Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Bokanmeldelser..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Matematikkseminar for skolelaboratoriet i Bergen 5
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Formler og funksjoner.
Eksempel på oppgaveløsning
Brøk - fra hele til mange deler.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
Komplekse tall Naturlige tall
Målene for regning og bruk av regnestrategier
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Statistikk og sannsynlighetsregning
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Skole/hjem samarbeid.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
§4. Irrasjonale og komplekse tall
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
…..forebygging-verdiformidling-dialog-relasjon-refleksjon-undring-endring-forebygging-verdiformidling……. Bruk av rusmidler Statistikk 2007 Statens institutt.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Fugler Noen grunnleggende opplysninger. Læringsmål for emnet: Du skal vite hva en trekkfugl er Du skal vite hvorfor trekkfugler flyr sørover om vinteren.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
C. Celle (i et regneark) Forklaring og synonymer Ruta i et regneark. A3 forteller hvor cella er plassert. A er kolonnen, 3 er raden Setninger med ordet.
Desimaltall.
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
De fire regneartene.
Brøk Brøkbegrepet.
Matematikk i skole og hjem
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Tall og algebra Matematikk 1T
Prosent.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
Matematikk - partall og oddetall Opplegget er hentet fra Maximum 8.
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Brøk – prosent – desimaltall
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
God undervisning og dybdelæring i matematikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Om brøk, det delte og det hele.
Forarbeid til Newton-besøk
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Brøk/prosent/desimaltall
Brøk Brøkbegrepet.
Utskrift av presentasjonen:

Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE

Å telle Vi bruker heltall for å telle. Alder Antall søsken Antall CD-plater du hørte på i går

Men det holder ikke alltid med heltall. Hvor lang tid leste du? Hvor mange vafler spiste han? Alder til et lite barn

Men det holder ikke alltid med heltall. Hvor lang tid leste du? Hvor mange vafler spiste han? Alder til et lite barn Vi trenger en måte å telle på, som er “finere” enn heltallene. Vi skal kunne telle deler/andeler av det hele.

Hanne leste to bøker på tre timer, og brukte like lang tid på begge. Hvor lang tid leste hun på hver bok? Tre timer skal her deles i to like store deler. Hver del blir halvannen time. Vi skriver 1½ timer. ½ time = “én time delt på to” = (1 time) : 2.

I brøktallet ½ er: 1 = telleren (“hvor mange vi deler opp”) 2 = nevneren (“hvor mange biter vi deler opp i”)

Hvor brøk oppstår Opptelling av størrelser som ikke er heltall Hvor mye av kaken ble spist? Hvor gammel er jenta? Hvor lang tid gikk du?

Sammenligning mellom en del og det hele Vi kjørte halvveis til Tromsø. Han tilbrakte halvparten av sitt liv i Oslo. En nordmann bruker gjennomsnittlig en fjerdedel av sin lønn på mat.

I matematikken, for å utføre divisjon: Hvor mange ganger går 3 opp i 5? Det går opp 5 : 3 = 1 2 / 3 ganger. M.a.o. én gang, og så totredjedel igjen. Et annet eksempel: 351 : 65 = 5 26 / 65.

Ekte brøker En brøk hvis telleren er mindre enn nevneren, kalles for en ekte brøk. F. eks. 3 / 7, 30 / 71, 438 / 949. En ekte brøk er alltid mindre enn 1.

Uekte brøker En brøk hvis telleren er større enn nevneren, kalles for en uekte brøk. F. eks. 10 / 4, 51 / 16, 95 / 19. En uekte brøk er alltid større enn 1.

Blandet tall En uekte brøk kan gjøres om til et blandet tall ved å utføre divisjonsstykket: 10 / 4 = 10 : 4 = 2 1 / 2 51 / 16 = 51 : 16 = 3 3 / / 19 = 95 : 19 = 5

Likeverdige/ekvivalente brøker To brøker som representerer det samme tallet er likeverdige eller ekvivalente. For eksempel, 10 / 2 = 15 / 3 = 1025 / 205 = 5 / 1 = 5 og

Å forkorte brøker Av og til kan vi skrive en brøk på en enklere måte enn den det ble oppgitt på: 4 / 14 = 2 / 7. Hvis telleren og nevneren har en felles faktor (altså, hvis det finnes et tall som går opp både over og under brøkstreken), da kan vi dele på det. 4 / 14 = (2∙2) / (2∙7) = 2 / 7.

Andre eksempel:

Obs: tallet som vi forkorter med, må dele hele telleren og nevneren.

Å legge sammen brøker Hvis to brøktall har samme nevner, kan vi lett legge dem sammen, ved bare å legge sammen tellerne: eller

Men hvordan beregner vi 2 / / 2 ? Vi må finne et begrep som dekker både femtedeler og halvdeler. Nøkkelpoeng: 2 / 5 = 4 / 10 og 1 / 2 = 5 / 10. Så har vi

Et annet eksempel:

Vi kan alltid finne en felles nevner ved å gange sammen nevnerne. Men det lønner seg å velge den minste felles nevner, slik at vi slipper å forkorte. For eksempel: men det er lettere slik:

Å trekke fra en brøk For å trekke fra en brøk, finner vi felles nevner som ved addisjon, og trekker den ene telleren fra den andre: Et annet eksempel:

Å gange sammen brøktall Hva betyr det å gange sammen 2 / 3 og 9 / 10 ? Det er som å finne totredjedeler av 9 / 10. Én tredjedel av 9 / 10 er 3 / 10. To tredjedeler av 9/10 blir to ganger så stor som 3 / 10. Så får vi 6 / 10, eller 3 / 5. Vi kan få det til ved å gange sammen tellerne og nevnerne:

Et annet eksempel:

Å dele brøktall Hva betyr det “å dele”? 27 : 3 = 9betyr “3 går 9 ganger opp i 27”. Eller: 14 : 5 = 2 4 / 5 betyr “5 går 2 4 / 5 ganger opp i 14”.

Så, det å dele for eksempel 3 med 1 / 2, er å spørre “hvor mange ganger går en halv opp i tre?” Tenk om vi har tre liter jus som vi skal servere i halvliter krus. Hvor mange slike krus kan vi fylle? Fra hver liter får vi to krus, så til sammen får vi seks krus. Altså 3 : 1 / 2 = 6.

Et annet eksempel: hva er 5 : 2 / 3 ? Jo, 2 / 3 går sju ganger opp i 4 2 / 3, og da står vi med 1 / 3 igjen. Siden 1 / 3 er halvparten av 2 / 3, får vi at 2 / 3 går til sammen sju og en halv ganger opp i 5. I symboler: 5 : 2 / 3 = 7 ½.

Vi kan få til dette ved å gange 5 med den inverse av 2 / 3 : Dette gjelder generelt: for å dele med en brøk, ganger vi med dens inverse. Et annet eksempel: