Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vurdering i geografi vg skole
Tidligere læreplaner.
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Læreplaner i matematikk
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Lysåpning og senteravstand
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Matematikken i vg2 Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter.
Tverrfaglig oppgave TIP/Matte. TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Funksjonar i dagleglivet
TALSYSTEM Kunne skrive tal på standardform og utvida form
Revidert læreplan i engelsk
Nå er de revidert!.
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T

Hvorfor justering av læreplanene? Behov for å gjøre kompetansekravene tydeligere Justere stoffmengden i 1P/2P og i 1T/2T ut fra endringene i eksamensordning fra 2010

Et personlig håp Jeg hadde trodd at språket skulle bli så tydelig at vi kunne slippe slike tolkninger som lærebokforfattere fikk fra udir på spørsmål om hvordan sirkellikningen kunne tolkes inn i læreplanen for R1: «Alle eksemplene under punkt 5) ovenfor er ment å illustrere at sirkellikningen kan vises som eksempler innenfor de fleste av hovedområdene (Geometri, Algebra og Funksjoner) i matematikk R1, uten at det er nødvendig å betrakte sirkellikningen som et selvstendig tema i matematikk R1 men snarere som en integrert del av intensjonen bak utformingen av læreplanen i R1.»

Mandatet til læreplangruppa Å synliggjøre kompetansen innen de fem grunnleggende ferdighetene Å uttrykke seg muntlig Å uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

Endringer i 1T - algebra Gjeldende plan: rekne med potensar med rasjonal eksponent og tal på standardform, bokstavuttrykk, formlar, parentesuttrykk og rasjonale og kvadratiske uttrykk med tal og bokstavar, og bruke kvadratsetningane til å faktorisere algebrauttrykk Forslag fra udir til departementet fra 16.4 2013 rekne med rotuttrykk, potensar med rasjonal eksponent og tal på standardform, bokstavuttrykk, formlar, parentesuttrykk og rasjonale og kvadratiske uttrykk med tal og bokstavar, faktorisere kvadratiske uttrykk, bruke kvadratsetningane og lage fullstendige kvadrat

Endringer i 1T - algebra Gjeldende plan: Høringsforslaget: løyse likningar, ulikskapar og likningssystem av første og andre grad og enkle likningar med eksponential- og logaritmefunksjonar, både med rekning og med digitale hjelpemiddel Høringsforslaget: omforme uttrykk og løyse likningar, ulikskapar og likningssystem av første og andre grad, både ved rekning og ved hjelp av digitale verktøy

Endringer i 1T - algebra Forslag fra udir til departementet: omforme uttrykk og løyse likningar, ulikskapar og likningssystem av første og andre grad, og enkle likningar med eksponential- og logaritmefunksjonar, både ved rekning og med digitale verktøy omforme ei praktisk problemstilling til ei likning, ein ulikskap eller eit likningssystem, løyse det matematiske problemet både med og utan digitale verktøy, presentere og grunngje løysinga og vurdere gyldigheitsområde og avgrensingar

Sannsynlighet Forslag Foreslått endring formulere, eksperimentere med og drøfte uniforme og ikkje-uniforme sannsynsmodellar berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved hjelp av krysstabellar, venndiagram og valtre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga Foreslått endring Uavhengighet, betinget sannsynlighet og binomiske modeller er tatt bort

Nye punkter i forslaget Tall og algebra vurdere, velje og bruke matematiske metodar og verktøy til å løyse problem frå ulike fag og samfunnsområde, reflektere over, drøfte og presentere løysingane på ein føremålstenleg måte Geometri lage og bruke skisser og teikningar til å formulere problemstillingar, i oppgaveløysing, og presentere og grunngje løysingar med og utan bruk av digitale verktøy

Konsekvenser for 1T 5 delkapitler av 68 delkapitler går ut Sparer 2 ukers arbeid Det nye er ikke arbeidskrevende Får noe mer tid til å bearbeide kunnskap – både med og uten hjelpemidde

Konsekvenser for R1 og S1 Både R1 og S1 bygger på det stoffet som er tatt ut fra 1T I Sinus R1 og Sinus S1 har vi alltid repetert dette stoffet Både R1 og S1 blir litt vanskeligere kurs

Endringer i 1P – Tall og algebra Høringsforslaget forme om uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar Forslaget fra udir til departementet forenkle fleirledda uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar Hvilke potenslikninger kan de løse? x2 = 4 Ja x2 = 5 Tja x3 = 8 ?

Endringer i 1P - Økonomi Gjeldende Høringsforslaget Forslaget fra udir gjere lønnsberekningar, budsjettering og rekneskap ved hjelp av ulike verktøy undersøkje og vurdere forbruk og ulike høve til lån og sparing ved hjelp av nettbaserte forbrukarkalkulatorar Høringsforslaget vurdere forbruk og setje opp budsjett og rekneskap ved hjelp av regneark undersøkje og vurdere ulike former for lån og sparing, med og utan digitale verktøy Forslaget fra udir vurdere forbruk og setje opp budsjett og rekneskap ved hjelp av rekneark undersøkje og vurdere ulike former for lån og sparing

Endringer i 1P - Funksjoner Gjeldende plan undersøkje funksjonar som beskriv praktiske situasjonar, ved å fastsetje skjeringspunkt, nullpunkt, ekstremalpunkt og stiging, og tolke den praktiske verdien av resultata Høringsforslag undersøkje funksjonar som beskriv praktiske situasjonar, ved å fastsetje nullpunkt, ekstremalpunkt og skjeringspunkt, bestemme gjennomsnittleg vekstfart, og tolke den praktiske verdien av resultata Forslag fra udir undersøkje funksjonar som beskriv praktiske situasjonar, ved å fastsetje nullpunkt, ekstremalpunkt og skjeringspunkt, og tolke den praktiske verdien av resultata

Endringer i 1P - Sannsynlighet Gjeldende plan berekne sannsyn ved å telje opp alle gunstige og alle moglege utfall frå tabellar og ved å systematisere oppteljingar og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i praktiske samanhengar Forslag berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved hjelp av krysstabellar, venndiagram og valtre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i praktiske samanhengar Identisk med forslaget for 1T

Konsekvenser for Sinus 1P Stoff som mangler i Sinus 1P Venndiagram og valgtre Enkle potenslikninger Litt om å forenkle flerledda uttrykk Stoff som går ut av Sinus 1P Gjennomsnittlig og momentan vekst – 2 delkapittel Perspektivtegning – 1 delkapittel Mer av økonomistoffet til skriftlig eksamen Ikke avhengig av nett for å bruke Sinus-regnearkene Haster ikke med revisjon, legger ut noen sider på nettet

2P –Tall og algebra i praksis Gjeldende plan rekne med potensar og tal på standardform med positive og negative eksponentar, og bruke dette i praktiske samanhengar gjere greie for nokre plassverdisystem og gje praktiske døme på dei gjere suksessive renteberekningar og rekne praktiske oppgåver med eksponentiell vekst To av punktene var endret i høringsforslaget beskrive og samanlikne nokre talsystem og gjere greie for korleis eit plassverdisystem er bygd opp rekne med prosent og vekstfaktor, gjere suksessive renteberekningar og rekne praktiske oppgåver med eksponentiell vekst

2P –Tall og algebra i praksis Forslaget fra udir til departementet rekne med potensar og tal på standardform med positive og negative eksponentar, og bruke dette i praktiske samanhengar rekne med prosent og vekstfaktor, gjere suksessive renteberekningar og rekne praktiske oppgåver med eksponentiell vekst Alt om tallsystemer er borte!

Nytt i 2P – Statistikk bruke rekneark i statistiske berekningar og presentasjonar Er med i dagens Sinus 2P Kan bruke regnearkene fra Sinus på eksamen

Forslag 2P - Modellering Elevene skal kunne gjere målingar i praktiske forsøk og formulere matematiske modellar på grunnlag av observerte data analysere praktiske problemstillingar knytte til daglegliv, økonomi, statistikk og geometri, finne mønster og struktur i ulike situasjonar, og beskrive samanhengar ved hjelp av matematiske modellar utforske matematiske modellar, samanlikne ulike modellar, vurdere kva for informasjon modellane kan gje, og kva for gyldigheitsområde og avgrensingar dei har bruke digitale verktøy i utforsking, modellbygging og presentasjon Ny ordlyd, det meste dekket av Sinus 2P

Nytt i 2P – Funksjoner i praksis Eleven skal kunne bruke digitale verktøy til å undersøkje kombinasjonar av polynomfunksjonar, rotfunksjonar, potensfunksjonar og eksponentialfunksjonar som beskriv praktiske situasjonar ved å bestemme nullpunkt, ekstremalpunkt og skjeringspunkt, finne gjennomsnittleg vekstfart og tilnærmingsverdiar for momentan vekstfart Repetisjon av noe stoff fra dagens 1P Funksjonene er med dagens Sinus 2P med unntak av rotfunksjoner Skal kun behandles digitalt! Legger ut repetisjon og noe nytt på nettet

Konsekvenser for Sinus 2P 4 delkapitler om tallsystemer går ut Elevene må repetere stoffet om funksjoner fra 1P og lære å behandle rotfunksjoner digitalt Stoffet blir lagt ut på nettet Elevene kan da trygt bruke Sinus 2P neste år. Behov for revidering til høsten 2014?

En totalvurdering av forslaget 2P blir et bedre kurs hvis tallsystemene går ut Forslaget vil redusere litt av presset i 1T Forslaget vil kanskje gi økt digital kompetanse i fagene Det gir noe større muligheter for å teste digital kompetanse til eksamen i P-kursene Forslaget har små eller ingen konsekvenser for R1 og S1