AKVARELL MALING Fargeperspektiv
diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid med portrett og skulptur samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst KOMPETANSEMÅL 06
HVA SKAL ELEVEN LÆRE? Skape perspektiv ved hjelp av fargenyanser. Lære teknikkene som er i å male med akvarell. Lære om utstyr som tilhører denne teknikken. Bli kjent med ulike kunstnere, eks. Harriet Backer og da Lorentzen.
LÆRE OM VERKTØY Fargenes egenskaper. Hvilke pensler skal brukes? Ulike verktøy som kan være hjelpemidler. Bruk av akvarell blyanter.
HVORDAN? Montere arket på plate med tape. Starte med å male hele arket med svak farge. Neste strøk, tar en litt mer farge i. Dette gjentar de til de får 5-7 lag. Bildet tørker på platen før det klargjøres til passepartout.
Ferdig bilde med ramme.
KILDER Tell forlag.2D,3D,sedet!av øyvind berg,per Farstad, Kari Bjørka hodneland, Kirsten Røvig Håberg, Liv Merte Nielsen og Kristian Aasgaard. LK06