdigheter –Motorikktrening med ball. Koordinerer treningsmoment og belastning med lagstrener. Organisering Treningsmomentet skal være gjennomgående i spill og øvelser. 70% av treninga skal være spill eller spillike øvelser. Stor grad av konkurranse. Øker vanskgr. på øvelsene, men vi holder oss til få øvelser. Kontroll på pauselengde, ønske om å opprettholde intensitet og kvalitet. Differensiering ved stor ulikhet i gruppa. Kontinuitet på trenersiden. Trenerrollen Vær tydelig for hvordan man vil ha treningen, også på oppførsel. Sett et avgrenset fokus på treningen, og coach på dette. Arbeid aktivt med spill prinsipp. Frys og tydeliggjør ovenfor spiller. Fokus på tid og romforhold. Presise og tydelige tilbakemeldinger Mulighet for å bruke landslagsskolen Pass på growth-spurt SOGNDAL FOTBALL

Fra isolort trening til åpen øvelse med valg og motstand Sogndal Akademiet Smålags-spill Fra isolort trening til åpen øvelse med valg og motstand SOGNDAL FOTBALL

Fra isolert trening til åpen øvelse med valg og motstand Sogndal Akademiet Smålags-spill Fra isolert trening til åpen øvelse med valg og motstand SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet 1v1 SOGNDAL FOTBALL

Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening Sogndal Akademiet Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening Fotballkoordinasjon og teknikk trening SOGNDAL FOTBALL

Pasnings-øvelser med motstand Sogndal Akademiet Pasnings-øvelser med motstand SOGNDAL FOTBALL

Awareness and decion-making Sogndal Akademiet Awareness and decion-making SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Skårings-trening SOGNDAL FOTBALL

Hva er differensiering Hvordan skal vi differensiere: Sogndal Akademiet Differen-siering Hva er differensiering Differensiering er et viktig organisatorisk, pedagogisk og fotballfaglig verktøy i barnefotballen. Det handler om å tilrettelegge treninga i forhold til modning og forutsettinger, for å gi alle mest mulig læring. Behandler vi alle likt med nøyaktig samme aktivitet, krever det at man lærer på samme måte og i samme hastighet. Slik fungerer det ikke, og man vil aldri kunne skape mestring og utvikling hvis man behandler alle likt. Hvordan skal vi differensiere: Differensierer etter ferdighetsnivå og interesse. Vi skal utfordre spillerne ulikt, men spillerne skal samtidig være sammen. I spillsekvenser er det særskilt viktig å differensiere, mens ved isolerte tekniske øvelser er dette ikke like nødvendig. Det skal være rotasjon og justering av sammensetning, og det må være praktisk gjennomførbart. SOGNDAL FOTBALL

Hvordan skal vi utvikle trenere: Sogndal Akademiet Hvordan skal vi utvikle trenere: Gi god erfaring gjennom praksis på feltet, stor frihet og ansvar. Progresjon i trenerarbeid og ansvar. Være en del av et toppfotball miljø. Trenerkurs – Alle har mulighet for å ta C-lisens, samt mulighet for å ta høyere utdanning. «Coach the coaches» Egen dag for treneroppfølging i uka. Trenermøte hver tirsdag 12.15 SOGNDAL FOTBALL

Individuell egentrening Sogndal Akademiet Individuell egentrening SOGNDAL FOTBALL

Fotball-koordinasjon/Teknikk-trening SOGNDAL FOTBALL

Sogndal Akademiet Faglig inspirasjon SOGNDAL FOTBALL